May 14, 2010

متن پیاده شده روز جمعه 24 اردیبهشت 1389

جمعه 24 اردیبهشت 89 ، 14 می 2010 میلادی
امروز درباره چهار موضوع صحبت می کنیم.
حادثه بزرگ کردستان
موضوع اول حادثه بزرگی است که در تمام مناطق کرد نشین ایران اتفاق افتاده است. دست مریزاد. واقعا بچه های کرد خسته نباشند. اتفاق بزرگی که دیروز از ماکو تا ایلام و تمام مناطق کردنشین کشور اتفاق افتاد نشان داد که یک بار دیگر بچه های کرد پیشتاز مبارزات مردم ایران شدند چرا که در اعتراض به اعدام پنج نفر عزیز کرد روز پنج شنبه از طرف تمامی سازمان ها و احزاب کرد دعوت به تعطیل و عزای عمومی شده بود که با اقبال عموم مردم واجه شد. از شمال آذربایجان تا جنوب ایلام مردم به این دعوت لبیک گفتن و در این آکسیون برزگ شرکت کردند.
در کامیاران شهر معلم شهید فرزاد کمانگر مردم جلو خانه فرزاد تجمع کردند و خیلی ها به درستی پیشنهاد کردند از این به بعد روز 19 اردیبهشت روز معلم نامگذاری شود. همین طور گروه های مختلف کرد در عراق و ترکیه هم با مبارزان کرد ایرانی همدردی کردند و خلاصه این که مقاومت مدنی مردم در این استان های کرد نشین به خوبی توانست خودش را نشان دهد. حکومت هم سعی کرد با اعزام نیرو از همدان، کرمانشاه، زنجان از نیروهای لباس شخصی و سپاه و بسیج و اطلاعات سعی کرد به سوی تاکتیک همیشگی اش یعنی ایجاد رعب و وحشت برود اما توقیقی نداشت در پاره ای جا ها مثل جاده کمربندی سنندج کار به درگیری رسید و احتمالا دو نفر هم زخمی شدند و یا در دانشگاه ارومیه بچه ها در اعتراض به خشونت حکومت اعتصاب داشتند و متعاقب آن هم حمله به خوابگاه را داشتتیم اما علی رغم این حرکت ، حکومت نتوانست از پیوستن عموم مردم به این حرکت جلوگیری کند. این نشان داد در تاکتیک عدم همکاری کاری از دست حکومت بر نمی آید به ویژه در استانی که حکومت بسیار خشن بوده و ظرف سی سال گذشته هر آن چه خشونت داشته در ابن استان ها اعمال کرده است.
از همه جالب تر صحبت های آقای عزیز جعفری فرمانده سپاه در جمع سپاهیان بسیجیان استان ایلام است که مطرح کرده که سپاه اگرچه در میدان جنگ باید باشد اما توانایی مقابله با جنگ نرم را هم دارد مرادشان هم از جنگ نرم مقاومت مدنی وصلح آمیز ملت ایران است اما آقای عزیز جعفری توضیح نمی دهد چگونه می خواهند این کار را بکنند همین مثال کردستان نشان می دهد که وقتی مردم دست به مقاومت مدنی می زنند از نیروهای سرکوبگر کاری بر نمی آید. از مجموع حرکت بزرگی که در کل مناطق کرد نشین شکل گرفت به نظر من دو درس بزرگ می شود استخراج کرد که در سایر نقاط کشور هم قابل استفاده است.
درس های کردستان
درس اول این که حتی در مناطقی که خشونت در حد اکثراش قرار دارد و اصولا حکومت دست به اعدام زده که مردم را بترساند وقتی به سراغ تاکتیکی مثل تعطیل کردن مغازه می رو م که ریسک و خطر مشارکت را پایین بیاوریم و به این ترتیب نرخ مشارکت را بالا ببیریم می توانیم جمعیت بزرگی را داشته باشیم. یعنی آن اصل طلایی مبارزات بی خشونت که حداکثر مشارکت مردم در آکسیون هایی که حداقل ریسک را داشته باشد در کردستان به خوبی دیده شد. در واقع گروه های مختلف کرد نشان دادند به خوبی از این اصل استفاده می کنند .
نکته دوم اتحاد نیرو هاست سال هاست که دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی اش سعی کرده در بین احزاب و سازمان های مختلف اختلاف بیاندازد اما دیده شد وقتی همه دست به دست هم می دهند تا چه اندازه می توانند قوی باشند آن سه اصل لازم برای پیروزی یعنی اتحاد، برنامه ریزی و حفظ دیسیپلین مبارزات بی خشونت دیده شد در کردستان وقتی اتحاد برقرار می شود چقدر خوب می تواند همه را به میدان بیاورد.
استفاده از الگوی کردستان
از همین جا به نکته دوم بروم که دیده ام بچه ها خیلی پرسیده اند آیا الگوی کردستان مدل شان آیا برای دیگر استان ها قابل اجراست و پاسخ این است که بله، کاملا قابل اجراست از همین الان مطرح می شود که آیا برای برنامه ریزی ها ی خرداد سالگرد شهدا و انتخابات می توانیم از تجربه کردستان استفاده کنیم مثلا روز 22 خرداد دعوت به تعطیل عمومی بکنیم یا سی خرداد را عزای عمومی اعلام کنیم که طبیعتا پاسخ مثبت است .
جای خالی پناهی در کن
نکته سوم این که جای خالی جعفر پناهی فیلمساز برجسته ایرانی که در زندان است در میان هیات داوران جایزه کن دیده می شود. با فضایی که در جشنواره کن هست یکبار دیگر مطلومیت ملت ایران هنرمندان ایرانی و جعفرپناهی به افکار عمومی جهان خواهد رفت.
جایزه به اکبر گنجی
نکته آخر هم این که آقای اکبر گنجی روزنامه نگار شجاع ایرانی شب گذشته جایزه پانصد هزار دلاری موسسه کی تو که به نام میلتون فرید من اقتصاددان بزرگ مکتب شیکاگو هست را دریافت کرد و می توان گفت این جایزه به اکبر گنجی جایزه به همه روزنامه نگاران بزرگ ایرانی از احمد زیدآیادی و عیسی سحرخیر و عمادالدین باقی و ده ها روزنامه نگار جوان ماست که در زندان ها به سر می برند.
تافردا شاد پیروز موفق و سرفراز باشید
به امید پیروزی ایران و ایرانی