October 12, 2010

متن پیاده شده روز سه شنبه 20 مهر 1389

سه شنبه بیست مهر ماه89 دوازده اکتبر2010 میلادی

امروز درباره هشت موضوع صحبت می کنیم.

موضوع اول این که آقای علی اصغر غروی که به همراه دیگر اعضا نهضت آزادی در اصفهان دستگیر شده بود و دست به اعتصاب غذا زده بود روز گذشته آزاد شد.

ولی بازداشت آقای دکتر یزدی علی رغم وضعیت نامساعد سلامتی ایشان یک ماه دیگر تمدید شده است.

رضا شهابی هم از اعضا هیئت مدیره سندیکای اتوبوسرانی تهران هم بعد از 120 روز بازدشت آزاد شد.

کانون خانواده های زندانیان و جانباختگان هم در نامه ای گزارش مفصلی داده اند از نحوه سر دواندان دادگاه های فرمایشی و جنایاتی که انجام شده و از محافل بین المللی تقاضای کمک کرده اند.


نکته دوم این که خانم حنا مخلباف که فیلم های روزهای سبز قرار بود در جشنواره بیروت نمایش داده شود و به دلیل سفر آقای احمدی نژاد به تعویق افتاد روز گذشته به صدر اخبار عربی- از جمله تیتر یک سایت العربیه- و بعضا جهانی آمد. نامه خوبی را خانم مخلباف نوشته خطاب به مردم لبنان که در آن گفته احمدی نژاد سمبل سانسور است و هنوز به لبنان نیامده سانسور در آنجا آغاز شده و از جنایات و عوامفریبی ها در ایران صحبت کرده است.

نکته سوم این که دو خبرنگار آلمانی که به ایران آمده بودند و در دفتر آقای هوتن کیان وکیل خانم سکینه محمدی با ایشان و پسر خانم محمدی مصاحبه می کردند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و آقای اژه ای دادستان کل کشور گفته این دو نفر خبرنگار نبوده اند.


نکته چهارم این که آقای اژه ای شخصا با آقای لاریجانی رییس قوه قضاییه صحبت کرده و ایشان گفته که نامه ای که مطرح شده بود به آقای خامنه ای نوشته است تکذیب کرده و من شخصا خودم هم پیش بینی می کردم که آقای صادق لاریجانی

وجود نوشتن چنین نامه هایی را ندارد و چشم اش را رو به جنایات زندان می بندد.همین طور آقای اژه ای سعی کرده پاسخ جبهه مشارکت را درباره افتضاح قضایی که پیش آمد بدهد.

نکته پنجم این که ماجرای وقف دانشگاه آزاد که آقای خامنه ای دیروز اعلام کرد خلاف شرع و غیر قانونی است با توجه به اشاره ای که ایشان کرده می توان نتیجه گرفت که دانشگاه آزاد دست دولت هم داده نخواهد شد. با توجه به اختلافات این دو که روز به روز هم جدی تر می شود هم می شد انتظار داشت که آقای خامنه ای دانشگاه آزاد را دست آقای احمدی نژاد نمی دهد.

آقای خامنه ای وضع را به همین منوال قبل ادامه می دهد و عرضه حکم دادن به نفع یک نفر را نداشته است. البته حفظ شکاف موجود آقای جاسبی و آقای هاشمی در راس امور می مانند.

آقای فدایی از دست اندکاران جنایات کهریزک و از نزدیکان مجتبی خامنه ای هم صحبت از یک جریان فاسد قدرت طلب و به ظاهر اصولگرا کرده که با کنایه های آشکار آن را متوجه آقای رحیم مشایی و باند ایشان کرده که نشانه عمق شکاف در راس هرم قدرت است.


نکته ششم این که برای سفر آن خامنه ای از همه ایران دارند آدم جمع می کنند تا به قول دوستی کینه تشییع جنازه با شکوه آقای منتظری در قم از دل آقای خامنه ای در بیاید. صحبت از میلیارد ها تومان است. خبری که آمده این است که در یک قلم دو میلیارد توما از طرف شرکت نفت پرداخت شده، احتمالا از بسیاری موسسات و بنگاه های دیگر هم پول های بی حسابی را ریخته اند که نمایش برزگی را ترتیب دهند.

نکته هفتم این که اکونومیست گزارش مفصلی از تجریم ها داده و گفته که خطر ان برای ایران کمتر از حملات موشکی آمریکا یا اسراییل نیست. تنگناههای بانکی و تکنولوژکی و از این دست که برای کشور ایجاد شده است که ستاد بحرانی هم در دولت تشکیل شده است. معاون وزیر نیرو هم از تصویب افزایش قیمت برق خبر داده است.

اما نکته آخر گزارش سایت تواناست در باره لیو شائوبو برنده جایزه صلح نوبل امسال که دیروز اشاره مختصری به آن کردیم و منشور 2008 که بیش از سیصد نفر از فعالین چینی آن را امضا کردند که ان موقع هم آقای لیو شا ئو بو را نویسنده آن نامه معرفی کردند که الان به 11 زندان محکوم شده است. این منشور را که من ضمیمه برنامه امروز خواهم کرد انگار برای ایران نوشته شده که من خواندن ان را به همه توصیه می کنم.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد پیروز موفق و سرافراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی V