January 22, 2010

متن پیاده شده روز شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸

سلام،
شنبه سوم بهمن ماه 88، 23 ژانویه ی 2010 میلادی
امروز در مورد شش موضوع صحبت می کنیم.

ورشکستگی بانک ها و لزوم عدم همکاری

مدیران بانک های ملت و ملی در جلسه ای با حضور آقای احمدی نژاد به وی اعلام کرده اند که با توجه به فشار مردم به بانک ها برای بازپس گیری سپرده هایشان، چنانچه تا هفتم بهمن ماه به بانک های ملی و ملت پول تزریق نشود این دو بانک ورشکسته خواهند شد. ورشکستگی بانک ملی به عنوان بانک کارگزار کارکنان دولت که بزرگترین بانک کشور هم به شمار می رود، ضربه ی شدیدی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.
پیش از این دولت اعلام کرده بود که در روز بیش از 15 میلیون تومان به هر مشتری پول پرداخت نشود و همچنین برای تبدیل ریال به ارز نیز سقفی را تعیین کرده بود. این تعیین سقف برای ارز به زودی باعث دو نرخی شدن ارز در کشور نیز خواهد شد.

در همین زمینه پرسشی مطرح شده بود که با توجه به وضعیت فعلی بانک ها آیا بهتر است سپرده های خود را از بانک ها پس بگیریم یا خیر؟ به نظر من به این پرسش دوگونه می توان پاسخ گفت: از دیدگاه اول که دیدگاهی اقتصادی است بهتر است با اقتصاددانان مشورت شود. البته باید به وضعیت وخیم اقتصادی ایران توجه داشت. به طور مثال بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال گذشته ی میلادی را تنها یک درصد اعلام کرده که این از حد تصور همگان پایین تر بود و حتی دولت نرخ رشد را 3 درصد پیش بینی کرده بود که محقق نشد. به این موضوع می توان به عدم سرمایه گذاری و چرخش اقتصادی به دلیل بحران سیاسی در کشور، ورشکستگی بانک ها با توجه به بدهی 48 هزار میلیارد تومانی آنها، و همچنین پایین آمدن ارزش ریال اشاره کرد که با حذف یارانه ها شاهد سقوط بیشتر ارزش ریال هم خواهیم بود و به این ترتیب باید گفت بسیار عاقلانه است که مردم پولی که در بانک ها دارند را به ارز یا طلا تبدیل کنند چرا که بانک ها در حال ورشکستگی بوده و در حوزه های دیگر اقتصادی هم اطمینان خاطر برای سرمایه گذاری وجود ندارد. اما به طور کل این موضوع در حوزه ی کار و تخصص اقتصاددانان است.
اما اگر از دید مبارزاتی بخواهیم به این پرسش پاسخ بدهیم، باید گفت که قطعا باید پول را از بانک گرفت، چرا که یکی از سریعترین کنش های مبارزات بی خشونت آن دسته از کنش هایی هستند که از آنها به عنوان "عدم همکاری" نام می برند. معروف ترین عدم همکاری را می توان در اقدام گاندی دید. وی اعلام کرده بود که صد هزار انگلیسی، هفتصد میلیون هندی را اداره می کنند و اگر هندی ها در اداره ها و مراکز کاری با انگلیسی ها همکاری نکنند این عده چاره ای جز ترک هند ندارند. این عدم همکاری بیشترین تاثیر را بر انگلیس ها گذاشته و دستگاه استعماری آنان در هند فلج کرد.
به هر حال سرفصل کنش های سیاسی که عدم همکاری می باشد، در نخریدن ها، تحریم کردن ها، دولت را به رسمیت نشناختن، کارها را از بخش هایی از دولت بیرون آوردن و ایجاد دولت موازی به دست جنبش، در زمان حال می تواند با عدم همکاری با بانک ها و خارج کردن سپرده ها از بانک های دولتی و خصوص ادامه پیدا کند. بانک های خصوصی که مشخص شده است که بسیاری از آنها در پشت پرده از سوی بیت رهبری یا سپاه هدایت می شوند مانند پاسارگارد و برخی دیگر از بانک های خصوصی. با این عدم همکاری بانک ها ورشکسته خواهند شود و با این وضع کمر اقتصادی کودتاچیان می شکند، چرا که امروزه در تمام اقتصادهای دنیا بانک ها نقش کلیدی را ایفا می کنند. به این ترتیب باید گفت که از دیدگاه مبارزاتی و در بخش عدم همکاری بیرون کشیدن سپرده از بانک ها یکی از بهترین کارهایی است که می توان انجام داد.

