September 12, 2010

متن پیاده شده روز یکشنبه 21 شهریور 1389

سلام

یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ و ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۰

امروز راجع به ۷ موضوع صحبت خواهیم کرد:

موضوع اول اینکه در بسیاری از سایت‌های دولتی و خبرگزاری‌ها اعلام شده است که برق صنعتی به کیلو وات ساعتی‌ ۸۰ تومان، برق خانگی به ۱۲۰ تومان و بنزین به لیتری ۶۷۰ تومان خواهد رسید. اگر این افزایش قیمت‌ها ( که در زمینه‌ ی برق، عملا شروع شده) قطعی‌ شود، آنوقت از مواردی است که عکس‌العمل مناسبی را از طرف جنبش طلب می‌کند. درواقع بر طبق آن اصل کلی‌ که آنچه ‌را که دولت گران می‌کند، باید در مقابلش مقاومت منفی‌ انجام داد، در اینجا هم باید دست به بسیج عمومی زد که در باره‌ ی این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نکته دوم اینکه آقای علیزاده، از کارکنان وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی در سفارت فنلاند، به جنبش سبز پیوست و همچنان کمپین سفارت خانه‌های سبز ادامه دارد و صحبت از این است که چندین دیپلمات دیگر جمهوری اسلامی هم در حال پیوستن به مردم هستند.

نکته سوم اینکه خانم رهنورد در مصاحبه‌ای بر تکثر و پلورالیستیک بودن نیروهای درون جنبش تاکید کردند، حتی نیروهای غیر دینی و سکولارها، تا آنجا که سر و صدای تمام حکومتی‌ها و سایتهای حکومتی درآمده و همه شروع به بد و بیراه گفتن به خانم رهنورد کرده اند. با این حال خانم رهنورد به درستی‌ بر این نکته که تمام نیرو‌های آزادی خواه کشور با هر عقیده و گرایشی شانه به شانه‌ ی هم حضور دارند و مبارزه می کنند و مشکلات را هم بعدا با انتخابات آزاد حل خواهند کرد، پا فشاری کرده است. در ضمن ایشان بر دو نکته تاکید کرده اند که اگر آقای موسوی رئیس جمهور شده بود یا اینکه در همان اوایل اعتراضات، جنبش به خواستش رسیده بود و انتخابات باطل شده بود، هرگز این عمق و وسعتی را که اکنون دارد، شاهد نبودیم. اگر چه در حال حاضر جنبش، تظاهرات خیابانی( به عنوان تنها یکی‌ از ۱۹۸ روش مبارزه‌ ی بی‌ خشونت) را انجام نمی دهد، اما دهها کار و تاکتیک دیگر را پیش روی دارد که با عمق و وسعت گرفتن جنبش، با ایجاد شکاف و فرسایش در حکومت و هرکدام از آنها حتی شاید تاثیراتی به مراتب بیشتر از تظاهرات خیابانی داشته باشد.

نکته چهارم اینکه آقای مهندس صفایی فراهانی دچار سکته‌ ی قلبی و به بیمارستان منتقل شده اند که خانواده‌ ی ایشان از این مساله ابراز نگرانی کرده و بیان کرده اند که خبری از حال ایشان ندارند و حتی نمی دانند که مهندس صفایی فراهانی کجا بستری شده است. همینطور آقای رضا کرمانی و حسین شهریاری از فعالان پان ایرانیست ایرانی، بعد از چند روزی که در اصفهان ناپدید شده بودند، خبر رسید که دستگیر شده اند.

نکته پنجم اینکه انفجار لوله‌ای گاز سرخس که ظاهراً به دلیل برخورد بیل مکانیکی اعلام شده بود، ۴ کشته و ۱۶ زخمی به جا گذشته است. اما حدس و گمانهای مختلفی‌ راجع به این انفجار مطرح شده است.

نکته ششم اینکه رئیس پلیس راه کشور اعلام کرده است که از این پس تردد کامیون‌های چینی‌" هوو" در جاده‌های کوهستانی و پر ترافیک ممنوع خواهد بود. به دنبال حوادثی که این کامیون‌ها در جاده‌ها خلق کرده اند و اشکالی‌ که در سیستم ترمز آنها وجود دارد، تا به حال ده‌ها کشته به جا گذاشته اند. اگر این اتفاقات در هر جای دیگر دنیا اتفاق می‌افتد نمره کردن و اصولا وارد کردن این کامیونها ممنوع می شد و شرکتهای وارد کننده و پشتیبانانش هم محاکمه می‌شدند، اما در ایران ظاهراً به دلیل عمل نفوذ بیت رهبری، نه فقط این کامیونها وارد می شود بلکه با ترددشان در جاده‌ها جان مردم را به خطر می اندازند. در حال حاضر گویا آنقدر قضیه جدی شده است که رئیس پلیس راه ناچار شده است که تردد این کامیون‌ها را حداقل در جاده‌های کوهستانی و پر ترافیک ممنوع اعلام کند.

نکته آخر در مورد جنبش مردمی در مبارزات بی‌ خشونت است که نکات زیادتری در این رابطه به دستم رسیده است که به دلیل کمبود وقت آن را به روزهای بعدی موکول خواهم کرد. بحث ما مربوط به جزییاتی می شود که چگونه می‌توان تمرین برنامه ریزی کرد و چگونه می‌توان بدون پرداخت هزینه مهارت را در سازماندهی و برنامه ریزی بالا برد و وجوه مختلف مبارزات بی‌ خشونت را تمرین کرد.

اندکی‌ صبر سحر نزدیک است

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سر افراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی‌

V