September 15, 2010

متن پیاده شده روز چهارشنبه 24 شهریور 1389

سلام،

چهارشنبه 24 شهریور 89، 15 سپتامبر 2010 میلادی

در مورد 10 موضوع امروز صحبت می کنیم.

موضوع اول تجمع کارگران ناز نخ در مقابل دفتر مرکزی این شرکت در تهران بود که روز گذشته اعلام کردند که 6 ماه است که حقوق نگرفتند، عیدی شب عید را هم نگرفتند و شب هم به دلیل اینکه جایی نداشتند کنار مسجد وزارت صنایع خوابیدند و یکی از کارگران گفته بود که عاقبت ما کارتن خواب شدیم. مشکل صنایع نساجی کشور به طور اخص و مشکل کل صنایع کشور به طور اعم که ناشی از سوء سیاستهای دولت و حکومت است روز به روز تشدید می شود و کارگران زیادی با این مشکلات بدون دستمزد ماندن دست و پنجه نرم می کنند.

نکته دوم اینکه سه دیپلمات سبز که از کشورهای نروژ، بلژیک و دانمارک طی روزها و ماه های گذشته به جنبش سبز و مردم ایران پیوستند طی بیانیه ای انتقادات خود از حکومت و دلایل خود را برای پیوستن به جنبش سبز و مردم اعلام کردند و انتظار می رود که دیپلماتهای دیگری هم به کارزار سفارتخانه های سبز در روزها و هفته های آینده بپیوندند.

نکته سوم اینکه شرکت کیا موتور کره جنوبی هم به تحریم ایران پیوست و اعلام کرد که قطعات و لوازم یدکی به ایران نخواهد داد به این ترتیب شرکت اتومبیل سازی سایپا با مشکل مواجه میشود و دارندگان اتومبیل پراید هم که یکی از رایج ترین اتومبیل های کشور هست برای قطعات یدکی احتمالاً با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

نکته چهرام اینکه ورود فرش ایران به آمریکا ممنوع شد، کالایی که قبلاً آزاد شده بود اما روز گذشته دوباره توسط دولت آمریکا ممنوع شد و بنابریان صنعت فرش ایران که زمانی 5 میلیون نفر را به اشتغال وا می داشت با مشکل مواجه شده، تمام سالیان بعد از انقلاب با مشکل مواجه شده اما دوباره مشکل جدیدی خواهد داشت و چند صد میلیون دلار صادرات فرش به آمریکا به این ترتیب وقتی بسته شود فشار بیشتری به کارگران فرشباف ایران و تمام دست اندرکاران این صنعت در ایران وارد خواهد شد. باید گفت که این مسئله سوء سیاست در مسئله فرش و بخصوص این تحریم جدید هم یکی دیگر از نکاتی است که باید به لیست ناکارآمدیها و ندانم کاریهای دولت اضافه کرد.

نکته پنجم اینکه آقای محسنی مسئول دفتر آقای مهندس موسوی بازداشت شد و این حرکت در راستای افزایش محدودیتها و فشار به آقای مهندس موسوی است که در روزهای قبل هم راجع به آن صحبت کردیم و سناریوهایی را که حکومت دنبال می کند و تاکتیک هایی را در روزهای آینده اتخاذ خواهد کردکه راجع به آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نکته ششم اینکه جنبش فتح در بیانیه ای به شخص آقای خامنه ای حملات تندی کرده و گفته که او بیشرمانه از فلسطین برای مقاصد شخصی استفاده می کند. جالب است که جنبش فتح در این بیانیه راجع به آقای احمدی نژاد همان حرفهایی را زده که سخنگوی دولت فلسطین چند روز پیش گفته بود که آقای احمدی نژاد نماینده مردم نیست و دزد رای ملت است و بنابراین جنبش فتح گفته بود که اصولاً جواب او را هم نمی دهیم. کسی نیست که ارزش جواب دادن داشته باشد اما شخص آقای خامنه ای را حملات تندی به او کرده و به نظر من به درستی مطرح کردند که صحبت آقایان راجع به فلسطین و حملات آنها به دولت منتخب فلسطینی بیشتر برای استفاده های شخصی خودشان در قدرت و تبلیغات آنها در ایران و جاهای دیگر دنیاست. به هر صورت مذاکرات صلح فلسطین مجدداً بین اسراییل و دولت منتخب فلسطین از سر گرفته شد.

