May 22, 2010

متن پیاده شده روز شنبه 1 خرداد 1389


سلام،
شنبه اول خرداد 89، 22 می 2010 میلادی
امروز درباره ی 9 موضوع صحبت می کنیم.

نکاتی از نامه ی کروبی به موسوی اردبیلی
آقای کروبی در نامه ای به موسوی اردبیلی، رئیس پیشین قوه ی قضائیه، مسایلی را مطرح کرده است که چند نکته از آن را اینجا بازگو می کنم و متن کامل نامه را می توانید در سایت های مختلف بخوانید. نکته ی اول این که ایشان اشاره کرده اند که مملکت به جای کارشناسی با رمالی و جادوگری اداره می شود. نکته ی دوم اینکه نمایندگان مجلس در واقع وکیل الدوله هستند و پیاده نظام چکمه پوشان و نظامیان شده اند. سوم اینکه قوه ی قضائیه تبدیل شده است به ابزار حاکمیت و نهادهای نظامی و امنیتی و بازجوها به صراحت به زندانیان می گویند که ما به جای قاضی تصمیم می گیریم. حتی رییس قوه ی قضائیه هم با افتخار اعلام می کند که من تمام قد پشتیبان دولت هستم. چهارم اینکه آقای کروبی به تخلفات مالی و وضع بد اقتصادی کشور اشاره کرده و پنجم هم آبروریزی رییس دولت، آقای احمدی نژاد، در سطح دنیا را مطرح کرده است. آقای کروبی خطاب به آقای موسوی اردبیلی گفته است که به این دلیل این مسایل را با وی مطرح می کند که ایشان از قدیمی های انقلاب و عضو شورای انقلاب و رییس قوه ی قضائیه بوده است. البته چندی پیش هم آقای موسوی اردبیلی دیداری با آقای خامنه ای داشت و به وی گفته بود که این دولت آبروی شما و نظام را می برد و از آقای خامنه ای خواسته بود که از دست از پشتیبانی از احمدی نژاد بردارد که آقای خامنه ای هم زیربار نرفته بود. به هر حال این نامه ی آقای کروبی به آقای اردبیلی با توجه به مواضع آقای اردبیلی نامه ی هوشیارانه ای بوده و به شخص مناسبی نوشته شده است.

نوری زاد به بند عمومی بازگشت
بر پایه ی خبری که آقای نوری زاد به خانواده اش داده است، دادستان تهران با ایشان ملاقات کرده و نوری زاد را به بند عمومی بازگردانده اند. به نظر می رسد که اعتصاب غذای آقای نوری زاد و حرکتی که در سطح جهانی در دفاع از این نویسنده و کارگردان صورت گرفت موثر واقع شد و برای بار دوم بعد از جعفر پناهی حکومت عقب نشینی کرد و دادستان خود سراسیمه به زندان رفته و سعی کرده است که این نویسنده و کارگردان را آرام کند.

پشتیبانی چهره های سینمایی جهان از جعفرپناهی
یک نشریه ی فرانسوی درخواستی را در اینترنت منتشر کرده است برای آزادی جعفر پناهی از زندان که هر کس بخواهد می تواند آن را امضا کند و تا کنون بزرگانی از عالم سینما و هنر همچون الیور استون، اسپیلبرگ، محسن مخملباف، مرجان ساتراپی، بهمن قبادی، فرانسیس کاپولا، مارتین اسکورسیزی و دیگران آن را امضا کرده اند و این امضا ادامه هم دارد. به هر صورت جوی که در دنیا برای آزادی هنرمندان ایرانی، فیلمسازان، موسیقی دانان و روزنامه نگاران ایجاد شده است انصافا نسبت به موارد مشابه در یونان، شیلی یا حتی لهستان جوی است که می توان گفت بی نظیر است و به خوبی توجه جهانی را به سمت زندانیان مظلوم و ما جنبش سبز جلب می کند.

نرخ بیکاری؛بیش از 23% در کشور، 45% در برخی استان ها
نماینده ی پیشین ایران در سازمان بین المللی کار در مصاحبه ای گفته است که قطعا نرخ بیکاری در ایران بالای 23 درصد است و اعدادی که حکومت اعلام می کند مثل 12/5 درصد یا اینکه اخیرا گفته اند به 11/3 درصد کاهش هم پیدا کرده است، تقلبی است. مثلا زنان خانه دار یا سربازانی که در سربازی هستند را حکومت جزو آمار شاغلین به شمار آورده است! جالب است که این نماینده ی پیشین ایران در سازمان جهانی کار گفته است که در پاره ای از استان های کشور این نرخ بیکاری بالای 45 درصد است و این بدان معنا نیست که تقریبا نیمی از جمعیت بین 23 تا 60 ساله های برخی استان ها بیکار هستند! این در حالی است که بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که نرخ بیکاری در ایران بالای 31 درصد است، یعنی از هر سه نفر در این دوره ی سنی یک نفر بیکار است.

