March 9, 2010

متن پیاده شده روز سه شنبه 18 اسفند 88

سلام ۳شنبه ،۱۸ اسفند ۸۸ ،۹ مارس ۲۰۱۰ میلادی

امروز در مورد ۷ موضوع صحبت می‌کنیم.

موضوع اول اینکه تجمع در جلوی زندان اوین توسط خانواده‌های زندانیان و بخشی از مردم که به آنها پیوستند ،شب گذشته انجام شد و بخشی از زندانیان نیز آزاد شدند و جالب آنکه این تجمع‌ها به گونه‌ای هست که غیر از خانواده‌ها مردم نیز به آنها می‌‌پیوندند و البته حکومت نیز گاهی سعی‌ می‌کند که این تجمع‌ها را به هم بزند و گاهی برق‌ها را خاموش میکنند و کارهای دیگر ... اما همچنان این آکسیون ادامه دارد.

نکتهٔ دوم اینکه جمعی از خانم‌ها به مناسبت روز جهانی‌ زن با خانم رهنورد روز گذشته ملاقات کردند و به نظر من با اطلأعیه بسیار خوب خانم دکتر زهرا رهنورد این حرکت در بین زنان در طیف‌های مختلف با گرایش‌های مختلف مثل خود جنبش سبز که یکجور تکثر گرایی در آن هست و همه در کنار هم حول یک هدف مشترک کار میکنند. در بخش زنان هم حول یک هدف واحد برای حقوق مساوی زنان یک نوع هماهنگی‌ و همسویی دیده میشود علی‌رغم اختلافات و گرایشات مختلف از زوایا ی مختلف و باورهای مختلف که امری بسیار خوب و پسندیده است.


نکتهٔ سوم اینکه روزنامه فایننشیال تایم لندن نوشته است که بد از ۲شرکت گلن کور و ترافیک ووار که قبلا فروش بنزین به ایران را محدود و متوقف کرده بودند شرکت .. هم شرکت سومی‌ بوده که به ایران بنزین می‌‌فروخته است که فروش بنزین را به ایران قطع کرده است که به این ترتیب ایران در حال حاضر با قیمتی گران تر از چین و بازار نفتی‌ دبی به صورت آزاد خرید می‌کند و تک محموله‌ای که فشار را به دولت وارد می‌کند و به احتمال زیاد اگر تحریم بنزین که در کنگرهٔ آمریکا‌ تصویب شده است از طرف دولت آمریکا‌ هم رسما ابلاغ شود آنوقت حتی خرید بنزین از بازارهای آزاد و مراجع دیگر هم با مشکل مواجه خواهد شد. به هر صورت این شرکتها برای آنکه نمی‌‌خواستند دردسر‌های بعدی را داشته باشند پیشاپیش فروش بنزین به ایران را متوقف کردند.

نکتهٔ چهارم اینکه بودجهٔ سال ۸۹ کشور، با تمام ابهاماتی که در بودجه هست و با تمام ایراد‌هایی‌ که دارد و پنهان کردن درآمدها، بودجه‌ها و خیلی‌ نبسمنیهأی که در این بودجه هست بالاخره در روز گذشته به تصویب مجلس رسیده است اگرچه برخی‌ از وکلای مجلس مثل آقای توکلی مطرح کردند که اجرای این بودجه حداقل ۵۰% نرخ تورّم را به کشور تحمیل خواهد کرد و در سال آینده باید توقع تورّم ۵۰% داشته باشیم اگر چه پاره‌ای از اقتصاددانان این عدد را بیش از ۶۰% برآورد میکنند و خیلی‌ها معتقدند که اگر لایحهٔ حذف رایانه‌ها و پرداخت نقدی رایانه‌ها به اجرا در آید این رقم را باید تا مرز ۱۰۰% تورّم در نظر گرفت. به هر صورت نابسامانی بودجه و بی‌ انضباطی دولت آقای احمدی نژاد که راه را برای دزدی و فساد و سوُ استفاده در کشور ، چند سالی‌ هست که باز کرده است در بودجهٔ سال آینده خیلی‌ خوب دیده میشود و واقعا تاسف برای مجلس است که چنین قانون بودجه‌ای را تصویب می‌کند.

