April 25, 2010

متن پیاده شده فیلم مبارزات بی خشونت

1-بهترین روش برای شکست دادن اقتدار گرایان و دیکتاتورها چیست؟
فردیناند مارکوس ، آگوستو پینوشه، اسلوبودان میلاسویچ ، وویژک یاروزلسکی ، پی دبلیو. بوتا ..... مردانی قدرتمند که در یک چیز اشتراک داشتند همه ی آنها با مقاومت مدنی بی خشونت ار قدرت کنار گذاشته شدند.
2- چه گونه اتفاق افتاد؟
زمانی اتفاق افتاد که مردم با هم دیگر در برابر قد رت سرکوب گر دست به مقاومت زدند.
در فلیپین آن را قدرت مردم نامیدند. معمولا آن را مقاومت مدنی می نامند. سلاح بی خشونتی است که مردم معمولی آن را علیه رهبران سرکوب گر به کار می گیرند. مقاومت مدنی نیاز به مشارکت تعداد زیادی از مردم دارد ولی در عین حال تنها تعداد زیاد مردم
کافی نیست.

جیمز لاسون: مشکل فعالیت های بی خشونت این است که در آن ها لزومی برای نظمی شدید، آموزش ، استراتژی و برنامه ریزی و به کار گیری افراد و سایر موارد مورد نیاز
برای یک جنبش ، احساس نمی شود. مبارزات بی خشونت نمی تواند به طور خود جوش اتفاق بیفتد. باید سیستماتیک باشد.
3- چگونه آغاز می شود؟
وقتی شرایط غیر قابل تحمل می شود. مردم خود را سازمان می دهند. بعضی اوقات رهبران اتحادیه ها، یا گروههای حقوق بشر یا نهادهای مذهبی پیش قدم می شوند. یا همه آنها با هم دست به اقدام می زنند.
موکاسلی جک: مهم ترین عامل در این نوع مبارزه، جلب توجه دیگران است. مبارزه در گوشه ای که جلب توجه کسی را نکند کوششی عبث و بی حاصل است. اگر مبارزه می کنید
باید تا آنجا که می توانید توجه مردم را به انگیزه و هدف خود جذب کنید. در آغاز بی میلی و ترس و تصور بر شکست ناپذیری دشمن، مشکلات اصلی هستند. در شیلی ده سال طول کشید تا دموکراسی خواهان مخالف حکومت توانستند بر بی میلی و ترس غلبه کنند.
4- بسیار خوب، چگونه اعتراضات را سازمان دهیم؟
تظاهرات خیابانی می تواند بسیار موثر باشد اما تنها یکی از روش های مقاومت مدنی است یکی از صدها تاکتیک این مبارزات، اگر تظاهرات خیابانی به صورت برق آسا و پراکنده نباشد گاهی برای پلیس، سرکوب بسیار ساده خواهد بود. تظاهرات خیابانی می تواند شما و طرفداران تان را در معرض خطر قرار دهد. تا وقتی که نتوانید توده انبوهی از جمعیت را سازمان دهید، و تاکتیک های دیگر را هم به خدمت بگیرید. این گونه تظاهرات عمومی کم اثر می شود و شما را هم ساده جلوه می دهد.
5- اگر تظاهرات انبوه نکنیم پس چه کنیم؟
کاملا بستگی به تصمیم شما دارد. جلسه بگذارید در مورد آن بحث کنید و برنامه ریزی کنید که چه وقت می توانید شروع کنید و چرا؟ با در نظر گرفتن همه موارد راهبرد خود را طرح ریزی کنید. اعتصابات و بایکوت ابزار نیرومندی هستند که تعداد زیادی از مردم می توانند در آن شرکت کنند بدون اینکه در معرض گاز اشک آور ، ضرب و جرح و یا بازداشت قرار بگیرند.
جیمز لاسون: تمام مردم می توانند در جنبش مشارکت داشته باشند. کودکان، زنان، مردان، جوانان و بزرگسالان می توانند سهم خود را ادا کنند.در افریقای جنوبی ، فعالین ضد تبعیض نژادی ، کسب و کار سفید ها را بایکوت کردند. دهها هزار نفر از مشتریان، خرید از منطقه کسب و کار سفید ها را تحریم کردند.آنها قانونی را نشکستند و خود را در معرض آزار و ایذا قرار ندادند . ولی وقتی قدرت خرید خود را از آنها دریغ کردند، صاحبان مشاغل سفید پوست به نارضایتی آنها توجه کردند و به صورت متحدین آنها برای تغییر در آمدند.
6- ما رهبر کاریز ماتیک نداریم.
شما نیازی ندارید. تنها چند جنبش مقاومت مدنی رهبران کاریزماتیکی چون گاندی و مارتین لوتر کینگ داشتند. شیلی، صربستان و ده ها جنبش موفق بی خشونت دیگر چنین رهبرانی نداشتند. اگر جنبش بیش از حد به یک رهبر بستگی داشته باشد و آن رهبر بازداشت شود ممکن است جنبش از نفس بیفتد.
موکا سلی جک: روش کار پلیس ، این بود که اول رهبری را هدف قرار دهد. ولی با ایجاد لایه های مختلف رهبری دست به پیش گیری زدیم.
وقتی رهبری در جنبش پراکنده و ناشناخته باشد دستگیری همه آنها امکان پذیر نیست و حتی اگر رهبران در سطوح بالا دستگیر شوند جنبش ادامه پیدا می کند.
7-این روش در کشور من کار نمی کند
ممکن است حق با شما باشد استراتژی بی خشونت ممکن است علیه هر رژیمی کار نکند. در حقیقت بسیاری از مردم در این که این شیوه بتواند علیه رژیم های بی رحم و سرکوبگر کار کند شک دارند. ولی جنبش همبستگی در لهستان در برابر رژیمی استالینی به سبک اتحاد شوروی پیروز شد. شورای نظامی پینوشه شکست خورد. در آفریقای جنوبی، عملیات متعدد همراه با فشار بین المللی ، رژیم تبعیض نژادی را وادار به مذاکره کرد. مقاومت مدنی در بسیاری از شرایط که نومید کننده به نظر می رسید به پیروزی رسید.
ژانت شری: در حقیقت سازماندهی های متعدد سبب شد که آفریقای جنوبی دگرگون شود.
این سازمان ها به دولت فشار آورندودر نهایت به تغییر انجامید. منظور من این است که رژیم مات شد و در بن بستی گرفتار آمد که دیگر نمی توانست واکنشی داشته باشد.
8-اگر رژیم دست به خشونت بزند چه باید کرد؟
تا زمانیکه پلیس و نیروهای امنیتی بر اوضاع کنترل دارند انتظار خشونت داشته باشید دشمن شما به این سادگی تسلیم نمی شود.
کریستین پرشت: هر چیزی که با استفاده از خشونت به دست آید باید با خشونت هم آن را حفظ کرد. به همین دلیل است که ما خشونت را قوت گروه ضعیف می دانیم. آن چه از طریق خشونت به دست آید برای نگهداری آن باید به خشونت متوسل شد.
اما خشونت، مخالفین را در شیلی، لهستان ، صربستان و هندوستان متوقف نکرد وقتی از زور برای مقابله با فعالیت های بی خشونت استفاده شود نتایج ممکن است آن گونه که مقامات حکومتی انتظار دارند، نباشد.
ایوان ماروویچ: بزرگترین اشتباه رژیم این بود که دامنه سرکوب ها را افزایش داد. و بهمین دلیل بود که دیگر سرکوب ها برایش کار نکرد. مانند قانون سوم نیوتن، عمل و عکس العمل . وقتی میزان سرکوب را بالا می برید، مقاومت نیز بالاتر می رود.
