May 23, 2010

1389 متن پیاده شده روز یکشنبه2 خرداد

یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۹ و ۲۳ می ۲۰۱۰

امروز در مورد ۷ موضوع صحبت خواهیم کرد.

موضوع اول تظاهرات و تجمع دانشگاه آزاد مرکز در محل فنی‌ دانشگاه تهران مرکز است که فیلمی هم که در ابتدا دیدید، بخشی از این تجمع را به تصویر کشیده بود. حکومت سعی‌ کرد تا با تمام قوا و خشونت به آنها حمل کند و درواقع قشون کشی‌ کرده بود و سعی‌ داشته که همه جا را کنترل کند. تا الان و تا جایی که می دانم تا الان ۴ نفر زخمی شده اند. درضمن سعی‌ کرده اند که خیلی‌ از دانشجویان را دستگیر کنند، برای اینکه می‌خواهند در ابتدای ماه خرداد نشان دهند که سیاست سرکوب همچنان برقرار است. به هر حال شجاعت بچه های دانشگاه آزاد قابل تحسین است چرا که از قبل اعلام کرده بودند که برای زندانیان دانشگاه آزاد تجمعی برگزار می کنند. اگر کار این عزیزان توسط دانشجویان دانشگاههای دیگر هم دنبال شود به حکومت نشان خواهد داد که سیاست سرکوب و وحشتش تأثیری ندارد. البته توصیه من این است که مراقب دوربین‌های هر دانشکده‌ یا دانشگاهی که تجمع دارید، باشید و حتما هم اصل خبر رسانی‌ مخفی‌ را رعایت کنید که فعالین در تجمعات شناسایی و شناخته نشوند تا بتوان با حداقل درگیری و خسارت این تجمعات را برگزار کرد.

نکتهٔ دوم اینکه خانم زهرا رهنورد با روزنامه فرانسوی لوموند مصاحبه‌ای کرده اند و ایشان هم اعلام کرده اند که برای سالگرد انتخابات برنامه‌هایی در پیش است و حتما برای سالگرد انتخابات بزرگداشتی گرفته خواهد شد. در ضمن ایشان تاکید کرده اند که حکومت از ترس واکنش مردم است که رهبران جنبش را دستگیر نمی کند، اما روی خانواده‌ی آنها و اطرافیانشان فشارهای مضاعفی آورده اند، مثلا برادر خانم رهنورد را دستگیر کرده و یا خواهرزادهٔ آقای موسوی را کشتند. همچنین ایشان تاکید کرده اند که اگر بلایی سر خانواده و یا اطرافیان آنها بیاید مقصر حکومت است.
نکتهٔ سوم اینکه مشاور سینمایی آقای احمدی‌نژاد، آقای شمقدری، اعلام کرده است که با آقای ژیل ژاکوپ از جشنوارهٔ کان صحبت کرده و قول داده است که ما به دنبال آزادی جعفر پناهی هستیم و امیدواریم که بتوانیم تا آخر هفته آزادش کنیم. به هر صورت آقای عیسی سحرخیز نیز از زندانیان مبارز ما طی نامه‌ا‌ی به آقای پناهی از او خواسته است که اعتصاب غذایش را بشکند و اینکه جانش عزیز است و جنبش به جان آقای پناهی احتیاج دارد تا در آینده فیلم‌هایی از این جنبش بسازد و این جنبش را ماندگار کند. همینطور خانم عبادی هم در مصاحبه ای با تلویزیون صدای آمریکا همین درخواست را مطرح کردند. مبارزهٔ جعفر پناهی، محمد نوری زاد و سایر زندانیان نشان داده که حکومت می ترسد، عقب نشینی می‌کند و به خواستهای زندانیان تن در می دهد. از طرف دیگر این صحبت‌های آقای شمقدری هم نشان می دهد که داخل حکومت نیز اختلاف وجود دارد و امثال آقای شمقدری می فهمند که در دنیا چه جو بزرگی علیه ایران‌ ساخته می شود و آقای خامنه‌ای و دستگاه قضاییش چه اشتباه بزرگی‌ انجام داده اند که فیلمساز بزرگی‌، همچون جعفر پناهی را در زندان نگه داشته اند و این مسیله دهها جشنواره، صدها هنرمند در دنیا را بر علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج می‌کند. در حال حاضر خودشان در پی‌ رفع و رجوع این قضیه هستند که خود این قضیه نشان می دهد که در بین خود حکومت هم شکاف و اختلاف نظر وجود دارد.
نکتهٔ چهارم اینکه روزنامه وال استریت ژورنال
(wallstreet journal)
در دو روز پیاپی مسائلی‌ هول و حوش نفت ایران منتشر کرده بود. خلاصهٔ این گزارشات این است که اولا ایران حدود ۳۰ درصد کاهش فروش نفت دارد. این همان مبحثی است که قبلا درباره اش صحبت کرده ایم و گفتیم که چون کمپانیهای بزرگ ژاپنی، چینی‌ و کشورهای دیگر، خرید بزرگ، برنامه ریزی شده و بلند مدت خود را از ایران متوقف کرده اند، به همین دلیل ایران ناچار شده که کشتیها را پر از نفت کند و به دریا ببرد تا به صورت تک محموله‌ای بفروشد. اما گزارشات نشان می دهد که فروش نفت ایران بین ۶۰۰هزار تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است، با وجود اینکه گاهی ایران حتی ۶ تا ۸ دلار زیر قیمت نفت خود، این نفتهای تک محموله ای را می فروشد. صاحبنظران معتقدند که ایران نزدیک ۳۰ میلیون تن نفت در کشتیهای بر روی دریا دارد که در حال حاضرتبدیل به بزرگترین ذخیره بر روی دریا شده است. به هر صورت برای نفت ایران مشکلاتی ایجاد شده است تا حدی که بعضی‌ کمپانیهای بزرگ، واسطه‌ها را جلو فرستاده اند و از ترس تحریم‌های بین‌المللی که در راه است کشتی به چند مقصد مختلف می رود و سپس به مقصد ایران بارگیری می‌کند و در راه برگشت هم به بندر دیگری میرود و تغییر مبدأ میدهد تا از این فشارهای بین‌المللی شانه خالی‌ کنند. اگر قطعنامهٔ سازمان ملل تصویب شود( بخشی از آن که مربوط به بررسی‌ و کنترل کشتیهاست) اوضاع بدتر از حال حاضر هم خواهد شد و تغییر مبدأ و مقصد کشتیها بیش از پیش در دستور کار ایران قرار خواهد گرفت.
نکتهٔ پنجم اینکه آمریکا تحریم سه شرکت روسی را که به دلیل معامله با ایران مشمول تحریم آمریکا شده بودند را لغو کرده است. البته همه معتقدند که این قول و قراری است که آمریکائها گذاشته بودند، برای اینکه روسها با تحریم ایران موافقت کنند. اما دولت آمریکا انکار کرده است که بین این قضایا ارتباطی‌ وجود دارد.

