October 2, 2010

متن پیاده شده روز شنبه 10 مهر 1389


شنبه ده مهر ماه89 دوم اکتبر2010 میلادی

امروز درباره هشت موضوع صحبت می کنیم.

موضوع اول اینکه در اصفهان آقای دکتر یزدی ،هاشم صباغیان،غفار فرزدی ،آقای احد رضایی، عباس مصلحی وآقای ور پایی از ازای نهضت آزادی ایران و مسئولین این سازمان سیاسی دستگیر شدند جالب است که اتهام آن ها بر گزاری نماز جمعه غیر قانونی است جالب است ظاهراً نماز جمعه هم قانون و غیر قانون دارد و این اعضای نهضت آزادی ایران و مبارزین با سابقه که برای شرکت در ختم دختر یکی‌ از اعضای نهضت آزادی به اصفهان رفته بودند در هنگام دستگیری و هجوم نیرو‌های امنیتی با ضرب و شتم و توهین هم مواجه شدند به هر حال خیلی‌‌ها نگران حال آنها هستند به خصوص با توجه به سنّ آقای دکتر یزدی و صباغیان و بیماری که آقای دکتر یزدی دارد.

نکتهٔ دوم مراسم سال تحصیلی‌ جدید که قرار بود امروز در دانشگاه تهران برگزار شود با حضور آقای احمدی نژاد به دلیل نا معلومی به تعویق افتاده کماکان آقای احمدی نژاد میترسد از اینکه پایش را داخل دانشگاه‌های کشور بگذارد برای اینکه از واکنش دانشجو‌ها بیمناک هستند.دانشجویان دانشگاه آزاد هم که اعتراض دارند به تبعید بچه هاشون احکام سنگینی‌ که یا تعلیق به خصوص بچه‌های دانشگاه آزاد تهران مرکز در صدد انجام اکسیون‌های اعتراضی هستند برای دفاع از دانشجویانی که مورد ظلم و ستم کمیتهٔ انضباطی قرار گرفته اند.

نکتهٔ سوم چهار نفر از اعضای هیأت مدیرهٔ سندیکای کارگران نی‌ شکر هفت تپه به نام آقای جلیل احمدی قربان علی‌ پور فریدون نیکوفرد محمد حیدری مهر اخراج شدند و این خبر که از سوی کارگران منتشر شده باز تابی‌ داشته که احتمال آکسیون را از طرف کارگران این شرکت بالا میبرد.

نکتهٔ چهارم آقای خامنه ای که قرار بود بعد از ماه رمضان به قم برود و این سفر را مدتی‌ به تعویق انداختند سر انجام معلوم شد که قطعا به قم نخواهد رفت چرا که با اقبال سرد مراجع مواجه شدند و ایشان امکان اینکه مراجع را مجبور کنند از آقای خامنه‌ای استقبال کنند را نداشتند و هیچ کدام زیر بار نرفتند به جز آن چند مرجعی که کار دستی‌ خود حکومتند.

نکتهٔ پنجم این که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس صحبت از این کرده که اجرای هدفمندی یارانه‌ ها تا ماه آبان به تاخیر افتاده البته ایشان صحبت از بنزین لیتری ۴۰۰ تومان کرده در حالی‌ که مقامات وزارت نفت صحبت از بنزین ۶۷۰ تومان کردند به هر صورت حذف یارانه ها‌ به خصوص در زمینهٔ انرژی امثال بنزین گاز مصرفی یا برق تبعات بزرگی خواهد داشت که میتواند اعتراضات بزرگی‌ را به دنبال داشته باشد .آقای احمدی مقدم هم در نماز جمعه دیروز شروع به صحبت کرده که نگرانی‌های خودش را از حرکت‌های اعتراضی بر مبنای اقتصادی علم کرده البته ایشان صحبت از خارجی توطئه و غیره کرده و نه اینکه گرسنگی میتواند مبنای اعتراض باشد .

نکتهٔ ششم آقای کاساچف رئیس کمیسیون امور بین‌الملل روسیه دوما در صحبتی گفت که ایران با حاکمان فعلی‌ که دارد شریک خوبی‌ برای روسیه نیست و نمی‌شود در صحنه بین‌المللی روی ایران حساب کرد او‌ گفت شاید ما بیش از یک میلیارد دلار هم ضرر کرده باشیم از قطع رابطه با ایران ولی‌ اگر سیستم موشکی اس ۳۰۰ را به ایران میفروختیم ضرر‌های بیشتری را به لحاظ سیاسی باید تحمل میکردیم.


نکته هفتم این که داستان ویروس اینترنتی استاکس نت موضوع گزارش شب گذشته تلویزیون پی بی اس آمریکا بود که مفسر این برنامه از این ویروس به عنوان بمب هوشمند سایبری یاد کرده است . ایران از شرکت های غربی هم تقاضا کمک کرده اما شرکتی حاضر به همکاری نشده است. برخی شرکت های غربی گمانه زنی کرده اند که انفجار ها و آتش سوزی مجتمع های پتروشیمی ایران احتمال دارد در ارتباط با این ویروس بوده باشد و این بحث هم مطرح شده که به دلیل صدمه ای که به سانتریفوژهای ایران خورده مسئله تولید بمب تا سال 2014 در ایران به تعویق افتاده است و از آنجایی که ایران اطلاعات شفافی درباره این ویورس به دنیا نمی دهد و نمی گوید چه بلایی به سراش آمده است حدس و گمان زیاد است اما بسیاری نگران تبعات فنی این ویروس هستند.

نکته هشتم این که آقای رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح شده است که تقاضای مهاجرت به کشور کانادا را کرده البته نفس مهاجرت چیزی بدی نیست اما جالب است همین آقای سخنگو طعنه به بچه های سفارت خانه های سبز داشت که این ها به دلایل غیر سیاسی این کار را کرده اند و حالا خودش در صف مهاجرت به کانادا قرار دارد.

نکته نهم این که گزارشی منتشر شده که ایران بیش از 200 هزار زندانی دارد که سه و نیم برابر استاندارد سرانه زندانی در دنیا است و با رشد بیست درصدی در سال تبدیل به زندان بزرگی شده است . قبلا هم رییس سازمان زندان ها ابزار نگرانی کرده بود که ممکن است فاجعه هی بزرگ انسانی در راه باشد.

اما نکته آخر سوال یکی از بچه ها در باره نقش هنر و موسیقی و به خصوص نقش مسخره کردن و طنز در جنبش های بی خشونت. من قبلا هم توضیح داده ام که معمولا گروه های خاصی در میان فعالین به وجود می آید برای دست انداختن کودتاچی ها و سرکوبگران که با خلق نماد ها و نشانه هایی تاثیر زیادی در جنبش های بی خشونت داردو این دوست ما درباره آقای جنتی نوشته بود و مریضی که آن نجات پیدا کرد . من مواقفم که این تاثیر زیادی دارد و به دلیل جذاب بود سریع در میان مردم پخش می شود. نکته ای هم که این دوستمان گفته بود این بود که آقای جنتی گفته که بیگ بنگ ممکن است برای شما یک تئوری باشد اما برای من یک خاطره است.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد پیروز موفق و سرافراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی
V