September 7, 2010

متن پیاده شده روز سه شنبه 16 شهریور 1389


سه شنبه 16 شهریور ماه89 هفت سپتامبر 2010 میلادی

امروز درباره هشت موضوع صحبت می کنیم.

موضوع اول این که سالگرد آقای طالقانی قرار است امروز در حسینیه ارشاد برگزار شود اما هنوز فرمانداری تهران مجوز صادر نکرده و احتمال این که صادر نکند هم خیلی زیاد است چرا که کودتاچی ها از هر تجمعی می ترسند.

نکته دوم این که آزانس بین المللی انرژی اعلام کرده که جمهوری اسلامی مهر و موم های نطنز را شکسته و آثاری از غنی سازی پنج و هفت درصدی پیدا شده است که خارج از گزارش ها است و بحث عدم همکاری ایران دوباره مطرح شده است.

نکته سوم این که محموله ای در اروپا کشف شده که در پوشش دارو تجهیزاتی که صادرات اش به ایران ممنوع بوده در حال حمل بوده توسط سپاه. در واقع همان کلکی است که صدام هم می زند و سپاه در پوشش دارو و با مسوولیت چند تن از سرداران سپاه از جمله سردار جوانی دست به این کار زده است کار خطرناکی که ممکن است حتی صدور دارو و مواد غذایی را هم به ایران با مشکل مواجه کند چرا که اصولا موارد دارویی و غذایی و بهداشتی و فرهنگی در موضوع تحریم ها قرار نمی گیرد.

همین طور خبرگزاری فرانسه گفته بانک های امارات انتقال ارز از و به ایران را با مشکل مواجه کرده اند.

نکته چهارم این که بحرین بعد از این با سر و صدا اعلام کرد بیست و چند نفر را دستگیر کرده که قصد براندازی در بحرین داشته اند که اسمی از ایران نیاورده اما نشانه هایی داده است که با ایران منطبق است. آقای احمدی نژاد هم یک سفر دست پاچه و بی برنامه به قطر کرده که بیشتر باید گفت این سفر انگشت به چشم آقای خامنه ای کردن است چرا که آقای خامنه ای گفته مذاکره با آمریکا نباشد اما آقای احمدی نژاد به واسطه قطر پیغام هایی را می فرستند که احتمالا محل نزاع های جدیدی خواهد شد و آقای مکارم شیرازی هم به صف منکران هالوکاست پیوسته . خیلی ها معتقد اند در بده بستان ها یی که این روزها رایج است آقای مکارم و پسرهای ایشان را آقای احمدی نژاد با منابع جدید و پول های جدید به سمت خود اش آورده است .

نکته دیگر این که آقای بقایی یکی از نمایندگان ویژه احمدی نژاد اعلام کرده که به زودی نماینده های جدیدی برای آمریکا و آفریقا هم تعیین بشود و در واقع درست خلاف صحبت هفته پیش آقای خامنه ای است که در آن تاکید کرد که سیاست خارجی باید در وزارت خارجه تعیین شود و به این فرستاده های ویژه آقای احمدی نژاد حمله کرد و و صدای آقای متکی هم در آمد و اعتراض کرد و کاملا مشخص است بعد از این که آقای خامنه ای خط به وزرای آقای احمدی نژاد که مستقل کار کنند و تو روی احمدی نژاد بایستند چرا که خودشان مسوول اند. می بینیم که بسیاری از وزرا از احمدی نژاد به خامنه ای شیفت می کنند که آقای متکی را هم باید یکی از آن ها دانست . البته باتوجه به پیشینه می توان انتطار درگیری بین احمدی نژاد و متکی را داشت.

نکته ششم این که آقای نقدی فرمانده بسیج هم در صحبتی که داشته که باید از رهبری حرف شنوی کرد و همین طور گفته که کسانی می خواهند از علاقه جوانان به اسلام و انقلاب استفاده کنند و خوارج بسازند . حرف هایی که طعنه آشکاری به آقای احمدی نژاد و رحیم مشایی دارد. این نشان می دهد شکاف بین آقای خامنه ای و احمدی نژاد آقای نقدی هم دارد جای خوداش را معلوم می کند و به سمت آقای خامنه ای حرکت کرده است.

نکته هفتم این که در عراق ظاهرا به نظر می رسد که با تدبیری که آمریکا ها ابتکار اش را داشته اند به نظر می رسد یک دولت آشتی ملی در حال به نتیجه رسیدن است و اگر آقای عادل المهدی که پیشنهاد شده برای نخست وزیری سر اش توافق شود به این ترتیب بخش هایی از دولت را به آقای عیاد علاوی خواهند داد و شاید تنها مخالفی که بر سر این دولت آشتی ملی وجود دارد . آقای جعفری و آقای چلبی هستند که هر کدام یک کرسی در پارلمان دارند که اهمیت چندانی ندارد و جالب است که هر دو هم در ایران هستند . اگر این اتفاق بیافتد به نظر می رسد که سیاست هایی ایران در عراق شکست می خورد برای این که ایران در عراق حتی نتوانست مقتدی صدر را به حمایت از نوری المالکی وادار کند و بالاخره زیر بار نرفت.

اما نکته آخری بحث ما درباره روز قدس بود که بخش حکومت و دولت را بررسی کردیم همین کار را در بخش مردم و جنبش باید بکنیم وببینم که تا چه اندازه استراتزی چهارگانه ما موفق بوده است. این استراتژی ما شامل مشروعیت زدایی حکومت، تقویت همبستگی و مقاومت ، ایجاد شکاف و فرسایش در حکومت و فلج سازی بود . آنچه که روز قدس اتفاق افتاد اگر ذیل این چهار سرفصل نگاه کنیم در بخش مشروعیت زدایی، با توجه به حمله حکومت به منزل آقای کروبی پوشش خبری که این کار در سطح دنیا گرفت و اذهان عمومی می توان گفت بخش مشروعیت زدایی این روز تا هفتاد هشتاد درصد موفق بود اما بخش دوم که ایجاد شکاف در حکومت و فرسایش آنها با توجه به تاکتیک جنبش که پخش شده بود در سطح شهر ها و حکومت مجبور شده حتی از راهپیمایی صرف نظر کند و بفرستد به سطح شهر تا حدی موفق بود البته اگر تظاهرات های پراکنده بزرگی انجام می شد طبیعتا این فرسایش و شکاف بیشتر موفق بود و اگز بخواهیم نمره ای بدهیم 40 تا 50 درصد موفق بود. اما نکته سوم تقویت همبستگی و مقاومت ملی چقدر اتفاق افتاد به نظر من اگر چه شعار نویسی ها تا حدی آن را انجام داد اما آن حرکتی که کمک کند مردم در برابر حکومت بیشتر مقاومت کنند احتیاج به نوع دیگری از آکسیون ها داشت که فردا درباره اش توضیح می دهیم چرا که خیلی مهم است.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد پیروز موفق و سرافراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی
V