March 31, 2010

متن گفتار روز چهارشنبه 11 فروردین 89، 31 مارس 2010 میلادی

سلام، چهارشنبه 11 فروردین 89، 31 مارس 2010 میلادی

امروز در مورد 8 موضوع صحبت می کنیم.

موضوع اول اینکه آقای عماد الدین باقی، آقای سحر خیز و آقای محمودیان و جمعی دیگر از زندانیان که دست به اعتصاب غذا زده بودند، خبرهای رسیده حاکی از آن است که حال آقای باقی مناسب نیست و یکبار به بیمارستان منتقل شده، دوباره به سلول منتقل کردند. همینطور آقای سحر خیز دچار حمله شده در زندان و همینطور هم آقای محمودیان مشکلات تنفسی دارند و به هر صورت جمعی از وبلاگ نویسان دعوت کردند که سیزده بدر هر کس که می تواند بخشی از سیزده بدر را جلوی زندان اوین تجمع داشته باشند برای همراهی و همدردی با زندانیان مبارز و شجاع ما که رو در روی استبداد ایستاده اند و در زندان با اعتصاب غذا اعتراض خودشان را دارند ادامه می دهند. به هر صورت جمع شدن جلوی زندان اوین که به طور قطع بخشی از خانواده های زندانیان این کار را خواهند کرد برای کسانی که برایشان مقدور است، ضمن برگزاری مراسم سیزده بدر می تواند که روحیه بخش برای خانواده ها و زندانیان باشد.


نکته دوم اینکه جمعی ازفیلمسازان جوان و خانواده هایشان در یک کار سمبلیک به زندان اوین رفتند و به طور سمبلیک با آقای جعفر پناهی فیلمساز مشهور ایرانی که در زندان هست عید دیدنی کردند. ارزش این کارهای سمبلیک نه در زندان اوین در هر کجای دیگر هم بسیار بالاست و نشان همبستگی، همراهی و ابتکاراتی است که در جنبش می تواند به کار گرفته شود.

نکته سوم اینکه سازمان عفو بین الملل در اطلاعیه ای که منتشر کرده در واقع آمار اعدام های سال گذشته را منتشر کرده و در آن دیده می شود که ایران با 388 اعدام در رتبه دوم دنیا بعد از چین قرار دارد و به طور قطع به طور قطع با احتساب جمعیت یعنی سرانه اگر تقسم بکنم ایران با فاصله زیاد در رتبه اول اعدام در دنیا قرار می گیرد. همین روزها هم صحبت از اعدام عبدالرضا قنبری معلم دبیرستان و معلم دانشگاه در پاکدشت کرج مطرح است که حسب معمول با اتهاماتی از قبیل ارتباط با گروه های معاند و غیره این معلم شجاع کشور را می خواهند در معرض اعدام قرار دهند. به هر صورت آمار بالای اعدام در ایران بیش از هر چیزی نشان دهنده سبوعیت و درندگی رژیم است و از سوی دیگر استیصال او در مقابله با مردم است و به هر صورت فکر می کنم نهضت ها و گروه های حقوق بشری که تلاش خودشان را در مقابله با مجازات اعدام در ایران قرار دادند کار درستی می کنند و پشتیبانی از این گروه ها، کمپین و کارزار تبلیغاتی درستی است. به امید روزی که ما در مملکتمان مجازات اعدام نداشته باشیم.

نکته چهارمی که می خواستم بگم داستانی است که دوباره رادیو تلویزیون ایران و دستگاه تبلیغاتی حکومت علم کردند که دیپلمات ایرانی آقای عطار زاده نیاکی بعد از مدت ها که در گروگان یا در زندان طالبان بوده با یک عملیاتی که حسب معمول دستگاه تبلیغاتی ایران می گوید پیچیده و خیلی نشان از شجاعت و پیچیدگی دستگاه امنیتی ایران، آزاد شد. اما نکته ای که در این خصوص جالب است، تلویزیون العربیه در تفسیری که از قول پاره ای کارشناسان نقل کرده می گوید که اعضای طالبان حتی در خیابانهای زابل و هتل های آن هم دیده می شوند و در ایران بیش از هر زمانی رفت و آمد می کنند و معامله کردن با طالبان کما اینکه قبلاً هم مطرح کردند درگزارشهای تلویزیونی که ایران اسلحه و تعلیمات نظامی به طالبان می دهد. بنابراین معامله کردن با طالبان کار ساده ای است که در دسترس حکومت ایران قرار دارد با توجه به اینکه پول، اسلحه و آموزش در اختیار طالبان می گذارد و بنابراین اگر زندانی از ایران هست می توانند با معامله آزاد کنند. اما چرا دستگاه اطلاعاتی ایران اینطور این روزها از ماجرای آقای ریگی و این هم ماجرای آزاد کردن دیپلمات ایرانی، اینطور دوست دارد که خودش را بزرگ نمایی بکند، تبلیغات بکند و خودش را بزرگ و پیچیده نشان بدهد به نظر من چند نکته می رسد،

