July 20, 2009

محسن سازگارا: «طرح رفراندوم منحرف کردن جنبش از مسیر اصلی خود است»

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,4502776,00.html

فایل صوتی:
فایل کم حجم wma
mp3 ام پی تری

محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات در دیدار با خانواده‌های زندانیان سیاسی، راه برون‌رفت از بحران فعلی را برگزاری رفراندوم دانست. اما محسن سازگارا، فعال سیاسی مقیم امریکا، این بحث را بی‌موقع و دور از خواست اصلی مردم می‌داند.

بعد از سخنان هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران که در آن خواهان بازگرداندن اعتماد عمومی به جامعه شده بود، محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، با اشاره به این سخنان، مراجعه به آرای عمومی و برگزاری یک رفراندوم سالم را بهترین راه برای خروج از بحران کنونی دانست.

دکتر محسن سازگارا، مدیر مرکز تحقیقات ایران معاصر در واشنگتن، می‌گوید، طرح موضوع رفراندوم در شرایط کنونی درست نیست و مردم را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. او می‌گوید، مردم یک خواست مشخص دارند و آن برگزاری دوباره انتخابات ریاست جمهوری تحت نظارت سازمان‌های بی‌طرف و غیردولتی است. به نظر وی، پیش کشیدن بحث رفراندوم می‌تواند به انحراف مسیر خواست‌های مردم منجر شود.

محسن سازگارا که خود چهار سال قبل، طرح به رفراندوم گذاشتن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را طرح کرد، می‌گوید: «در شرایط کنونی بحث همه‌پرسی می‌تواند به برداشت‌های گوناگون بیانجامد و مثلا هم‌فکران من در چهار سال پیش بگویند منظور از این رفراندوم، برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی است در حالی که در شرایط کنونی خواست مردم ایران این چیزها نیست و آنان مشخصا به دنبال رای خود هستند».

وی با اشاره به سخنان روز دوشنبیه آیت‌الله خامنه‌ای که بار دیگر تایید انتخابات و نپذیرفتن وجود بحران در حاکمیت بود، می‌گوید، متاسفانه آقای خامنه‌ای نشان داد که هنوز صدای ملت را نشنیده است.

سازگارا که از بنیانگذاران اولیه سپاه پاسداران ایران است، با توجه به یک دهه حضور خود در حاکمیت جمهوری اسلامی، می‌گوید، متاسفانه آن عقلانیت لازم برای تن دادن به خواست مردم هنوز در حاکمیت موجود نیست، هرچند وی پیروز نهایی این میدان را مردم ایران می‌داند.

مصاحبه‌گر: میترا شجاعی
تحریریه: بهنام باوندپور