March 25, 2010

متن پیاده شده روز پنج شنبه 5 فروردین 89

سلام
پنجشنبه 5 فروردین 89، 25 مارچ 2010 میلادی
امروز در مورد هشت موضوع صحبت می کنیم.
موضوع اول: ملاقات مهندس موسوی و خانم دکتر رهنورد با خانواده زندانیان سیاسی از جمله آقای امویی و نوریزاد است و صحبت آقای موسوی و دعوت به صبر و استقامت و اینکه هرکس به سهم خودش باید برای مطالبات جنبش ایستادگی کند. و به تعبیر بنده زنجیره سبزی از حلقه بزرگ دموکراسی خواهی مردم ایران باشد و هرکس به اندازه توانش جنبش را کمک و پشتیبانی کند.
موضوع دوم: آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه اش نکاتی را مطرح کرده که از نظر من این نکته جالب است که ایشان به نقص های قانون اساسی اشاره کرده است، و گفته که در ابتدا عجله برای تدوین قانون اساسی بود بنابراین نقص هایی در آن است. البته به نظر من مشکل قانون اساسی جمهوری اسلامی ذاتی است و اصل ولایت فقیه یا شورای نگهبان یا مبانی بنیانی فکری در پشت این قانون اساسی قرار دارد که آن را اصلاح ناپذیر می کند.


