September 30, 2010

متن پیاده شده روز پنجشنبه 8 مهر ماه 1389

سلام

پنجشنبه 8 مهر 89، 30 سپتامبر 2010 میلادی

امروز در مورد 9 موضوع صحبت می کنیم:

موضوع اول: مسئله اول موضوع تحریم هشت نفر از کسانی که در سرکوب و کشتار مردم دست داشته اند، توسط دولت آمریکاست. در ماه تیر گذشته کنگره آمریکا مصوبه ای را برای تحریم شرکت ها و سازمان های ایرانی تصویب کرد و در همان لایحه دولت آمریکا را موظف کرد که تا ظرف سه ماه لیست کسانی که در سرکوب و کشتار مردم دست داشته اند را اعلام بکند که مشمول تحریم های آمریکا بشوند.

این هشت نفر آقایان طائب، جعفری، رادان، مرتضوی، نجار، محصولی، اژه ای، مصلحی، هستند که همه از صدر لیست کسانی هستند که در کشتار مردم یا غارت پول و سرکوب مردم و شکنجه یا سایر جنایاتی که اتفاق افتاده دست داشته اند. البته این لیست به اینجا ختم نخواهد شد و افراد بیشتر و شخصیت های حقیقی و حقوقی بیشتری هم به تدریج به این لیست اضافه خواهند شد و همین طور کشور های دیگری بخصوص کشورهای اروپایی هم به تحریم های امریکا در مورد این آدم ها اضافه خواهند شد، روس ها هم که آقای مدودوف رئیس جمهورشان ممنوعیت تردد پاره ای از ایرانی ها را اعلام کرده بود، در مراحل بعدی به این تحریم کنندگان اضافه خواهد شد. به هر صورت این اولین باری است که موضوعی غیر از داستان هسته ای یا سایر داستان هایی که به دولت ها مربوط است، در دستور تحریم امریکا در مورد ایران قرار گرفته است.

موضوع دوم: کمیسیون امنیت ملی ایران مصوبه ای را گذرانده که هنوز اعلام نکرده که به موجب آن وزارت اطلاعات از تمام مسائل امنیتی داخل کشور حذف می شود و فقط محدود به فعالیت های خارجی و جاسوسی خواهد شد و مسئول تمام مسائل امنیتی کشور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد شد. در واقع سپاه تمام مسائل امنیت داخلی را قبضه خواهد کرد، در واقع از سه منظر می شود به این تصمیم مهم نگاه کرد:

اول: چنین مصوبه ای خلاف قانون تاسیس وزارت اطلاعات است و کاملا نشان می دهد که بعد از اخراج چند هزار نفر از وزارت اطلاعات و گذاشتن یک وزیر دست نشانده کودتاچی ها، و ده ها فشار دیگر بالاخره نتوانستند ستون فقرات وزارت اطلاعات را بشکنند به همین دلیل از بالای سر او را از مسائل داخلی حذف کردند.

دوم: با این کار کلا قالیچه را از زیر پای دولت و مجلس در مسائل امنیتی کشیدند و در واقع دیگر ابزاری در دست دولت و مجلس برای اینکه کنترلی بکند، نخواهد بود چرا که سپاه چون زیر نظر رهبری ست اصولا پاسخی به مجلس نمی دهد و دولت هم دستش از هرچیزی کوتاه خواهد شد و نکته سوم به نظر من اینست که این حرص سپاه برای بست قدرتش در همه جا و اینکه آقای خامنه ای را هم بهش قبولانده اند که با اینکار او اشراف بیشتری خواهد داشت، به نظرم روند فروپاشی سپاه را تشدید خواهد کرد، چرا که به دنبال اینکه سپاه در مسائل اقتصادی و مالی وارد شد و بعد در سیاست دخالت کرد و در کارهای امنیتی و سرکوب، با این انحصاری که پیدا خواهد کرد، بیش از پیش رو در روی مردم خواهد شد، بیش از پیش مسئول کشتار و سیاه کاری هایی خواهد شد که تا الان سعی کرده علی الظاهر تکذیب بکند، و به این ترتیب روند فروپاشی اش تشدید خواهد شد.

موضوع سوم: خانواده های سه شهید کهریزک در یک کار بسیار خوب و حساب شده، اعلام کردند که از قصاص دو نفر مجری ای که به اعدام محکوم شده بودند گذشت کردند و اما منتظر محاکمه و مجازات آمران قضایی، سیاسی و نظامی هستند که در کشتار کهریزک و فرزندان آن ها دست داشته اند. جالب است که بعد از اینکه این چند روز به شدت شایعه شد که در قتل آقای دکتر سودبخش هم در واقع مسئله ارتباط با کهریزک هم دست داشته و حضور داشته، وقتی خبرنگاری روز گذشته خبرنگار وطن امروز که روزنامه خود دولت هم هست، از آقای احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در این مورد سوال کرده، آقای احمدی مقدم بسیار برآشفته شده و با پرخاشگری به شدت چنین رابطه ای را تکذیب کرده که معمولا این تکذیب ها شایعه ارتباط را قوی تر می کند.