نکتهٔ ششم اینکه آقای رحیم مشایی، رئیس دفتر آقای احمدی نژاد و نزدیکترین فرد به ایشان، صحبت از انوشیروان عادل و عدل او ، صلابت و قدرت او کرده بود.این ادامهٔ همان مسیری است که قبلا هم راجع به آن صحبت کرده ایم. آن اینکه صحبتهای این آقایان در مورد مفاخر ملی‌،نشان‌دهندهٔ زاویه ای است که آقای احمدی نژاد و آقای مشایی با آقای خامنه‌ای پیدا کرده اند و در واقع انگشت در چشم آقای خامنه‌ای کردن، است. در حالی‌ که آقای خامنه‌ای در نمایشگاه کتاب تندیس هخامنشی در جلوی غرفه ها را هم تاب نیاورده اند و دستور جمع آوری آنها را داده بودند و چفیهٔ عربی‌ توزیع کرده بودند،آقایان از انوشیروان عادل سخن می گویند. به هر حال کاملا دیده می شود که باند آقای احمدی نژاد سعی‌ می کنند بصورت ریاکارانه و با تکیه بر پاره‌ای نمادها و شخصیتهای ملی‌، هم برای خود آبرویی کسب کنند و هم اینکه این زاویهٔ گرفتنشان با آقای خامنه‌ای را نشان دهند. راجع به این موضوع بعدا بیشتر صحبت خواهیم کرد. این هم یکی‌ دیگر از شکافهایی است که در درون رژیم ایجاد شده است که روز بروز هم این شکاف بیشتر می شود.

نکتهٔ آخری که می‌خواستم مطرح کنم، مقاله‌ دیگری است که خدمتتان معرفی می‌کنم. این مقاله از سلسله مقاله های سایت توانا،در مورد تجربهٔ کشورهای دیگر است. این مقاله‌ کوتاه در مورد مارتین لوترکینگ و مبارزه برای حقوق برابر در آمریکا می‌‌باشد. مبارزهٔ درخشانی که مارتین لوترکینگ آن را رهبری کرد. خواندن این مقاله را توصیه می‌کنم، مخصوصا نکاتی‌ را که مارتین لوترکینگ و یاران نزدیکش مانند جک لاوسن و دیگران در حفظ نظم مبارزات بی‌ خشونت رعایت کرده اند را دقت بفرمائید. همینطور آن تحریمی را که در آلباما به عمل آوردند. به هر صورت این سلسله مقالات و تفصیلشان را در مقالات دیگر خدمتتان معرفی‌ کرده ام، ولی‌ به دلیل کوتاه بودن این مقاله، فکر می‌کنم خواندنش سریع و راحت باشد. باز هم برمی‌گردم به همان حرف که اندکی‌ صبر/ سحر نزدیک است.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی‌