نامه ی فرزند یک سردار سپاه

نکته ی بعدی شایعه ی پناهنده شدن فرزندان برخی از مقام های ارشد جمهوری اسلامی به خارج کشور است. در همین زمینه نامه ای از سوی فرزند یکی از سرداران سپاه به دست من رسیده است که از ذکر نام وی که به آشکار شدن نام پدر ایشان منجر می شود پرهیز می کنم. این فرزند سردار سپاه گفته است که از این که چنین پدری دارد که دستش به خون مردم آغشته شده و همکلاسی ها و دوستان و آشنایان وی را به خاطر داشتن چنین پدری سرزنش می کنند، احساس شرم می کند. بدون اینکه بخواهم قضاوتی راجع به نامه ی این فرزند عزیز داشته باشم، این نکته را می گویم که خانواده های کسانی که در رده های بالای با حکومت همکاری می کنند می بایست در کنار فشار آوردن به این افراد به آنان کمک نیز بکنند تا از این راه بازگشته و زندگی جدیدی را آغاز کنند. به هر حال باید به این نکته نیز توجه داشت که اتخاذ چنین تصمیمی و بریدن از گذشته برای این افراد دشوار است و در این راه خانواده ها می توانند به خوبی این مقامات را برای توبه کردن و آغاز دوره ی جدیدی از زندگی کمک کنند.

سردی روابط تهران-مسکو

خبرگزاری ریانووستی روسیه نوشته است که روابط تهران و مسکو به شدت سرد شده است و آقای لاوروف، وزیر خارجه ی روسیه، هم نسبت به رد پیشنهاد های آژانس از سوی ایران ابراز تاسف کرده است. همچنین سفیر ایران در مسکو در مصاحبه ای که با مسکو داشته است، التماس کنان این پرسش را مطرح کرده که چرا مسکو به ما پشت کرده است؟ به نظر می رسد که به غیر از فشارهای بین المللی بر روی مسکو برای عدم همکاری با تهران، نکته ای که باعث سردی رابطه ی مسکو با تهران شده مربوط به گزارش هایی است که دستگاه های اطلاعاتی روسیه به این کشور داده اند مبنی بر این که رژیم تهران عمرچندانی ندارد، هر چند که اتکای کودتاچیان در سرکوب ها به روسیه بوده و روس ها باید روزی به ملت ایران بابت دخالت هایشان در کشورمان پاسخ دهند.

تولد ندا آقاسلطان

امروز، سوم بهمن، روز تولد ندا آقا سلطان است. اگر ندا را شهید نکرده بودند امروز او 27 ساله می شد. به همین مناسبت بچه ها در خیلی از شهرها و کشورها مراسمی را ترتیب داده اند از جمله در لندن که بچه ها اعلام کرده اند قصد دارند در مقابل دفتر پرس تی وی دست به تجمع بزنند و در آنجا با در دست داشتن 27 شاخه ی گل، 27 عکس ندا، 27 شمع روشن کنند. در ایران هم عده ای گفته اند که به محل شهادت ندا خواهند رفت. در هر صورت بزرگداشت شهدا، بزرگداشت جنبش است.

اختلاف افکنی میان داخل و خارج

امامان جمعه در سراسر کشور به صورت زنجیروار صحبت های آقای خامنه ای را مطرح کرده اند که ایرانیان خارج از کشور ضدانقلاب و برانداز بوده و نیروهای داخلی باید راه خود را ایرانیان خارج کشور جدا سازند. به این ترتیب آقایان تلاش کرده اند که میان داخل و خارج کشور اختلاف افکنی کنند تا بلکه بتوانند از این طریق چهره های شاخص جنبش را زیر فشار بیشتر بگذارند تا به عهدی که با مردم بسته اند پشت کنند. به نظر من امامان جمعه با این کار بیشتر آبروی خود را می ریزند.

نظر سنجی

در مورد نظر سنجی که از آن صحبت به میان آورده بودم پرسش هایی مطرح شده از جمله که این نظرسنجی در کجا انجام شده است که همانگونه که عرض کردم در چهار استان کشور و با چهار نمونه این نظرسنجی صورت گرفته است که توضیح در این باره را به برنامه ی فردا موکول می کنم.
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.
به امید پیروزی ایران و ایرانی V