March 6, 2010

متن پیاده شده روز شنبه 15 اسفند 1388


سلام،
شنبه 15 اسفند 88، 6 مارس 2010 میلادی
امروز در مورد هشت موضوع صحبت می کنیم.

موج مخالفت جهانی به دستگیری ها در ایران
جشنواره ی معتبر کن در فرانسه هم طی اطلاعیه ای دستگیری آقای پناهی را محکوم کرده و اعلام کرده است که حکومت ایران حق ندارد با فیلمساز جهانی مثل آقای پناهی اینگونه برخورد کند. در هر صورت موج مخالفت جهانی با دستگیری آقای پناهی و سایر دستگیری هایی که در ایران اتفاق افتاده شروع شده است. دستگیری مجموعه ی فعالان حقوق بشر و دموکراسی در ایران که تعداد این جمع به 49 نفر رسیده است و آن هم به خشن ترین شکل ممکن این دستگیری ها صورت گرفته است. این دستگیری ها هم در دنیا بازتاب های متعددی داشته و سازمان های مختلف حقوق بشری آن را محکوم کرده است.


بیانیه ی دانشمندان هسته ای بر علیه حکومت ایران
صد و هفتاد و هفت دانشمند هسته ای در نشستی در آلمان، بیانیه ای را امضا کرده اند که در آن حکومت ایران را به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب آزادی های قانونی مردم محکوم کرده اند. نکته ی جالبی را نیز عنوان کرده اند مبنی بر اینکه حکومت با مطرح کردن مسئله ی هسته ای قصد دارد دنیا را از تمرکز بر نقض حقوق بشر در ایران منحرف سازد. همچنین در این بیانیه گفته شده است که آقای احمدی نژاد حرف هایی را مطرح می کنند که مبنای علمی ندارد، به طور مثال این ادعا که ما به سادگی می توانیم از غنی سازی 20 درصدی به غنی سازی 80 درصدی برسیم و حرف هایی از قبیل که به لحاظ علمی اعتباری ندارند. به هر صورت اعتراض دانشمندان در کنار اعتراض هنرمندان و سازمان های حقوق بشری موج دیگری است که در راستای محکوم کردن و منزوی نمودن حکومت ایران در دنیا آغاز شده است.

گسترش سرکوب اقلیت های دینی
آقای ویلسون عیسوی، کشیش کلیسای ایزدی کرمانشاه که در اصفهان دستگیر شده است اکنون مدت یکماه است که در زندان به سر می برد و همسر ایشان اعلام کرده است که در ملاقات کوتاهی که با ایشان داشته آثار شکنجه را در صورت وی دیده است. برخورد با اقلیت های دینی از بهایی، مسیحی، زرتشتی و دیگران ابعادی را پیدا کرده است که در وصف آن تنها می توان گفت که گویی حکومت وحشی تر شده است.

تهدیدهای آشکار وزیر آموزش عالی
آقای کامران دانشجو، وزیر فرهنگ و آموزش عالی، در واقع به صراحت تهدید کرده است که هر کس که التزام عملی به ولایت فقیه نداشته و همراه با آقایان نیست باید دانشگاه را ترک کند. جالب است که این سخن از سوی کسی عنوان می شود که حرف و حدیث های زیادی در مورد پیشینه ی وی و مدارک وی بر سر زبان هاست. انصافا از این حکومت و از چنین وزیر علومی باید این حرف ها را انتظار داشت. آقای حداد عادل هم در یک جلسه ای دوباره دوربرداشته و گفته است که با کسانی که در حوادث بعد از انتخابات نقش داشته اند باید برخورد صورت گیرد. مجموع اینها از صحبت های شخص آقای خامنه ای تا کارگزان حکومتش که تلاش می کنند با مطرح کردن این حرف ها خود را نزد آقای خامنه ای عزیز کنند، یک موضوع را نشان می دهد و آن هم اینکه آقایان خیلی دوربرداشته اند و هارت و پورت می کنند اما باید گفت که تمام این ها با یک حرکت ساده در چهارشنبه سوری که در سراسر کشور برگزار می شود از بین می رود. تجربه ی گذشته هم نشان داده است که وقتی بخواهند ایرانی ها را اینطور تحقیر کنند و از موضع بالا با آنها صحبت کنند با واکنش تند ملت مواجه می شوند.

جمعی از طلاب قم و نجف: حکومت ایران غیر شرعی است
جمعی تحت عنوان مدرسان و طلاب حوزه ی علمیه ی قم و نجف، در بیانیه ای حکومت ایران را غیر شرعی و آبرو باخته ذکر کرده و گفته اند که دست این حکومت به حقوق بیت المال دراز شده و کارهایی که این حکومت انجام می دهد نه تنها منطبق با شرع نیست بلکه با شرع ضدیت نیز دارد.