9-اگر نتوانیم رژیم را برای ترغیب به عقب نشینی نکنیم چه باید کرد؟
قانع کردن در مقاومت مدنی جائی ندارد. شما نمی توانید به وجدان دشمن خود متوسل شوید. هدف شما باید این باشد که هزینه سرکوب را آنقدر بالا ببرید که برایش دیگر قابل تحمل نباشد. تحمیل هزینه اقتصادی یک روش موثر است. روال زندگی معمولی را مختل کنید. نشان دهید که دیگر مقامات کنترلی بر اوضاع ندارند. وقتی رهبران اعتبارشان را پیش مردم از دست بدهند نافرمانی و مقاومت ساده تر می شود. دست انداختن و هجو کردن روش بسیار موثری است. کاری کنید که رژیم احمق و بی کفایت جلوه کند. ولی هر کاری که می خواهید بکنید به استراتژی نیاز دارید.
اسلو بودان دژی نویچ: اگر شما عملی را انجام دهید، دشمن ممکن است این کار و یا آن کار را بکند. همه عکس العمل های او را بررسی کنید و بر مبنای آن راهکار مناسب را انتخاب کنید. چرا به سه قدم جلو تر فکر نکنید؟ چرا از هم اکنون وضعیت را در شش ماه آینده پیش بینی نکنید؟
10-ممکن است طول بکشد. ما نمی توانیم منتظر باشیم
به انتخاب های دیگر فکر کنید. می توانید دست به اقدام مسلحانه بزنید ولی اقدام مسلحانه به پول ، آموزش و اسلحه نیاز دارد و احتمال شکست آن به مراتب بیشتر از موفقیت آن است.
سرجیو بی تار: عده ای فکر می کنند که تنها راه مقابله با خشونت، به کار بردن خشونت است . اما این ایده اساسا مطرح نبود. ما حمایت لازم برای آن را نداشتیم. ظرفیت و توانائی اجرای آن را هم نداشتیم. تنها راه باقی مانده اقدامات متعدد مسالمت آمیز و سازماندهی جامعه بود.
می توانید به امید تحریم و مداخله سایر کشور ها صبر کنید. نمی توانید روی کاری که سایرین انجام می دهند کنترلی داشته باشید. اما شما مردم که بیش از همه ذی نفع هستید می توانید تصمیم بگیرید که چه کاری باید انجام داد، چگونه و چه وقت؟ مقاومت مدنی گسترده، کارنامه بسیار بهتری از اقدامات مسلحانه دارد. اما کسی آن را برای شما انجام نمی دهد شما خودتان باید اقدام کنید.
11- چگونه پیروز می شویم؟
شرایط متفاوت اما مبانی مشترکند. اتحاد، برنامه ریزی و حفظ انظباط مبارزات بی خشونت، شروط لازم برای پیروزی هستند. این اصل بنیادی را به خاطر بسپارید اگر مردم سر کار نروند، مالیات نپردازند و از خواست های حکومت سرپیچی کنند ، هیچ حاکمی نمی تواند حکومت کند. حتی وفاداری نیروهای سرکوبگر، به خصوص، در میان رده های پایین هم به طرز باورنکردنی کم می شود. نافرمانی مدنی، موازنه قدرت را به نفع مردم تغییر می دهد در وفاداری پلیس و نیروهای سرکوبگر خلل ایجاد می کند و تغییر حکومت عملی می شود هدف باید ایجاد شکاف در حکومت و سپس به زانو درآوردن آن باشد.
11-چگونه می توانیم بیشتر در این باره بیاموزیم؟
فرا گرفتنی ها بسیار است. با این وب – سایت ها شروع و اطلاعات را دانلود کنید. تعداد زیادی کتاب به زبان های مختلف در این وبسایت وجود دارد.
nonviolent-conflict.org

زیر نویس صفحه به ترتیب حضور
جیمز لاوسن: فعال حقوق بشر در امریکا
مو کاسلی جک: رهبر ضد تبعیض نژادی
ژانت شری: فعال ضد تبعیض نژادی
کریستین پرشت: فعال دموکراسی خواهی در شیلی
ایوان ماروویچ: رهبر مقاومت صربستان
اسلو بودان دژی نوویچ: رهبر مقاومت صربستان
سرجیو بی تار: فعال دموکراسی خواهی در شیلی