نکته هفتم اینکه آقای هاشمی رفسنجانی در شروع جلسه خبرگان رهبری طی صحبت مفصلی که کرده نکاتی را مطرح کرده که مهمترین آنها عبارت از این است که ایشان گفته که تحریم های این دور را باید جدی گرفت، فشارهایی حتی بیشتر از زمان جنگ به کشور می آورد. رهبری را خیلی بر محور بودن و محوریت وی تاکید کرده آقای رفسنجانی و موضوع سوم اینکه با کنار گذاشتن رهبری و محور کردن او دایماً در صحبتهایش حمله کرده به دولت احمدی نژاد، کسانی که کشور را می گردانند و از جمله اینکه کسانی می خواهند روحانیت را از مردم جدا بکنند. همینطور ایشان در مورد گروه های خود سر خیلی خیلی مانور کرده و صحبت کرده از اینکه گروه های خودسر در کشور هر کاری که بخواهند می کنند و خطر ایجاد می کنند و امثالهم. البته باید به آقای رفسنجانی گفت که این گروه های خودسر سرشان مال خودشان نیست و دست بیت رهبری است و سر این گروه ها را باید در همان رهبری ایشان جستجو بکند که دائماً سعی دارد کنارش بگذارد. آقای دستغیب در نامه ای که چند روز پیش منتشر کرده بود که بقیه حرفهایش را در اجلاس خبرگان خواهد زد اما ایشان به جلسه مجلس خبرگان نیامده و مطرح شده که شرکت در جلسه را تحریم کرده، پاره ای از منابع هم می گویند که از حضور ایشان جلوگیری بعمل آوردند.

نکته هشتم اینکه شایعه برکناری آقای متکی وزیر امور خارجه باز هم بالا گرفته ولی احتمالاً زور آقای احمدی نژاد نمی رسد برای برداشتن آقای متکی چرا که از یک طرف بیت رهبری و شخص آقای خامنه ای پشتیبانی می کند از آقای متکی و از طرف دیگر آقای احمدی نژاد مشکل خواهد داشت با مجلس برای معرفی وزیر جانشین مگر اینکه بخواهد فرمولی را دنبال کند که قبلاً هم کرده، سرپرست موقتی را بگذارد و چندین وزیر را طی چند ماه آینده به مجلس معرفی کند.

نکته نهم اینکه خانم سارا شور یکی از سه زندانی آمریکایی به هر حال روز گذشته با وثیقه پانصد هزار دلاری آزاد شد. به نظر می رسد خانواده اش امکان نداشتند این پول را تامین کنند، دولت آمریکا هم چنین روالی را نداشت اما اینطوری که وکیل مدافع ایشان گفته توسط یکی از پولدارهای عرب این مبلغ تامین شده. همینطور آقای جعفری دولت آبادی در مصاحبه ای وقتی پرسیده شد از وی که به هر حال متهم اصلی کهریزک کیست؟ ایشان گفته که آقای مرتضوی را در قوه قضاییه باید اسم برد اما در دولت، دولت باید اعلام بکند و بخشهای اجرایی. به هر صورت این تاکید آقای دولت آبادی روی آقای مرتضوی کاملاً نشان میدهد که آقای مرتضوی که به دولت احمدی نژاد نزدیک شده بود و حکمی را هم که احمدی نژاد به وی داد از آن پشتیبانی کرده بود الان دارد چوب اختلافات بین رهبری و احمدی نژاد را به این ترتیب می خورد. بازهم باید گفت که کهریزک در واقع متهمین اصلی آن امثال آقای مجتبی خامنه ای و فرمانده سپاه، فرمانده نیروی انتظامی و دیگرانی هستند که در این کودتا نقش داشتند از جمله خود آقای جعفری دولت آبادی دادستانی که در جنایتهای چند ماه گذشته دست داشته و هنوز هم دست دارد.

نکته آخر اینکه سی دی فرهنگ ایرانی به طرز گشترده ای در کشور توزیع شده. این سی دی در واقع تکرار حرفهای آقای رحیم مشایی است، احتمالاً با بودجه ای که همین آقای رحیم مشایی اینها دارند تهیه شده. جالب است که در توجیه این حرفهای ایشان برای فرهنگ ایرانی به حرفهای آقای خامنه ای استناد کرده و مخالفین هم به حرفهای آقای خامنه ای در نقد حرفهای آقای مشایی تکیه می کنند. به هر صورت این حرکت آقای رحیم مشایی تاکید دیگری است بر اینکه این کشمکش چگونه در واقع از جیب کشور بابت آن خرج می کنند برای تبلیغات و توجیه کردن خودشان.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.

به امید پیروزی ایران و ایرانی.
V