May 15, 2010

متن پیاده شده روز شنبه 25 اردیبهشت 1389


کردستان! تهران با توست
سلام،
شنبه 25 اردیبهشت 89، 15 می 2010 میلادی
امروز در مورد هفت موضوع صحبت می کنیم.

درس آموزی از کردستان
موضوع اول مربوط است به عکسی که شعار "کردستان تهران با توست" را نشان می دهد. این عکس مربوط است به شعار نویسی روی دیوار در محله ی نازی آباد در جنوب تهران. از دو جنبه می توان به این شعار نگاه کرد. یکی اینکه نه تنها تهران که تمام ایران با کردستان است. نه فقط قلب تهرانی ها که قلب تمام ایرانی ها با شهدای کردستان و با مردم هوشیار و دلیر کردستان است و برای آنها می تپد. از زاویه ی دیگری هم به این شعار می توان نگاه کرد و آن اینکه راهی که کردستان در آن حرکت کرده و مسیری که در مبارزه گشوده است مسیری است که تهران و همه ی کشور طی خواهد کرد. بخش مهمی از پیشنهادهایی که این روزها برای ماه خرداد مطرح می شود در واقع درس آموزی است از حرکت مردم کردستان. به هر صورت ابعاد تازه ای از حرکت کردهای ما در استان های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه باز شده است از جمله اینکه رادیو فرانسه هم گزارش داده است که در مناطق کردنشین ما در حدود 95 درصد مغازه ها بسته بودند.

التماس لاریجانی از سپاه
آقای علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در دیداری که با اعضای قرارگاه خاتم الانبیای سپاه داشته، ضمن اینکه خیلی از سپاه تعریف کرده نکته ای را مطرح کرده است که به نظر من سر درون آقای لاریجانی را نشان می دهد. او از قول آقای خمینی گفته است که اگر سپاه حتی کودتا هم بکند باز به آن اعتماد است. این حرف یعنی اینکه آقای لاریجانی خیلی خوب می داند که سپاه کودتا کرده و با زور اسلحه، کشتار و دستگیری قدرت سیاسی را قبضه کرده است. اما نکته ی جالبتر صحبت های آقای لاریجانی این است که ایشان هر چند در لفافه اما به هر حال این سخن را خطاب به اعضای قرارگاه خاتم الانبیا مطرح کرده است که در پروژه های کشور به ویژه پروژه های نفتی دست به رقابت سوزی نزنید و اجازه دهید که دیگران هم در رقابت ها شرکت کنند. در واقع کار به التماس کشیده است تا سپاه اینطور دست خود را روی منابع اقتصادی کشور نگذاشته و اموال مملکت را به نفع خود مصادره نکند. منتهی آقای لاریجانی این را نمی فهمد که وقتی شما قدرت را در اختیار گروه مسلحی قرار دهید که با اسلحه و دستبند وارد اقتصاد شده و قدرت سیاسی و حتی رسانه ها را هم در کنترل خود گرفته است دیگر نمی شود از این سازمان با خواهش و تمنا خواست که مثلا اجازه دهید بخش خصوصی هم بتواند با شما رقابت کند. اگر آن نقل قول از آقای خمینی هم درست بوده باشد، باید بگویم که آقای خمینی هم نمی دانست و متوجه نبود که این مهم نیست که یک سازمان چه اسم و پیشینه ای داشته و یا اینکه چه کسانی در آن مشغول به کار هستند چرا که وقتی قدرت بی حساب و کتاب و،به قول برتراند راسل، قدرت برهنه داشته باشد و این قدرت برهنه را وارد تجارت، سیاست، تبلیغات و فرهنگ یک کشور کند دیگر کسی جلودار این سازمان نخواهد بود. باید گفت که حرف آقای لاریجانی کاملا نشان می دهد که چگونه سپاه بر همه ی مقدرات کشور حاکم شده و چگونه در واقع بی تدبیری نظام جمهوری اسلامی به ویژه شخص آقای خامنه ای یک هیولایی به نام سپاه ساخته است که دستش در جان و خون و مال و ناموس مردم ما دراز شده است و این دست عقب نخواهد رفت مگر اینکه از یک سو مبارزه ی جانانه ی مردم بتواند فضا را به آنها تنگ کرده و شکستشان دهد و از سوی دیگر افرادی از درون خود سپاه بتوانند حرکت کنند و به مردم بپیوندند.

