November 24, 2006

امکان مذاکره غرب با ايران از نگاه اپوزيسيون

صحبت اهل نظر: امکان مذاکره غرب با ايران از نگاه اپوزيسيون
مدت برنامه: ۲۲ دقیقه

فایل صوتی کم‌حجم - مناسب برای کاربران اینترنت کم‌سرعت
http://www.sazegara.net/audio/msazegara_bbc_112306.rm

فایل ام پی تری ۵ف مگابایت
http://www.sazegara.net/audio/msazegara_bbc_112306.mp3

مهمانان صحبت اهل نظر اين هفته بی بی سی: داريوش همايون از حزب مشروطه ايران در اروپا، محسن سازگارا سياستمدار و محقق مهمان در دانشگاه هاروارد در حقوق سياسی از آمريکا و فرخ نگهدار از اتحاد جمهوريخواهان ايران در لندن

پيشنهاد دولت ايران برای ميزبانی نشستی در تهران برای تبادل نظر درباره راههای پايان دادن به بحران عراق از اين جهت مهم تلقی شده است که در گرما گرم مباحثی مشابه در غرب برای مذاکره با ايران و سوريه، نوعی پيش دستی ديپلماتيک از سوی ايران است با دو هدف مشخص.

يکی نشان دادن نفوذ سياسی ايران در منطقه و دوم عمل گرا بودن رهبران آن در مقابل آنچه که منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران، پيشنهادات مبهم آمريکا توصيف کرده است.

اشاره مستقيم وزير امور خارجه ايران به قوت گرفتن اين طرز فکر در اروپا و آمريکا است که راه خروج از بن بست عراق، به ويژه خروج آبرومندانه ارتشهای غربی از اين کشور، بدون همکاری مستقيم همسايگان عراق به ويژه ايران و سوريه ميسر نخواهد شد.

هفته پيش تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، آن را در قالب پيشنهادی مشروط، رسما عنوان کرد که اهميت آن را در صحبت اهل نظر هفته پيش بررسی کرديم.

اکنون با خروج دونالد رامسفلد از پنتاگون و صحنه تصميم گيری های کاخ سفيد واشنگتن و سفر قريب الوقوع رييس جمهور امريکا به اردن برای بررسی امکانات برقرار کردن مذاکراتی مستقيم با همسايگان عراق و همچنين، حتمی بودن توصيه ای در اين زمينه از سوی گروه "بررسی اوضاع عراق" در امريکا به رياست جيمز بيکر، وزير پيشين امور خارجه آن کشور، قوت و فوريت بيشتری پيدا کرده است.

بدون ترديد اگر اين توصيه و پيشنهادات عملی شود، بين آمريکا و ايران بده و بستانهايی بايد صورت گيرد که در حال حاضر، صحبت درباره اش بيشتر شايعه برانگيز خواهد بود.

ولی در صورت موافقت اصولی دو دولت با چنين مذاکراتی، احزاب، گروهها و شخصيتهای سياسی ايرانی مخالف حکومت ايران را که در خارج فعاليت می کنند به فکر خواهد انداخت که به فرض اگر مذاکره بر سر آينده عراق، نقطه آغاز مذاکراتی برای رفع اختلافات فی مابين شود، مواضع آنها نيز لاجرم تغيير خواهد کرد يا نه؟

لینک منبع