موضوع چهارم: نوسان بازار ارز ایران باز هم ادامه دارد و در پاره ای از ساعات از مرز 1130 تا 1140 تومان هم قیمت دلار در بازار ارز تهران گذشت و همه منتظر واکنش بانک مرکزی بودند و به هر صورت رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که یک میلیون سکه در بازار اماده فروش خواهد بود و ارز هم هرچقدر که مردم بخواهند می توانند با همان قیمت دولت از بانک ها بخرند. همچنین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که 5 میلیون سکه ضرب شده هم در ذخیره دارند. اما حسابی فعالین بازار ارز و طلا و اقتصاد دانان کشور به این حرف های آقای بهمنی شک دارند و در تداوم این حرف هایی که زده حسابی محل شک است، چرا که مشکل اصلی این دولت نداشتن ارز و مشکلاتی ست که به دلیل سوء مدیریت اقتصادی، فساد ها و تحریم های بین المللی در اقتصاد کشور به وجود آمده است.

موضوع پنجم: رسانه های کویتی و عربی افشا کردند که در ماجرای آزاد سازی آقای عطارزاده دیپلمات ایرانی، مسئله آنطور که چند ماه قبل اعلام شد و حرکت وزارت اطلاعات و سربازان امام زمان و غیره نبوده بلکه ایشان با سلیمان ابوغیث سخنگوی طالبان و دو نفر از اعضای طالبان که در ایران بوده اند و گروگان گرفته شده اند مبادله شدند و چند نفر تروریست آزاد شده اند تا دیپلمات ایرانی را آزاد کنند.

موضوع ششم: آقای صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه در صحبتی که داشته، گفته که سرنخ فسادهای بزرگی پیدا شده اما کسانی که شعار عدالت هم می دهند در مقابل برخورد با این فسادها مقاومت می کنند. این حرف طعنه آشکاری دارد به آقای احمدی نژاد، داستان عدالت کده آقای احمدی نژاد است. اشاره آشکاری هم دارد به پرونده آقای رحیمی که همچنان در مرحله عدم رسیدگی و معلق مانده است.

موضوع هفتم: پاره ای از سایت ها خبر دادند که ایران برای مقابله با مشکل ویروس استاکس نت دست به دامن پاره ای شرکت های شرقی و غربی شده ولی تا به الان هیچ شرکتی حاضر نشده با ایران همکاری بکند و ایران هم اصلا هنوز اعلام نکرده که تا چه حد خسارت خورده و در چه مناطقی دچار خسارت شده است. به هر صورت آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بهره برداری از نیروگاه بوشهر را که قرار بود آخر شهریور ماه انجام بشود برای چند ماه به تعویق انداخته است و خیلی ها معتقدند که به دلیل اشکلاتی که در سیستم کنترلی نیروگاه پیدا شده این تاخیر انجام شده و در نطنز هم بیش از 3هزار سنتریفوژ و سیستم های آن ها به دلیل همین ویروس صدمه وارد شده است.

موضوع هشتم: تصحیح خبری است که دیروز گفته بودم که یک وکیلی سوالی را مطرح کرده و پس گرفته که گزارش کامل کمیسیون امنیت مجلس نشان می دهد که آقایان نادران و کواکبیان که سوال کرده اند در مورد پول دادن ها از وزیر اطلاعات، قانع نشده اند و آقای وزیر اطلاعات گفته که من نگفته ام که مستقیم پول داده اند اما به هر حال در نهایت هم قول داده که دو سند، یک نفر در خارج از ایران و یک نفر هم در داخل ایران به مجلس خواهد داد که کسانی پول گرفته اند باید دید که این دروغ های آقای وزیر اطلاعات و 17 میلیارد دلار کمک خارجی و امثالهم بالاخره سر از کجا در می آورد.

موضوع نهم: در مورد سوالی که دیروز صحبت کردیم. امید و حرکت در این مرحله در میان مردم، چگونه استراتژی جنبش را ترسیم کنیم، چگونه مرحله ایجاد شکاف در حکومت و فرسوده کردن سپاه را بگذرانیم و چگونه آماده فلج سازی بشویم. این سر فصل ها را می گذارم برای بحث های روزهای آینده.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید
اندکی صبر سحر نزدیک است
به امید پیروزی ایران و ایرانی
V