استفاده از ملی گرایی برای مشروعیت یافتن
آقای منوچهر متکی در مصاحبه ای در نمایشگاه کتاب خیلی از موضع ملی گرایی و تمجید از مفاخر ملی سخن گفته است. البته ایشان نام هرودوت را هم به اشتباه تلفظ کرده است اما در هر صورت در سخنان خود به مالکیت ایران بر سه جزیره ی ما در خلیج فارس اشاره کرده است که این بحث درستی هم است اما وارد شدن به بحث های ملی گرایانه که آقای احمدی نژاد هم اتفاقا وارد این بحث ها شده است دو چیز را نشان می دهد. یکی اینکه آقایان می دانند که مشروعیت حکومت شان پایمال شده است و جایی در بین مردم ندارند و دوم اینکه آقای احمدی نژاد و گروهش سعی می کنند که از آقای خامنه ای زاویه بگیرند و خیلی خوب فهمیده اند که آقای خامنه ای با آن چفیه ی دور گردنش و آن افراط گرایی دینی که دارد از چشم مردم افتاده و حال احمدی نژاد و گروهش فکر می کنند که اگر به دنبال ژست های ملی بروند خواهند توانست زاویه ی خود را از خامنه ای دور تر کنند. این زاویه گرفتن های احمدی نژاد و باندش از خامنه ای در بخش های دیگر سیاسی و اجتماعی هم دیده می شود که من در روزهای بعد به این شکاف درون حکومتی خواهم پرداخت.

موضع تند اتحادیه اروپا در برابر اعدام ها در ایران
سخنگوی اتحادیه ی اروپا، خانم کاترین اشتون، در مصاحبه ای گفته است که اتحادیه ی اروپا اعدام های صورت گرفته در ایران را به شدت محکوم می کند و موضع گیری اتحادیه اروپا در قبال رفتار وحشیانه ی حکومت ایران موضع گیری تندی است.

نیامدن احتمالی اردوغان به تهران
نخست وزیر ترکیه ، آقای اردوغان، بعد از صحبت وزیرخارجه ی ترکیه با وزیر امورخارجه ی آمریکا در روز پنجشنبه، اعلام کرد که به احتمال زیاد به تهران نخواهد رفت. گروه جی 15 که در واقع 19 کشور هستند که در سال 1989 درکنار جنبش عدم و برای رایزنی و مسایلی از این دست ایجاد شد و حال حکومت ایران مه میزبان اجلاس جی 15 است بسیار تلاش دارد که از طریق این میزبانی برای خود کسب وجاهت کرده و بگوید که در دنیا منزوی نیست. حال اگر آقای اردوغان به تهران نیاید به نظر من تمام کوشش حکومت ایران را به کناری زده و به حاشیه خواهد برد، چرا که ترکیه همسایه ی ماست و خیلی هم مطرح شده است که ترکیه قرار است بر سر مسئله ی هسته ای ایران و غرب میانجی گری کند. این موضوع نشان می دهد که ترک ها چگونه منافع ملی و توازن سیاست هایشان در رابطه با ایران، آمریکا، اسرائیل، اعراب و غیره را در منطقه حفظ می کنند، کاری که حکام ایران هرگز نمی کنند و چیزی که برایشان مهم نیست منافع ملی ایران است.

دو مطلب طنز
شخصی مطلب طنزی را برای من فرستاده بود درباره ی سخنان آقای صدیقی در نماز جمعه ی تهران که گفته بود حتی مغول ها هم چهارچوب داشتند و این نشان می دهد که ایشان چقدر کشور را حسینقلی خانی می بیند و زمانی که از حجاب صحبت می کند گویا یاس های چنگیزی را در مملکتی که قانون ندارد آروز می کند. دیگر اینکه آقای احمدی نژاد گفته بود که اگر ائمه هم زنده بودند می آمدند و در حکومت جمهوری اسلامی زندگی می کردند. دوستی برای من به طنز نوشته بود که احتمالا امام کاظم (ع) که در زندان خلفای بغداد بود زودتر از همه می آمد و این امام هفتم را به زندان اوین منتقل می کردند چرا که دست کم هوای این زندان از هوای زندان بغداد بهتر است.

اندکی صبر سحر نزدیک است
موضوع آخر هم مربوط به عکسی است که برای من فرستاده شده و که نشان می دهد شخصی رو به دریا و خورشید ایستاده و با دست خود علامت پیروزی را نشان می دهد و در زیر این عکس هم نوشته شده "اندکی صبر سحر نزدیک است".

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید
به امید پیروزی ایران و ایرانی