August 11, 2005

مرگ جنبش اصلاحات؟ الی ليک ۲۰ مرداد ۱۳۸۴ "نگاه نيويورک سان به موقعيت اکبر گنجي"

برگرفته از روز

داخل يکی از اتاقهای بيمارستان ميلاد که 24 ساعته تحت نظر پليس ويژه است، نويسنده اي که به خاطر اعتصاب غذا رو به احتضار است. او دست به کاری زده است که شورای نگهبان قدرتمند ايران و رهبر نتوانستند طی هشت سال انجام دهند: اکبر گنجی ناقوس مرگ جنبش اصلاح طلب کشورش را به صدا درآورده است...

اعتصاب غذای گنجی مورد انتقاد برخی از گروههای تبعيدی قرار گرفته است که هرگز تحول سياسي را نپذيرفته اند . يکي از اعضاي سکولار ايرانيان مقيم لوس آنجلس در نامه ای سرگشاده که ماه گذشته خطاب به گنجی منتشر شد وی را متهم کرد به اقدام عليه زنان بی حجاب کرد.

روزبه فراهانی پور در اين نامه نوشت: "ما نمی توانيم در برابر طرح شما برای پيراستن چهره خمينی بی تفاوت بمانيم، طرحی که شما و همکارانتان چندين سال روی آن کار کرده ايد. "

ناظران ديگر و همکاران سابق گنجی اين که گنجی در حمله به زنان نقش داشته است و نيز اين که گنجی توجيه گر آيت الله خمينی بوده است را رد می کنند.

لادن برومند تاريخدان و مدافع حقوق بشر هفته گذشته طی مصاحبه ای اعلام کرد: "آنچه که گنجی را متمايز می سازد کمال اخلاقی و عقلانی اوست. ما نسلی تحت سلطه مارکسيست – لنينيسم بوديم که مطابق آن هدف وسيله را توجيه مي کرد. اما گنجی رشد يک روشنفکر را داشته است ..."

محسن سازگارا گنجی را از زمان فعاليت در مجله کيان می شناسد. اين نشريه به ديدگاه هاي فلسفي عبالکريم سروش گرايش داشت. سازگارا می گويد: "گنجی گاهی 15 ساعت يکريز برای يک مقاله کار می کرد. تماشای کار او چيز شگفت انگيزی بود. وقتی به خانه اش می رفتيد، 100 تا کتاب روی ميزش بود." سازگارا همچنين "شوخ طبعی قشنگ" گنجی را به ياد می آورد، و اينکه او چطور در مورد همکارانش لطيفه می ساخت.

سازگارا که خودش يکی از اولين مخالفان ايران بود که مستقيماً از مقامات عالي رتبه کشور انتقاد کرد می گويد، اعتراض گنجی به اين مقامات از زندان چشمگير و خطرناک است. اين کار اگر از خارج از کشور يا از موضع يک قدرت محافظت شده انجام مي شد، وضع فرق مي کرد، اما گنجی اين کار را از داخل زندان کرده است و اين خيلی شجاعانه است."

سازگارا مي گويد: "متنفرم از اينکه چيزی اينقدر وحشتناک را پيش بينی کنم. اما اگر بلايي سر گنجي بيايد چيزي شبيه مراسم بزرگداشت دکتر شريعتی [در سال 56 خورشيدي] تکرار خواهد شد. حتی پس از اينکه ساواک به مردم گفت نمی توانند در مراسم شرکت کنند، بيست هزار نفر در مراسم حضور يافتند. و اين امر يکی از وقايعی بود که به جمهوری اسلامی منتهی شد..."

نيويورک سان، 8 اوت 2005

http://roozonline.com/01newsstory/009323.shtml