نکته اول این است که چون سیطره سپاه بر دستگاه اطلاعاتی ایران افزایش پیدا کرده و در واقع و به قول خیلی ها آقای مصلحی وزیر اطلاعات فعلی مدیر تسویه اطلاعات است که آنرا در اختیار سپاه بگذارد، حسب معمول سپاهی ها که از زمان جنگ ایران و عراق هم رایج بود کارشان با تبلیغات و بزرگنمایی و دهل زدن و سر و صدای خیلی زیاد توام است و آن روحیه سپاه به وزارت اطلاعات هم منتقل شده. نکته دوم اینکه دستگاه اطلاعاتی ایران خیلی دوست دارد که خودش را بزرگ، پیچیده و قدر قدرت نشان دهد برای اینکه مردم را بترساند و بیش از هر چیزی فکر می کنم این قبیل تبلیغات نشان دهنده ضعف و درماندگی دستگاه اطلاعاتی ایران در مقابله با جنبش مردم ایران است و امیدوارند که با این بزرگنمایی ها بتوانند مردم را بترسانند غافل از اینکه جنبش خیلی ساده با تغییر تاکتیک های خودش در فرایند مبارزاتی که دارد نرخ خطر را پایین می آورد، استفاده از امکاناتی که خطر را به حداقل برای مردم برساند، استفاده از شبکه هایی مثل خانواده و محله و بچه هم مدرسه ای و غیره که امکان کنترل از طرف هیچ حکومتی را ندارد، تمام دستگاه اطلاعاتی ایران را دور می زند و به بهترین نحو ممکن مبارزه خودش را ادامه می دهد. لذا فکر می کنم این چیزی که به عقل این آقایان نوابغ رسیده و این سناریو های بسیار بچه گانه را می نویسند و دردستگاه های تبلیغاتی به خورد مردم می خواهند بدهند به دردشان برای مقابله با جنبش نه فقط نمی خورد بلکه بیشتر اسباب استهزاء آنها خواهد شد.

نکته پنجمی که می خواستم بگم مصاحبه آقای ایاد علاوی سیاستمدار عراقی است که در انتخابات اخیر در عراق رای اول را آورده، 92 کرسی جبهه پشت سر آقای علاوی کسب کرده و یک ماه فرصت دارد تا دولت ائتلافی را تشکیل دهد. آقای علاوی در یک مصاحبه اعلام کرده که حکومت ایران با تمام توان در مسایل عراق دخالت می کند و گروه های شیعه و کرد را به ایران دعوت می کند و فشار می آورد که با آقای علاوی ائتلاف نکنند که ایشان نتواند دولت تشکیل دهد. به هر صورت این اتهام بزرگی است که آقای علاوی به ایران می زند ولی فکر می کنم اگر حرف آقای علاوی صحت داشته باشد ایران هم اشتباه بزرگی دارد می کند برای اینکه همانطور که آقای علاوی هم در این مصاحبه گفته، آینده عراق تیره تر می شود اگر ایشان نتواند دولت تشکیل دهد خطر جنگ داخلی به خصوص بین شیعه ها و سنی ها افزایش پیدا می کند و آنوقت باتلاقی که در عراق به وجود بیاید می تواند دامن ایران را هم بگیرد.

نکته ششمی که می خواستم بگم متمم بودجه ایست که کمتر از دو هفته هنوز از سال نگذشته دولت قرار است که راجع به لایحه حذف یارانه ها یک متمم بودجه به مجلس بدهد و داستان همان بیست هزار میلیارد تومان اضافه بر بیست میلیارد تومان قبلی است که آقای احمدی نژاد می خواهد بگیرد تا این لایحه حذف یارانه ها را اجرا بکند به هر حال این اولین باری است که هنوز تعطیلات نوروزی تمام نشده دولت درصدد دادن اصلاحیه قانون بودجه است که فکر می کنم دعوا را بازهم تشدید خواهد کرد.

نکته هفتمی می خواستم بگویم ملاقات آقای اوباما و آقای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه در واشنگتن است و مصاحبه ای که هر دوتا رئیس جمهور کردند تاکید کردند بر سرعت دادن و تشدید کردن تحریم علیه ایران.

نکته آخری که می خواستم بگم بحث در مورد آکسبونهای جدید است که دوستان بیش از 40 آکسیون را از زوایای مختلف کار کردند که روزهای آینده راجع به آنها صحبت می کنیم.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.

به امید پیروزی ایران و ایرانی.