موضوع سوم: شرکت لوک اویل، شرکت نفتی خصوصی روسی اعلام کرد که علیرغم اینکه 63 میلیون دلار ضرر متحمل می شود ایران را ترک خواهد کرد و پروژه استخراج نفتی را که عهده دارش بود کنار می گذارد. شریک نروژی او قبلا از کنسرسیوم خارج شده بود و اما این شرکت روسی هم سرانجام مطرح کرد که با توجه به تحریم های آمریکا ضرری که خواهد کرد بیش از فایده ای است که می برد و پروژه را رها کرده و ایران را ترک کرده است.
موضوع چهارم: نامه تکان دهنده آقای سعید ملک پور از بند 350 زندان اوین سند مهمی است که شکنجه هایی که در زندان می شود را شرح داده اند. ایشان مطرح کرده که تهدید به تجاوز، لخت کردن، کتک زدن و .. شکنجه هایی است که در حق فرزندان این مملکت اعمال می شود. به هر صورت این گونه اسناد نشان دهنده سبعیت حکومت کودتایی است که در سینه تاریخ محفوظ است و تا قیامت برگ ننگینی است بر کارنامه آقای خامنه ای و دولت و حکومت کودتایی او.
موضوع پنجم: تلویزیون سی ان ان شب گذشته در گزارشی از آی تی ان انگلیس که نشان داده است که در افغانستان از اسلام قلعه در افغانستان با تایید پاره ای مقامات افغانی نشان داده که سلاح های ساخت ایران، بمب های کنار جاده ای، خمپاره انداز و امثالهم از ایران حمل و در اختیار طالبان قرار می گیرد. همین طور یک مقام روسی هم مطرح کرده است که پاره ای سلاح های ساخت روسیه که به ایران تحویل داده می شود از طریق ایران در اختیار طالبان و القاعده قرار می گیرد. به هر صورت پخش این گزارش از تلویزیون سی ان ان و تصاویری که نشان داده است، شاید بشود گفت نخستین باری است که با سند و مدرک ارسال سلاح های ساخت ایران و از ایران برای افغان ها را کاملا مدلل و مشخص می کند.
موضوع ششم: در مرور بر کتاب هایی که قبلا معرفی شده بود و در روز های قبل شروع کردیم به دوره کردن آن ها، امروز کتاب "پیکار برای حقوق شهروندی" را که بخشی از کتاب مفصل "نیروی برتر" نوشته پیتر اکرمن و جک دوال را ضمیمه برنامه امروز می کنم. این کتاب در مورد جنبش مدنی سیاهان آمریکاست و اینکه مبارزه سیاهان آمریکا با استفاده از روش های مبارزات بی خشونت و تحت تاثیر آموزش های مهاتما گاندی به رهبری مارتین لوترکینگ چگونه توانست سرانجام رفع تبعیض نژادی در آمریکا را محقق بکند و سیاهان را به حقوق برابر با حقوق شهروندی سفید پوستان برساند.
موضوع هفتم: بحث سیزده بدر است. روزی که سنت قدیمی ما ایرانی هاست و روزی ست که شادی و نشاط و زندگی خواهی و سبز بودن جزء ذات آن است. استفاده از این روز به این ترتیب که هرکسی به هر صورت از منزل بیرون می آید و با تجربه ای که ما در چهارشنبه سوری داشتیم امکان سرکوب از طرف حکومت نیست زندگی خواهی و شادی و امید در مقابل حکومتی که سعی دارد بذر ناامیدی و مرگ و اندوه را در کشور بکارد بهترین روش اعتراضی ست که می شود اعمال کرد. داشتن سبزه که خودش سبز است و جزء این روز است یا یک روبان سبز یا بادکنک سبز و شادی و نشاط از مهمترین کارهایی است که به بهترین نحو ممکن اعتراض ما را نشان می دهد و فقط خواهش من اینست که تهیه فیلم و عکس از این حرکت گسترده در سراسر کشور را فراموش نکنید. چرا که این اسناد عکس و فیلم تنها سندی است که صدای ما را به همه دنیا می رساند.
به قول بچه ها تنها چیزی که کم است اینست که آقای خامنه ای یک فتوا باید بدهد که شادی و زندگی خواهی در این روز خلاف شرع به قرائت ایشان است و آنوقت است که خیلی بهتر مثل چهارشنبه سوری انگیزه خواهد داد به همه که مخالفت مدنی خودشان را با ایشان و حکومت و کودتاچیان پشتیبانش ابراز بکنند.
موضوع هشتم: پاسخ به آخرین سوال در رابطه با جنبش سبز که در روزهای گذشته در موردش بحث کردیم. می رسیم به ششمین سوال و آن اینست که اگر جنبش موفق بشود و خواست مرحله ای اش که پایین کشیدن دولت کودتایی احمدی نژاد است را محقق کند، چگونه مطالبات عموم مردم در مراحل بعدی محقق می شود. در پاسخ به این سوال من به سه نکته تاکید می کنم:
نکته اول: وقتی دولت کودتایی احمدی نژاد سقوط بکند، آقای مهندس موسوی به عنوان رئیس جمهور منتخب ملت کسی که اکثریت ملت سرش توافق دارند و رای دزدیده شده ملت است، باید بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند.
نکته دوم: مملکتی که در آن ارتش بی طرف است و در واقع سمت ملت را گرفته و همین طور دستگاه های دولتی، با یک رئیس جمهور مورد توافق ملت می تواند با کمال آرامش طی مسیر بکند و مراحل بعدی را طی بکند. این را بخصوص از این جهت عرض می کنم که پاره ای از حکومتی ها عمدا خودشان تبلیغ می کنند که اگر دولت احمدی نژاد یا خامنه ای یا کل جمهوری اسلامی سقوط کند در ایران ناامنی می شود، عراق می شود، افغانستان می شود و امثالهم. در حالیکه هیچ دلیلی بر این امر نیست. بخصوص با بلوغی که عناصر شرکت کننده با گرایشات مختلف و بسیار متفاوت در جنبش سبز از خود نشان دادند کاملا امکان پذیر است که گرایشات مختلف در کنار همدیگر، با حفظ کشور، بدون اینکه بخواهد قلع و قمع بشود و از همدیگر پاچیده بشود، در کنار همدیگر حرکت کنند. و به فاز سوم برسیم.
نکته سوم: انتخابات آزاد که هم آقای موسوی قول داده است و هم آقای کروبی و هم مورد توافق همه جناح های جنبش است، می تواند برگزار بشود. انتخابات آزاد به معنی انتخاباتی که در آن کسانی که خواستشان تغییر قانون اساسی و کل نظام هم هست، حق شرکت داشته باشند و در صورتی که رای آوردند آنوقت دست به ترمیم قانون اساسی و یا برگزاری رفراندوم روی کل قانون اساسی بزنند که در آن حالت می توان نهاد های کشور را عوض کرد. اگر هم این آدم ها رای نیاورند آنوقت همین چهارچوب را می شود اصلاح کرد. به هر صورت دوراهی که آیا باید نظام را تغییر داد یا نداد با حاکمیت صندوق رای و یک انتخابات آزاد و دموکراتیک قابل پرسش از ملت خواهد بود.
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید
به امید پیروزی ایران و ایرانی