June 1, 2009

جلسه پرسش و پاسخ درباره انتخابات ایران - ‭BBC ‮فارسی

لینک ها:

http://www.bbc.co.uk/persian/lg/iran/2009/05/090528_ro_ir88_election_debate.shtml
http://www.bbc.co.uk/persian/tv/2009/02/000000_ptv_documentaries.shtml

مدت برنامه ۵۶ دقیقه
فایل صوتی
برنامه در یک فایل:
mp3 ام پی تری

mp3 ام پی تری : هر فایل تقریبآ ۴.۵ مگابایت
ام پی تری - یک | ام پی تری - دو | ام پی تری - سه

‭BBC ‮فارسی
جلسه پرسش و پاسخ درباره انتخابات ایران

در برنامه ویژه ای در تلویزیون فارسی بی بی سی با حضور فعالان و تحلیل گران سیاسی ایران، به پرسشهای حاضران درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران پاسخ داده شد.

در این جلسه که به میزبانی عنایت فانی، تشکیل شد، پنج نفر مهمان برنامه بودند:

- جمیله کدیور، نماینده مجلس ایران در دوره ششم و مشاور رئیس جمهوری در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، که هم اکنون مشاور ستاد مهدی کروبی است

- مسعود بهنود، تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار مقیم لندن

- محسن سازگارا، از بنیانگذاران سپاه پاسداران ایران و مدیر رادیوی ایران در سالهای اول انقلاب که در حال حاضر از مخالفان جمهوری اسلامی ایران است

- فرخ نگهدار، عضو شورای رهبری سازمان فدائیان اکثریت، عضو شورای مرکزی اتحاد جمهوری خواهان و از حامیان اصلاح طلبی در ایران

- حسین باستانی، تحلیلگر سیاسی، روزنامه نگار و دبیر سابق انجمن صنفی روزنامه- نگاران ایران

برای تماشای این برنامه اینجا را کلیک کنید
تحریم یا شرکت در انتخابات

در این جلسه، یکی از حاضران از مهمانان برنامه پرسید که آیا تحریم کردن انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر دستاوردی دارد یا خیر.

آقای سازگارا درپاسخ به این سوال گفت: "باید دید که به حل مشکلات کشور از چه زاویه ای نگاه کنید. اگر پروژه شما انتقال کشور از یک حکومت اقتدارگرا مثل حکومت فعلی ایران، به یک حکومت دمکراتیک و سکولار باشد، در آن صورت دور بودن و یا نزدیک بودن شما به انتخابات معنی پیدا می کند. برای چنین هدفی، شما باید دو کار انجام دهید، یکی از حکومت فعلی مشروعیت زدایی کنید و دوم اینکه بین نخبگان حکومتی اختلاف ایجاد کنید، که در نهایت منجر به قهر نخبگان جامعه با حکومت شود. گاهی با تحریم با عنوان یکی از اشکال مبارزه مدنی و مقاومت منفی، و گاه با شرکت در انتخابات می توانید این مشروعیت زدایی را انجام دهید".

آقای سازگارا همچنین در مورد این دوره انتخابات گفت که باید به کاندیداهایی که از فیلتر شورای نگهبان رد شده اند نگاه کرد و دید که، آیا دو قول روشن به مردم می دهند یا خیر . یکی اینکه آیا حاضرند خواستهای مدنی را دنبال کنند یا خیر و دوم اینکه، اگر در این کار به هر مانعی که برخوردند ( مثل مخالفت رهبری)، آیا حاضرند به صورت شفاف و روشن، به مردم گزارش بدهند؟

خانم کدیور در پاسخ به همین سوال گفت:" با تحریم انتخابات کاملا مخالفم. تاکید می کنم که این حق مردم است که در انتخابات شرکت کنند و اگر ما از حقمان بگذریم نتیجه اش همین چهار سالی می شود که مردم با آن مواجه شده اند . اگر انتخابات را تحریم کنیم نمی توانیم از رئیس جمهوری آینده ، درخواستهایمان را مطرح کنیم".

مسعود بهنود نیز در ادامه گفت :"من در این مورد با خانم کدیور مخالفم. به نظر من، هم کسانی که در انتخابات شرکت می کنند و هم کسانی که شرکت نمی کنند، آحاد این کشورند و باید بخواهند و خواسته های خود را مطرح کنند. اما در عین حال، ما طرفداران دمکراسی در ایران در اقلیتیم و اکثریت مردم ایران، در خواستن دمکراسی ، با ما شریک نیستند. پس ما باید حرکتمان را بر اساس یک اقلیت تنظیم کنیم".

حسین باستانی هم در شرایط فعلی شرکت کردن در انتخابات را منطقی تر دانست و گفت در حالیکه تنها دو هفته به انتخابات مانده، پاسخ به شروطی که آقای سازگارا مطرح کرده است عملی بنظر نمی رسد.

فرخ نگهدار درباره تحریم یا شرکت در انتخابات گفت :"ما سی سال گشتیم و یافت می نشود راه دیگری".

آقای نگهدار انتخابات را تنها راه مدنی و معقول برای تاثیر گذاری بر سرنوشت کشور دانست و گفت هزینه کم کردن مشروعیت نظام در چهار سال گذشته بسیار بالا بوده ، از جمله اینکه چهره ایران در سراسر جهان تخریب شد . آقای نگهدار همچنین گفت :" باید همه، عزم و اراده را جمع کنیم . برویم و رای بدهیم . هر چقدر متشکل تر و با برنامه رای بدهیم ، بیشتر به سمت دمکراسی حرکت خواهیم کرد".
مشکلات زنان

یکی از حاضران در این برنامه از خانم کدیور سوال کرد که چه اقداماتی برای رفع محدودیت زنان برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهد داد .

خانم کدیور در پاسخ به این سوال گفت:" هنوز درباره اصل 115 قانون اساسی و عبارت "رجل سیاسی" ابهام زدایی نشده و به نظر من اگر شورای نگهبان بگوید منظور از کلمه رجل، "مرد" است، باید در این قانون بازنگری شود".
اختیارات رئیس جمهوری

سوال دیگری که در این جلسه مطرح شد، درباره اختیارات رئیس جمهوری بود و این موضوع که چرا نامزدها موضع شفافی در این باره اتخاذ نمی کنند و هیچکدام خواهان بازگرداندن اختیارات رئیس جمهوری به او نیستند .

خانم کدیور در پاسخ به این سوال گفت که قانون اساسی ، تکلیف این کاندیداها را روشن کرده . اصل 57 ، قوای حاکم را سه قوه می داند که زیر نظر "ولی امر" فعالیت می کند . اصل 110 هم وظایف رهبری را مشخص می کند .

اما به اعتقاد خانم کدیور اگر خواهان بازگشت اختیارات ریاست جمهوری باشیم باید در قانون اساسی بازنگری شود.

مسعود بهنود هم در این باره گفت:" مثلا در بریتانیا که بحث مخارج نمایندگان پارلمان پیش آمده، در انتخابات آینده، قطعا موضوع اصلی، همین جنجالها خواهد بود ،اما در ایران ، آقای احمدی نژاد، دو ترکه روی اسب نشسته و اصلا حدود اختیارات را رعایت نمی کند. موضوع این است که کسی بیاید و ایشان را مهار کند" .
وعده های نامزدها

محسن سازگارا در پاسخ به سوالی در این مورد آیا وعده های اقتصادی به نوعی وعده سرخرمن است یا اینکه نامزدها واقعا قصد دارند وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشند گفت:" به نظر من وعده سرخرمن نمی دهند. برنامه های اقتصادی نامزدها موارد اجرایی دارد و قابل اجراست ."

محسن سازگارا همچنین گفت که باید دست "حزب پادگانی سپاه" را که در بیشتر از 1500 پروژه اقتصادی کشور نقش دارد کوتاه کنند.

آقای سازگارا در پاسخ به مجری برنامه که به او گفت البته خود شما مسبب ایجاد این حزب پادگانی هستند گفت: " آن که ما راه انداختیم این نبود. آن، یک ارتش مردمی بود."
آزادی حجاب

یکی از خانمهای حاضر در جلسه از خانم کدیور پرسید که آیا به آزادی های دمکراتیک معتقد است یا خیر، و اگر هست، آیا به او هم این حق را می دهد که بی حجابی را انتخاب کند ؟

خانم کدیور در پاسخ گفت به نظر او، حجاب باید یک امر شخصی باشد . اما در ایران حجاب به یک قانون تبدیل شده و طبعا ضمانت اجرایی خاص خود را دارد و در این چارچوب زنان ناگزیرند حجاب داشته باشند.
اقلیت ها و انتخابات

یکی دیگر از مواردی که در این جلسه مطرح شد بحث اقلیتها بود . یکی از حضار پرسید آیا می توان امیدی داشت به تغییر قانون اساسی و مثلا حضور یک نامزد سنی مذهب برای انتخابات ریاست جمهوری؟

فرخ نگهدار در پاسخ گفت به اعتقاد او باید بر نامزدهایی که اکنون در صحنه انتخابات هستند فشار آورده شود که موضوع تغییر در قانون اساسی و بحث کردن و شنیدن نظرات مخالف در این باره را در برنامه خود بگنجانند.

حسین باستانی هم در این باره گفت: " همواره اقلیتها در محدودیت بوده اند. اما هرگز سابقه نداشته که دولتی فشار بیاورد و مثلا یک مدرسه اهل سنت را با خاک یکسان کنند و همین امر سبب شده که، نامزدها توجه خاصی به حقوق اقلیت ها کنند ".

یکی از شرکت کنندگان در این جلسه هم ، درباره احتمال کناره گیری یکی از نامزدهای اصلاح طلب به نفع دیگری سوال کرد.

خانم کدیور در پاسخ گفت :" هر دو نامزد اصلاح طلبان، به این نتیجه رسیده اند که هر دو در صحنه باشند . اولا به این دلیل که دو تریبون برای نقد وضع موجود داشته باشند و دوم اینکه هر کدام دامنه راَی خود را دارد. که با هم هم پوشانی ندارد و اگر یکی به نفع دیگری کنار برود، الزاما حامیان او به دیگری راَی نخواهند داد".