March 23, 2010

متن پیاده شده روز سه شنبه 3 فروردین 89

سلام

۳شنبه ۳ فروردین ۸۹، ۲۳ مارس ۲۰۱۰ میلادی

امروز دربارهٔ ۹ موضوع صحبت می‌کنیم

موضوع اول اینکه آقای حسن لاهوتی فرزند ۲۳ ساله خانم فائزه رفسنجانی‌، نوه آقای هاشمی‌ رفسنجانی‌، دیروز در راه برگشتن از لندن در فرودگاه دستگیر شد، به هر حال به نظر می‌رسد که این فشار روی آقای هاشمی‌ رفسنجانی‌ بعد از دستگیری آقای حسین مرعشی ادامه دارد و این بحث هایی که بین اطرافیان آقای احمدی نژاد و سپاهیان هست که فشار به آقای رفسنجانی‌ بیاورند نشان دهنده ضعف آقای خامنه‌ای در جمع آوری جپهه پشت سرش .

نکته دوم اینکه پیشنویسی که قبلا صحبتش را کرده بودیم در مقابل پارازیت ایران روی ماهواره‌ها که به اجلاس وزرای خارجهٔ اتحادیه اروپا تصویب شد که اگر ایران دست از کار بر ندارد با او مقابله خواهیم کرد. اما اعلام نشده است که چه نوع مقابله با ایران خواهند کرد.


نکتهٔ سوم به دنبال اینکه چند شب پیش چند نفر از سینماگران مشهور ایرانی‌ جلوی زندان اوین تجمع داشتند برای آزادی جعفر پناهی ، فیلمساز معروف ایرانی‌. روز گذشته هم جمع کثیری از سینماگران معروف دنیا طی‌ نامه‌ای به ریس قوهٔ قضایی ایران خواستار آزادی جعفر پناهی شدند. همینطور آقائ پناهی هم طی‌ تماسی که با خانواده آش داشته است که ایستاده گی خواهد کرد و مثل هر زندان دیگری در زندان خواهد بود و اصراری هم ندارد که با او برخورد مخصوصی شود و مثل بقیه که اسیر دست حکومت هستند او هم در زندان است و مقاومت خواهد کرد.

نکتهٔ چهارم اینکه شرکت بیمه لویدز لندن هزینهٔ بیمه حمل کالا به ایران را به دلیل ریسک بالا و خطر تروریسم و خطر جنگ و سایر خطر‌ها افزایش داده و بدین ترتیب چون بیمه بسیاری از کالاها توسط لویدز انجام میشود ، احتمالا ورود کالا به ایران با افزایش قیمت بیمه باز هم افزایش خواهد کرد.همینطور چین هم حدود ۳۷% واردات نفت خام را از ایران کاهش داده است و جایگزین ایران کشورهای روسیه ، آنگولا و عربستان را کرده است. به نظر می‌رسد که با افزایش فشار بر ایران و آماده سازی کشور‌های دنیا و آماده شدنشان برای تحریم‌های جدید علیه ایران. هم در مسأله بیمه‌ها هم در واردات بنزین و هم در صادرات نفت خام ایران مشکلاتی دارد به وجود می‌‌آید بخصوص اگر چین چرخش کند نقط عطفی خواهد بود که بعد از روسیه یکی‌ از کشورهای ۵+۱، در واقع به بقیه کشور‌ها پیوسته است که شاید آخرین آنها هم باشد که فشار روی ایران را افزایش دهد.

نکتهٔ پنجم. آقای محمد نوریزاد بعد از ۹۳ روز که در زندان بود با خانواده‌اش صحبت کرده است و تاکید کرده است که ایستادگی خواهد کرد. به هر حل به نظر می‌‌آید که بسیاری از بچه هایی که در این سال نو مثل آقای نوریزاد در زندان هستند عزم خود را جزم کرده اند ایستادگی را بارها اعلام کرده اند و برخی‌ ز آنها هم با اعتصاب غذا و اعتراض نامه هایی که مینویسند بر پافشاری خودشان بر مقاومت به همراه ملت ادامه میدهند.

نکتهٔ ششم اینکه از مشهد گزارش هایی رسیده مبنی بر اینکه در سخنرانی‌ آقای خامنه‌ای مردم حضور نداشته اند فقط جمع کمی‌ بودند و خیلی‌‌ها هم بی‌ اعتنا ردّ می‌شدند و جالب اینجاست که بعد از آقای احمدی نژاد حالا نوبت آقای خامنه‌ای ایست که حالا در مشهد و بعد هم در سایر شهرستانها حتا با زور پول و تهدید موفق نمیشوند که مردم را بیاورند و جمعیت درست کنند و در تلویزیون نشان دهند. به هر حال فیلم‌های واقعی‌ که از مردمی که پای صحبتهای آقای خامنه‌ای نشسته اند و جمعیت کم آنها را نشان میدهد که این روش منفی‌ مقاومت مردم یا عدم همکاری یا پوش کردن به حکومت آرام آرام دارد شکل می‌گیرد که یکی‌ از بهترین اشکال اکسیونهای عدم همکاری . عدم اقبال به دولتمردان یا هرکسی که با حکومت همکاری می‌کند.