اعتراف سلیمی نمین به مهندسی انتخابات
آقای سلیمی نمین که مشهور خاص و عام بوده و سالها در روزنامه ی کیهان هوایی و روزنامه ی کیهان فعالیت کرده و به محافل اطلاعاتی نزدیک بوده است، حرفی را مطرح کرده است مبنی بر اینکه مشکل آقای هاشمی رفسنجانی این بوده است که با منهدسی انتخابات که خواست آقای خامنه ای بوده مخالفت ورزیده است. در واقع باید گفت که حرف راست را باید از دهان بچه شنید. برای اینکه آقای سلیمی نمین به عنوان یک شخص نزدیک به آقای خامنه ای و حکومت در واقع سخن راست را بیان کرده و گفته است که برای انتخابات گذشته آقایان مهندسی کرده بودند و تقلب کردند و از پیش می خواستند که این ارقام جعلی را منتشر کنند و مشکل آقای هاشمی این بوده است که با این مهندسی مقام رهبری مخالفت کرده است. به هر حال اعتراف آقای سلیمی نمین به موضوعی که همه ی ملت آن را می دانند در نوع خود شاید برای اولین بار باشد از سوی فرد نزدیک به حاکمیت اینگونه عنوان می شود.

توهین روزنامه ی کیهان به هموطنان آذری
روزنامه ی کیهان، شماره ی امروز، در صفحه ی چهارده خود در مقاله ای به اصطلاح طنزگونه تحت عنوان اعلام مسیرهای راهپیمایی چهارشنبه سوری قصد توهین به مهندس موسوی، خانم رهنورد را داشته ولی نکته ی موهن تر آن این است که در این نوشته هم به زبان ترکی توهین کرده است و هم به هموطنان ترک ما. من از تکرار این توهین معذورم اما باید گفت که این عمل کیهان توهین به هر بخشی از ملت ایران، از کرد، ترک، بلوچ، ترکمن، فارس، عرب و غیره توهین به تمام ایرانی ها و تمام زبان ها و گویش های کشور ما تلقی می شود.

تاکید بر حفظ آرامش در چهارشنبه سوری
نکته ی هشتم سوالی است که مطرح شده در مورد آخرین کاری که در چهارشنبه سوری مطرح است. اگر در یاد داشته باشید به نقل از مجموع مطالبی که بچه ها مطرح کردند، خدمتان گزارش دادم پیشنهادات را که برای شب چهارشنبه سوری چهار حرکت پیشنهاد شده است: کار اول اینکه در غروب آن روز یعنی ساعت 6 بعد ازظهر با کند کردن ترافیک یا توقف آن با به صدا درآوردن بوق ماشین ها، به قول بچه ها بوق سبز، اعتراض خود را در آن شب شروع کنیم. آکسیون دوم در شب چهارشنبه سوری این است که خود مراسم که معمولا بعد از غروب آفتاب شروع شده و تا ساعاتی از شب ادامه می یابد مانند هر سال انجام دهیم و امسال با این پیام که اهریمن استبداد دینی را به آتش بیافکنیم. کار سومی که پیشنهاد شده است این است که از ساعت 9 شب وقتی مراسم سنتی قاشق زنی را انجام می دهیم اینبار با استفاده از وسیله های مختلف حتی شده با کوبیدن به دیگ بزرگ صدای اعتراض خود را بلند کنیم. برای اینکار حتی اگر فکر می کنیم که قاشق زنی در خیابان ممکن است خطر داشته باشد می توان اینکار را در پشت بام ها یا از کنار پنجره ی خانه ها انجام داد. همانند این اعتراض را مردم شیلی و بسیاری از ملت های آمریکای لاتین نیز انجام داده اند. نکته ی چهارم اینکه در آن شب بعد از ساعت 10 در صورتی که خطری نداشته باشد، به صورت آرام و اگر امکان داشته باشد با روشن کردن شمع به سمت نزدیکترین محل مجاور حرکت کنیم و اگر با خودور تردد می کنیم صدای سرودهای جنبش سبز همچون ای ایران، یار دبستانی و غیره را در خودروهای خود بلند کنیم.
سوال این بود که اگر به مناطقی برخورد بکنیم که کودتاچیان آن را اشغال کرده اند چه کار باید کرد؟ پاسخ من باز این است که ما قصد دعوا و درگیری نداریم و در کمال آرامش و صلح باید کار خود را انجام دهیم.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.
به امید پیروزی ایران و ایرانی V