ادامه ی اعتراض های دانشجویان
دانشجویان دانشگاه نبی اکرم در تبریز در اعتراض به گرانی شهریه شان دست به تجمع اعتراضی زده و اعلام کردند که امروز شنبه هم تجمع خود را ادامه خواهند داد. دانشجویان دانشگاه آزاد هم اعلام کرده اند که امروز شنبه ظهر در دانشکده ی فنی دانشگاه تهران مرکز تجمع اعتراضی خود را ادامه خواهند داد، تجمعی که قبلا به صورت روزه ی سیاسی آغاز شده بود.

تجمع کارکنان جهاد کشاورزی
دویست نفر از اعضای تعاونی مسکن کارکنان جهاد کشاورزی تجمع اعتراضی برپا کردند. این عده به این موضوع اعتراض داشتند که بعد از سالها پرداخت پول حال که زمین مطلوبی برای ساخت خانه پیدا کرده اند ناگهان سپاه از راه رسیده و زمین را غصب کرده است.

محدودیت در فروش بنزین آزاد
احتمال محدودیت در فروش بنزین آزاد هم به وجود آمده است. بعد از اینکه پاره ای از شرکت های بزرگ بین المللی هندی، فرانسوی، و کویتی که تامین کننده ی بنزین ایران بودند از فروش بنزین به ایران خودداری کردند بنزین ایران کاهش پیدا کرده و احتمال اعمال محدودیت در فروش بنزین آزاد هم وجود دارد. این درحالی است که هنوز لایحه ی مصوب کنگره ی آمریکا برای تحریم بنزین ایران از سوی دولت آمریکا اجرایی نشده است که اگر آن هم به اجرا دربیاید بر حجم مشکلات ایران افزوده خواهد شد.

راه اندازی سایت سبزلینک
دست اندرکاران و گردانندگان سایت سبز فوتو که عکس های جنبش سبز را جمع آوری می کند و تاکنون موفق به جمع آوری 10 هزار عکس شده و بیش از 500 هزار کلیک نیز داشته است، به تازگی سایت سبزلینک را راه اندازی کرده اند که در واقع یک سایت عمومی است که هر کس که بخواهد می تواند لینک مطلب مورد نظر خود را در این سایت بگذارد یعنی کاری شبیه به سایت بالاترین. در واقع این دو سایت در کنار هم به توسعه ی فضای اینترنتی کمک می کنند و این کوشش ها همگی به پیشبرد جنبش کمک خواهد کرد.

غلبه بر اثرات ترس
موضوع آخر اشاره به فصلی از کتابی است که پیشتر آن را معرفی کرده بودم و توسط مرکز کانواس ارائه شده و مربوط است به مبارزات بی خشونت فعالین صربستان در زمان میلوسوویچ. فصلی از این کتاب با عنوان "غلبه بر اثرات ترس" به نکته ی جالبی اشاره می کند که در واقع ترس یک واکنش طبیعی از سوی انسان هاست و وقتی حکومت های استبدادی و دیکتاتوری به سراغ ایجاد ارعاب می روند مردم به طور طبیعی می ترسند و ما باید برای مقابله با آن برنامه داشته باشیم. از همین رو تفکیکی صورت گرفته است یکی برای آمادگی برای ترس و دیگری عمل کردن برای غلبه بر اثرات ترس. مثال را هم به صورت شکل چتر و لباس آورده اند، به همراه داشتن چتر به منظور آمادگی و پوشیدن لباس به منظور مقابله با هوای نامناسب. برای هر دو مورد آمادگی و غلبه بر ترس روش های جالبی در این بخش عنوان شده است که توصیه می کنم آن را مطالعه بفرمایید. این را هم اضافه می کنم که یکی از موثرترین کارها این است که ما ریسک و ترسناک بودن فعالیت را پایین بیاوریم و در عوض بتوانیم مشارکت را بالا ببریم، یعنی تغییر تاکتیک به سبک آکسیون هایی همچون تحریم کردن، سوار نشدن به اتوبوس، تعطیل کردن مغازه ها و اعتصاب کردن و غیره. عرضم را اینجا تمام کرده و تنها این جمله را تکرار می کنم که اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.
به امید پیروزی ایران و ایرانی