نکتهٔ پنجم اینکه آقای یحی‌ رحیم صفوی فرماندهٔ سابق سپاه پاسداران و مشاور فعلی‌ رهبری در جمعی‌ مطرح کرده است که کمبود طرفداران امام و رهبری در دانشگاه‌ها محسوس است و در واقع اطراف کرده است به اینکه دانشگاه‌های کشور همراهی و همسوی با رهبری و نظام ندارند و در واقع جّو دانش گاها همانگونه که به خوبی‌ دیده میشود ضد حکومت است و در مقابل حکومت ایستاده است . به هر حل ممکن هم هست که این حرفهای آقای رحیم صفوی تائید یا مقدمه‌ای باشد برای آنچه آقای دانشجو وزیر علوم مطرح کرده است که بخواهند در دانشگاه‌ها دست به تصفیه بزنند و با این حرفها زمینه را آماده کنند تا یک عده‌ای آدم را بدون کنکور یا از بالای سر وارد دانشگاه‌ها کنند تا جامی‌ از دانشجوها و اساتید را ا دانشگاه اخراج کنند.

نکتهٔ ششم آمریکا‌ اعلام کرده است که ارائه سیستم‌های اینترنتی، فروش محصولات اینترنتی و زمینهأی که به حوزهٔ اطلاع رسانی مربوط میشود از شمول تحریمات آمریکا‌ خارج است. این به هر حال تصمیم درستی‌ که شرکتهای امریکایی را کمک می‌کند که محصولاتی مانند اینترنت ماهواره‌ای یا تلفن‌های ماهواره‌ای را بتواند به ایران بفروشند و مقدمه‌ای میتواند باشد برای اینکه سرویس‌های بیشتری را شرکتهای بین‌المللی بخصوص شرکتهای اینترنتی در اختیار شهر وندن ایرانی‌ بگذرند.

و اما نکتهٔ آخر بحثی‌ است که از دیروز آغاز کرده ایم. سوالاتی که اغلب درمورد جنبش سبز دیده میشود بطور خلاصه ۶ سوال است>

۱. جنبش سبز از کجا آماده است؟

۲. رهبری و استراتژی جنبش سبز چگونه است؟

۳.چگونه به پیروزی می‌رسد؟

۴.چه زمانی‌ پیروز میشود؟

۵.در دنیا چه کاری میتوانند برایش انجام دهند؟ (ایرانیها، ملتها، و کشورهای دنیا)

۶.بعد از سقوط دولت احمدی نژاد برای تحقق خواست اکثریت ملت جنبش چگونه حرکت می‌کند؟

من برای پسخگویب این ۶ سوال امشب به سوال اول میپردازم.

۱. جنبش سبز آیا با انتخابات تقلب شدهٔ ۲۲ خرداد ساله گذشته شروع شده یا ریشه‌های عمیق تری دارد؟

پاسخ این است که : خیر ،اگرچه جنبش سبز بر آمدنش و همه گیر شدنش با انتخابات اتفاق افتاده است اما ریشه‌های عمیق اقتصادی و سیاسی دارد که از سالها قبل شروع شده است. ۴ عامل به نظر من مهمترین دلایلی است که جنبش سبز در آنها ریشه دارد:

۱. ۳۰ سال نا‌ کار آمدی نظام جمهوری اسلامی که هیچ یک از خواستهای ملت را نتوانسته است محقق کند

۲. تغیرات درون جامعه ایران مثل رشد شهر نشینی، رشد مشارکت زنان در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی، رشد صنعت در کشور ، رشد سواد آموزی، رشد ارتباطت جهانی‌ و عواملی از این قبیل که تغیرات مهمی‌ رادر جامعه ایران ایجاد کرده است.
۳. به دلیل این تغیرات در درون جامعه ایران و دلایلی که از قبل هم وجود داشته است . ۵ گسل مهم در درون جامعه ایران

موجود است که انرژی زیادی زیر این گسل‌ها نهفته است.

این گسلها عبارتند از:. گسل جنسیتی، گسل نسلی، گسل قومی،گسل طبقاتی و گسل بین علم و جهل. علم یک ملت و جهل یک حکومت.

و نکتهٔ آخر اینکه بیش از دو دهه کار فکری جامعه ما منجر به غلبهٔ گفتمان یا دیس کورس لیبراریستی ، حق مدارانه و دموکراتیک در جامعه شده و امروز نه فقط بین نخبگان، روشنفکران جامعه ما بلکه بین بخشهای عموم مردم هم گفتمان و باورهای دموکراتیک، حق مداران و حقوق بشری به صورت خواست عمومی‌ و گفتمان قالب در آماده است که خودش از بکبن‌ها ، پشت بانی‌‌ها و پایه‌های محکم تئوریکی است که پشت جنبش سبز نشسته است و توقعات بالائی در جامعه شکل میدهد. بنابرین جنبش سبز چون ریشه در این ۴ بحث جدی درون جامعه ایران دارد. جنبشی است که با بهانه انتخابات شروع شده اما این امکان را داشته و دارد که روز به روز عمیق تر شود و محکمتر به پیش رود.

تا فردا شاد،پیروز، موفق و سر افراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانیان