May 2, 2010

متن پیاده شده روز یکشنبه 12 اردیبهشت 1389

یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ و ۲ می ۲۰۱۰

امروز درمورد ۸ موضوع صحبت می‌کنیم.

موضوع اول مراسم روز جهانی‌ کارگر در بسیاری ازنقاط ایران است. در تهران تجمع هم در مقابل وزارت کار و هم در جلوی مجلس برگزار شد. هر دو نقطه نیز حکومت با ایجاد جو امنیتی و با نیروهای سرکوب و استفاده از همان تاکتیک تلاش برای شکل نگرفتن هستهٔ اصلی‌ برگزاری تجمع، به کارگران حمله کرد، در حالی‌ که بسیاری از مردم هم به کارگران پیوسته بودند. در اصفهان ، در میدان انقلاب و در پاره‌ای از دانشگاه مراسمی برگزار شد،در شیراز مقابل استانداری،در تبریز از ساعت ۱۱ صبح مقابل ادارهٔ کار، در قزوین جلوی استانداری بیش از ۸۰۰۰ کارگر تجمع کردند و حتی در سنندج به کارگران حمله کردند و بر حسب معمول در کردستان با خشونت و وحشیگری عمل کردند، در کرمانشاه هم تجمع انجام شده، در مبارکه و ده‌ها نقط دیگر کشورنیز تجمعاتی شکل گرفته است. شعارهایی‌ مثل "کارگرکارگر روز بی‌ کاریت مبارک" ،" سید علی‌غارتگر،پس بده حق کارگر" یا " تا حق خود نگیریم از پا نمینشینیم" ، "مرگ بر دیکتاتور" و امسال این شعارها و ده‌ها پلاکارد دیگر که اعتراض به اخراج کارگران، بیکاری، گرسنگی، فقر و فشار بر کارگران در تمام مراسم به چشم می خورد. همچنین در پاره‌ای از نقاط تهران رانندگان اتوبوس‌های شرکت واحد نیز دست از کار کشیدند که مردم هم به آنها پیوستند. عکسهای منصور اسانلو، رئیس سندیکای مستقل اتوبوسرانان شرکت واحد را نیز همراه داشتند که با حمایت مردم نیز مواجه شد. به هر صورت مجموعه حرکتها در سراسر ایران و برای روز کارگر،اعم از اعتصاب، تجمع و شعاردادن‌ها حاکی‌ از بیداری کارگران، پیوستن به مردم، فشاری که بر کارگران هست و اعتراض به حکومت ، ناکارآمدی حکومت و واکنش حکومت هم مجددا نشاندهندهٔ ترس و سرکوب آنهم در مقابل یکی‌ از زحمت کش‌ترین قشرهای جامعه است که حکومت همواره به صورتی بسیار ریاکارانه‌ شعار دفاع از کارگران را داده اند در حالیکه در عمل سخت‌ترین زندگی ها را برای آنها ایجاد کرده اند.


نکتهٔ دوم اینکه آقای احمدی نژاد ناگهانی و مخفیانه در تالار بوعلی سینا دانشگاه تهران برای اعطای جایزه حاضر شد و به محض اینکه دانشجوها متوجه شدند که احمدی نژاد جرات کرده و پایش را به محیط مقدس دانشگاه گذاشته، تجمعی آغاز شد و به چند هزار نفرهم رسید. دانشجویان با شعارهایی مانند "دولت کودتایی استعفا استعفا" ،"دیکتاتور مرگت باد"، "یا مرگ یا آزادی"، " یا حسین میرحسین" به تعداد دانشجویان اضافه شد و احمدی نژاد ناچار شد با عجله محیط دانشگاه را ترک کند. به قول وبلاگ نویسی ،نوشته بود که آقای احمدی نژاد چندی پیش مطرح کرد که آقای اوباما از ترس و بدون خبر قبلی‌ به افغانستان رفته است و حالا آقای احمدی نژاد وسط شهر تهران، در دانشگاه تهران هم جرأت ندارد با اطلاع قبلی‌ برود و ناچار است که سرزده و مخفیانه به آنجا برود به هر صورت دانشجویان تو دهنی بسیار خوبی‌ به آقای احمدی‌نژاد زدند. نکتهٔ خوب دیگر این بود که بسیاری از دانشجویان با هوشیاری صورتشان را پشانده بودند. با تجربه ای که بدست آماده است این است که ماموران امنیتی بعدها سعی‌ می‌کنند افراد را شناسایی کرده و دستگیر کنند و به این ترتیب جو خفقان و سرکوب ایجاد کنند.

نکته سوم اینکه ۲۰ نفر از سینما گران نام آور دنیا در نامه یی نگرانی‌ خود را از وضعیت جعفر پناهی،فیلمساز بزرگ ایرانی، در زندان ابراز و اعلام کردند. در این نامه به گفته‌های خانم پناهی استناد کردند که نگران بیماری قلبی جعفر پناهی و بودن وی در سلول تنگ او‌ تاریک است. آنها خواهان آزادی جعفر پناهی شدند. در بین این سینماگران بزرگی‌ همچون کارگردانان معروفی‌ از جمله اسپیلبرگ، فرانسیس فورد کاپولا، مارتین اسکورسیزی، الیور استن، مایکل مور و هنرپیشگانی مانند رابرت ردفورد، رابرت دنیرو و دیگران به چشم می‌‌خورد.

نکتهٔ چهارم اینکه حکم اعدام محمد علی‌ حاج آقایی و جعفر کاظمی که قبلا در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر(به جرم محارب بودن و عضویت در سازمان مجاهدین خلق که وکلا ی این دوستان آن اتهامات را انکار کرده بودند و گفته بودند که چنین مدرکی‌ دال بر عضویت این افراد درهیچ سازمان مسلح وابسته ای وجود ندارد ) شده بود، متاسفانه در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر، حکم اعدام تایید شده است. حال اگر از دیوان عالی‌ کشور هم تایید شود ، آنوقت شاهد اعدام مجدد خواهیم بود. دفعهٔ قبل که رژیم ۲نفر را اعدام کرد، ۲نفری که از قبل از انتخابات و به جرم عضویت در انجمن پادشاهی بازداشت شده بودند، می‌توان گفت این مورد هم خشونت ورزی جدیدی است که در آستانه اتفاق افتادن است و اعتراض به حکم اعدام در دستور کار همهٔ آزادیخواهان ایرانی قرار دارد.

نکته پنجم اینکه آفای الیاس نادران نماینده مجلس درصحبت هایی گفته است که بدترین نوع فساد، فسادسازمان یافته دولتی است که اشاره ای است به فسادی که ازسپاه پاسداران شکل گرفته ودر درون دولت تاسطح معاون رییس جمهور درآن دخالت دارند که باحمایت آقای خامنه ای می خواهند پرونده آن راببندند. این نکته ای است که همه مردم می دانندوخبردارندکه فسادبی بندوباردرحکومت بیدادمی کند، اماجالب است که وکیل مجلس به آن اعتراف می کند وآن راتاییدمی کند.

نکته ششم اینکه روزگذشته شرکت مخابرات که وابسته به سپاه است کلمات معلم وآموزگار را از پیامک هاحذف کرد. ازترس برنامه هایی که معلمان برای روزمعلم دارند.آنها قراراست دراین روزسرقبرآقای خانعلی بروند،درقم سرقبرآقای مطهری بروند،اعلام روزه سیاسی کرده اند واینکه مردم را دعوت به شرکت دربرنامه های خودشان کرده اند.

نکته هفتم اینکه یک شبکه جاسوسی سپاه به نوشته روزنامه القبس درکویت دستگیرشده که البته ایران این خبرراهنوزتایید یاتکذیب نکرده است.امابایدگفت که این ماجراجویی های سپاه اولیش نیست وپرونده های بزرگی مثل انفجارمقرتفنگداران آمریکاوسفارت فرانسه دربیروت که دردادگاه ها بین المللی ایران درآنها محکوم شده وبیش ازسه میلیون دلارحکومت ایران محکوم به پرداخت غرامت شده وهمین طورپرونده بزرگ یازده سپتامبرکه درمسیرطرح آن دردادگاه هاست، سابقه ماجراجویی های سپاه است که خسارات بسیاربزرگی را برای کشوربه همراه آورده است.

نکته پایانی اینکه درفیلم مبارزات بدون خشونت مساله ای که مطرح می شوداینست که آیا رهبری کاریزماتیک برای مبارزات بدون خشونت لازم است؟ پاسخ اینست که خیر.دربسیاری جاهامثل شیلی،صربستان وغیره رهبرکاریزماتیک نداشتند وبه پیروزی رسیدند.دربسیاری جاها کمیته های مخفی مثل دانمارک مبارزات رارهبری کردند.مساله اینکه چنانچه همه کارها به یک رهبرکاریزماتیک بازگردد مثل برمه با دستگیری او جنبش صدمه می خورد وکارآمدترهست که رهبری پخش ومتکثرباشد.

تا فردا شاد،پیروز، سربلند و سرافراز باشید

به امیدپیروزی ایران وایرانی