نکتهٔ هفتم ، ادامهٔ کشمکش آقای احمدی‌نژاد با مجلس بر سر حذف لایحه حذف یارانه‌ها است که همانطور که می‌دانید بعد از اینکه مجلس این لایحه را تصویب کرد آقای احمدی‌نژاد گفت که این لایحه را اجرا نخواهد کرد و امثال آقای لاریجانی آقای با هنر و آقای توکلی و دیگران گفته اند که قانوناً ریس جمهور موظف است که لایحه‌ای را که مجلس تصویب کرده است را امضا کند. و آقای خامنه‌ای هم تاکید کرده است که دولت باید به قانون عامل کند. به هر حال این لایحه از الان از مسائلی‌ است که چه اجرا بشود چه نشود چه کشمکش باشد یا نباشد از تبعاتی بر خور دار است که جنبش باید آن را هوشمندانه دنبال کند چرا که همهٔ مردم را درگیر اجرا یا عدم اجرای آن خواهد کرد.

نکتهٔ هشتم اینکه در ادامهٔ کتابهایی که داریم مرور می‌کنیم من ضمیمهٔ برنامه امشب کتاب دیکتاتوری به دموکراسی جین شارپ را ضمیمه خواهم کرد که خواهشمندم که با خوندن این کتاب مقداری روی مبانی مبارزات بی‌ خشونت مرور داشته باشیم تا برسیم به مثال هایی از مبارزات مردم کشور‌های دیگر در روزهای بعدی معرفی‌ می‌کنم.

نکته آخر ادامهٔ بحث ما در پاسخ به آن ۶ سوالی است که اغلب از جنبش سبز پرسیده میشود که اگر به خاطر داشته باشید به سوال پنجم رسیده بودیم که اگر در خارج چه کار میشود کرد و مطرح کردیم که در خارج میشود ۴ کار را دسته بندی کرد، کارهائ که جلب افکار عمومی را می‌کند، تظاهرات ، ارتباط با مطبوعات و روزنامه نگاران و اطلاع رسانی از طریق مطبوعات به جوامعی که در آن زندگی‌ می‌کنیم، ارتباط گرفتن با سازمانهای دولتی و غیر دولتی برای ایجاد فشار روی حکومت و پشتیبانی‌ از جنبش داخل به شکل پشتیبانی‌ فنی‌ ، مالی، دانش، تجربه و سایر پشتیبانی‌ هایی که در خارج میشود به جنبش داخل داد. در مورد مالی‌ چون چند تا سوال هم پیش آمده بود این نکته را در پرانتز عرض کنم که کاری را که خبرنگاران بدون مرز داوطلب شده و دیگر روزنامه نگران هم تائید کرده اند که هر کسی‌ هر مقدار پول هرچقدر هم ناچیز حتی ۱دلار، هم باشد،اگر این پول‌ها ماهانه بصورت مرتب داده شود فکر می‌کنم که میتواند کمک کند به بچه‌های روز نامه نگار یا کسانی‌ که تحت تعقیب و فشار هستند و به خارج آماده اند تا هرچه زودتر به سرو سامانی برسند. اما قسمت دوم این سوال که در خارج چه کار می‌توان کرد این است که فرض کنید ما ارتباط گرفتیم،صحبت کردیم، تظاهرات کردیم، چه چیزی میتونیم از دنیا بخوهیم. به نظر من مجموعه چیزهایی که از دنیا میخواهیم را در ۳ یا۴ مبحث میتوان دست بندی کرد.

اول اینکه هیچ کس حق دخالت در امور داخلی‌ ایران را ندارد به خصوص به شکل حملهٔ نظامی که می‌توان گفت تنها چیزی است که این کودتا چی ها رو از خدا بخواهد که نجاتشان دهند وقتی‌ که زیر فشار ملت هستند بنابرین تغییر حکومت در ایران انحصارا وظیفهٔ ملت ایران است ولی‌ تغییر رفتار این حکومت با مردم امری است که دنیا میتواند کمک کند.

و نکتهٔ دوم در مورد این تغییر رفتار این است که فشار روی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زیاد باشد برای اینکه سازمانی است که پول به دست میاورد برای اینکه ادمها را بکشد و دستگیر می‌کند، این امر مثبتی است. پس نکتهٔ دوم فشار روی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

نکتهٔ سوم کمک های فنی‌ است که دنیا به لحاظ اطلاع رسانی، اینترنت ماهواره‌ای و.. میتواند بکند.

نکتهٔ چهارم کمک های انسان دوستانه ایست که میتواند به پناه جویان ایران است

تا فردا شاد پیروز، موفق و سر افراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانیان