April 23, 2009

سپاه پاسدارن ایران در ۳۰ سالگی - رادیو فردا ۱۳۸۸/۰۲/۰۳

حسین آرین ۱۳۸۸/۰۲/۰۳

سپاه پاسداران، با دستور آیت الله خمینی در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸، با ترکیب هفت سازمان با نام‌های گروه منصورون ، سازمان بدر، سازمان خلق ، سازمان توحیدی صف ، امت واحده و بالاخره سازمان موحدین و فلاح تاسیس شد.

در سالگرد تاسیس این سازمان نظامی رادیو فردا با دو تن از تحلیلگران به گفت‌وگو نشسته است؛ فرهاد منصوریان، کارشناس مطالعات امور تروریسم در آمریکا و محسن سازگارا، از بنیانگذاران سپاه و امروزه تحلیلگر مسائل سیاسی.

اهداف اولیه تاسیس سپاه پاسداران چه بود؟

فرهاد منصوریان ، کارشناس مطالعات امور تروریسم: بعد از انقلاب با بودن نیروهای نظامی در داخل ایران و بخصوص ارتش ، مسئله این بود که ارتش برای این بوجود آمده بود که حافظ مرز و بوم ایران باشد. اما حکام جمهوری اسلامی در آن زمان، دنبال یک نیروی نظامی بودند که فقط و فقط بتواند نظام را از طریق نظامی حمایت کند.

توجه داشته باشید که در آن زمان با بودن چریک‌های فدایی خلق ، سازمان مجاهدین خلق و حتی طرفداران رژیم گذشته، نظام [جدید] خود را در شرایطی نمی‌دید که بتواند به هیچ نیروی نظامی دیگری اعتماد کند. در نتیجه به یک ارتش انقلابی احتیاج داشت نه یک ارتش ملی . این گونه بود که سپاه پاسدارن فقط و فقط برای حمایت از نظام جمهوری اسلامی تشکیل شد.

سپاه در زمان جنگ ایران و عراق نقش قابل ملاحظه‌ای را ایفا کرد و تامین کننده و اداره‌کننده نیروی انسانی بود. در حالی که ارتش وظایف ارائه و اجرای طرح‌های عملیاتی و تاکتیکی را بعهده داشت . اما بعد از جنگ، سپاه پاسداران در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی ، وارد فعالیت‌های اقتصادی شد و در نهایت به فعالیت‌های سیاسی نیز روی آورد.

فرهاد منصوریان : در ایران چون چیزی به نام حزب وجود واقعی ندارد یک نیروی سازمان یافته نظامی و یا شبه نظامی با داشتن قدرت اقتصادی به راحتی می‌تواند با تاسیس چیزی مثل «حزب» ، امور سیاسی را به نفع خودش کنترل کند. این چنین بود که سپاه در امور سیاسی علنا ظاهر شد و توانست در کنار جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز در انتخابات تاثیر بگذارد.

فعالیت‌های سیاسی سپاه چگونه اوج گرفت ؟

محسن سازگارا از بنیانگذاران سپاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در آمریکا: متاسفانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را آقای خامنه ای در دوره جنبش اصلاحات ، برای سرکوب این جنبش وارد عرصه سیاست کرد و پاره‌ای از فرماندهان سپاه نیز که جاه طلبی‌های سیاسی داشتند از این کار استقبال کردند.

در حال حاضر سپاه مانند یک حزب پادگانی در امور مختلف سیاسی دخالت می‌کند. از سیاست خارجی گرفته تا سیاست داخلی . از امور امنیتی گرفته تا امور اجتماعی و مسائل اینترنتی و غیره.

آیا فعالیت‌های سپاه در زمینه‌های مختلف -به ویژه بعد از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد- تغییری کرده است؟ این نیرو می‌تواند تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری آینده بگذارد؟

محسن سازگارا : از بعد از سر کار آمدن آقای احمدی نژاد -به دلیل اینکه ایشان دست این بخش از سپاه را که جاه طلبی سیاسی دارند در فعالیت‌های اقتصادی باز گذاشت – در حال حاضر سپاه حضور وسیعی دارد. خیلی‌ها در این میان نفع های کلان هم بردند. بنابر این کماکان به این دخالتشان در سیاست ادامه می‌دهند و این بار به طور رسمی اعلام شده است که گروه «هادیان سیاسی سپاه » تشکیل شده و مجموعا ۱۲ هزار نفر را سازماندهی کرده، [اعضای این گروه را] به اقصی نقاط کشور فرستاده‌اند که هر کدام از این افراد ۴۰ تا ۵۰ نفر عضو بسیج را راهبری می‌کند و هر عضو بسیجی هم لااقل ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار را هدایت می‌کند تا به کاندیدای مورد نظرشان رای دهند.

به این ترتیب با توجه به این که بسیج در تمام مساجد حضور فعال دارد و مساجد نیز محل‌های اصلی رای گیری در کشور هستند ، می‌شود گفت که این حزب پادگانی می‌تواند در انتخابات اعمال نفوذ کند. که متاسفانه می‌کند.