August 23, 2005

محسن سازگارا و وکیل او از حکم صادره توسط رسانه ها آگاه شدند: عدم ابلاغ کتبی حکم

صدا - 5:56 دقيقه - پياده کنيد: ( mp3: 1.34MB ) - ( rm: 273KB)

بشنويد:

محسن سازگارا که اکنون برای معالجه چشم و قلب در خارج از کشور بسر می برد، و شیرزاد حیدری وکیل او از طریق روزنامه از حکم صادره علیه او باخبر شدند. درموارد مشابه حکم متهم به وکیل او ابلاغ می شود و وکیل تقاضای تجدید نظر می کند. شیرزاد حیدری وکیل سازگارا در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: اگر دادگاه انقلاب ملاک تجدیدنظر خواهی را ابلاغ از طریق روزنامه می داند خوب قطعا من فرصتی برای تجدید نظرخواهی ندارم. محسن سازگارا می گوید کیفر خواستی که باید آدم از خودش هم دفاع کند، به شما نمی دهند حتی حق کپی گرفتن هم نداریم. بدلیل اینکه گاهی مسائل خنده داری توی این کیفرخواستها هست که من فکر می کنم می خواهند در دسترس کسی نباشد.

محسن سازگارا که 79 روز در اعتصاب غذا بسر برد و اکنون برای معالجه چشم و قلب در خارج از کشور بسر می برد، از طریق روزنامه از حکم دادگاه خود باخبر شده است. نه تنها آقای سازگارا بلکه منبع خبر وکیل آقای سازگارا هم روزنامه ها بوده است. درموارد مشابه حکم متهم به وکیل او ابلاغ می شود و وکیل تقاضای تجدید نظر می کند. شیرزاد حیدری وکیل محسن سازگارا در مصاحبه با رادیو فردا می گوید:

شیرزاد حیدری : من چون رای را ندیده ام نمی دانم درمورد تمام اتهام ها رای صادر کرده یا درمورد برخی از آنها. دقیقا خاطرم نیست چند مورد بود. فکر می کنم چهار پنج اتهام داشتند.

فاطمه امان (رادیو فردا): الان چه اقدامی باید بکنند با توجه به اینکه آقای سازگارا آنجا حضور ندارند. چه روندی بطور معمول طی می شود.

شیرزاد حیدری: رای را دادگاه انقلاب به من اخطار کرده بود من حضور پیدا کنم برای ابلاغ. ولی من به جهت مشکلاتی که داشتم و اینکه دادگاه تکلیف دارد در این باره رای را به آدرسی که اعلام کردیم ارسال کند، رای به من ابلاغ نشده بود. دیروز آقای حداد شفاها اعلام کردند که به بقیه موارد شش سال حبس برای آقای سازگارا تعیین کردند. و گفتیم از طریق روزنامه آگهی شده. قرار بود من حکم را ببینم و ابلاغ بشود. اگر دادگاه انقلاب ملاک تجدیدنظر خواهی را ابلاغ از طریق روزنامه می داند خوب قطعا من فرصتی برای تجدید نظرخواهی ندارم. اما اگر قانونا از تاریخی که به من ابلاغ می شود من مهلت داشته باشم که باید هم اینطور باشد من حق تقاضای تجدیدنظر دارم می توانم درخواست تجدیدنظر کنم.

ف. ا: اما از محسن سازگارا هم در این مورد پرسیده ایم. آقای سازگارا شما خاطرتان می آید موارد اتهامی که گفتند شش تا هست گویا؟

محسن سازگارا: بله یک کیفر خواستی برای من وقتی در زندان بودم تنظیم شد که شش مورد اتهامی تویش بود. تبلیغ علیه نظام، که بابت این یک سال حبس قبلا محکوم کردند و قطعی کردند. اما پنج مورد دیگر اقدام علیه امنیت ملی ارتباط با عوامل جاسوسی بیگانه تشکیل دسته غیرقانونی و تشکیل یک گروه مخفی با دانشجویان و راستش یکی دیگرش یادم نیست. این موارد اتهامی البته اسامی اش خیلی گنده است اما شما داخل آن کیفرخواست بروید و مصادیقی که بابتش ذکر شده، گاهی واقعا مسخره است. مثلا تشکیل دسته مخفیانه با دانشجویان مصداقش اینست که در یک موضوعی دانشجویان با من مشورت کردند و من مشورتی دادم وبعد آنها حرف مرا قبول کردند. گفتند پس چون دانشجویان حرف فلانی را گوش می کنند نشان می دهد که دسته مخفی دارند آن پشت. الان واقعیتش نمی دانم این ضض شش سال حبس تازه ای که بنده را محکوم کردند بابت کدام یک از این اتهامات است. متاسفانه برخلاف قانون حکمی را که به امثال ما می دهند درست خود آدم یا وکیلش نمی دهند. قانونا باید ابلاغ کنند به وکیل یا خود آدم. برای اینکه می ترسند این احکام را منتشر بکنند و متنش را دیگران هم ببینند. بلکه شکا را صدا می کنند و یا وکیل را صدا می کنند و شفاها قرائت می کنند بعد از شما امضا می گیرند که این حکم ابلاغ شد. اما این مورد اخیر ظاهرا به روزنامه رسمی فرستادند و از طریق روزنامه رسمی آدم برود ببیند که شش سال حبس محکوم شده. پیگیری وکیل من اقای شیرزاد حیدری ظاهرا ادامه دارد برای اینکه اقلا به متن حکم محکومیت دسترسی پیدا کنیم و اگر زمانی داشته باشند تقاضای تجدید نظر کنند.

ف.ا: ولی ایشان هم بخاطر نمی آوردند که آیا این شش سال برای همه موارد است یا برای یکیش یا چندتاش.

محسن سازگارا: برای اینکه بهشان نگفتند و جالب است کیفر خواستی که باید آدم از خودش هم دفاع کند، به شما نمی دهند که بیاورید با خودتان بیرون و بروید خانه و یا وکیلتان ببرد رویش کار کند. در پاسخش دفاعیه بنویسد. بشما می گویند یا باید وکیلتان برود دادگاه همانجا بخواند قرائت کند بلند شود برود. حتی کپی گرفتن هم نداریم. بعد بدلیل اینکه انقدر مسائل خنده داری گاهی توی این کیفرخواستها هست که من فکر می کنم می خواهند در دسترس کسی نباشد.