October 13, 2010

متن پیاده شده روز چهارشنبه 21 مهر 1389


سلام،

چهارشنبه 21 مهر 89، 13 اکتبر 2010 میلادی

در مورد 7 موضوع امروز صحبت می کنیم.

موضوع اول اینکه آقای واسلاو هاول نویسنده، نمایشنامه نویس و آزادیخواه سرشناس اهل جمهوری چک خواهان آزادی نسرین ستوده شد. رضا خندان همسر نسرین ستوده هم در گزارشی به کانون وکلا وضع بی خبری از وضعیت او را ذکر کرده و اینکه 17 روزاست نسرین ستوده وکیل مدافع آزادی بیان در اعتصاب غذا به سر می برد.

کارزاری بزرگ به نام خانواده بزرگ زندانیان سیاسی تشکیل شده و خانم رهنورد هم طی نامه ای پیوستن خودش را به این کارزار اعلام کرده و وظیفه این کمپین یا کارزار پیگیری امور زندانیان سیاسی و وضعیت آنهاست. خانم فریده صابر همسر هدی صابر طی نامه ای ابراز نگرانی خودش را از بی خبری از شوهرش که از مرداد ماه دستگیر شده اعلام کرده، همینطور نوید محبی دانش آموز مازندرانی که دستگیر شده، 25 روز است که خانواده وی از او بی خبرند. او که وبلاگ نویس است و در کمپین یک میلیون امضاء هم مشارکت داشته در انفرادی زندان کچویه اداره اصلاعات مازندران به سر می برد. آقای علی شکوری راد هم عضو مرکزی جبهه مشارکت از دیروز که به دادستانی مراجعه کرده برنگشته است و به احتمال زیاد دستگیر شده. او در وبلاگ شخصی خودش مقاله ای نوشته بود و در آن افتضاح آقای اژه ای را در مورد پرونده حزب مشارکت برشمرده بود و گفته بود اژه ای باید برود. تا الان نزدیک به 16 عضو ارشد مشارکت در زندان به سر می برند از جمله آقای مهندس صفایی فراهانی که این روزها کوششی هم از طرف سازمان تربیت بدنی می شود که آقای علی کفاشیان را به جای صفایی فراهانی در کنفدراسیون فوتبال آسیا بتوانند جا بدهند اما رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده که قطعاً تا سال 2011 صندلی آقای مهندس صفایی فراهانی را برای او حفظ خواهند کرد. قبلاً هم دولت احمدی نژاد کوشیده بود که آقای صفایی فراهانی را از کنفدراسیون فوتبال آسیا بیرون بگذارد ولی روی اعتبار شخصی خودش آقای فراهانی کما کان جایگاه خود را در کنفدراسیون فوتبال آسیا حفظ کرده.

نکته دوم اینکه به دنبال شایعاتی که در مورد نامه آقای صادق لاریجانی به آقای خامنه ای پیش آمده بود و تکذیبی که آقای محسنی اژه ای از قول خود شخص آقای لاریجانی کرد، سایت جرس محتوای نامه را کاملاً منتشر کرده. محتوای نا مه ای که سایت جرس منتشر کرده نشان می دهد که آقای مجتبی خامنه ای، آقای حسین طائب و آقای نقدی دست بازی در دستگیری، شکنجه، سرکوب و حتی احکام دادگاه ها و قضات وابسته دست نشانده خودشان دارند و اینها را در قوه قضاییه از طریق آقای ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه انجام می دهند. آقای صادق لاریجانی در این نامه گفته که می خواسته که آقای ابراهیم رئیسی را عوض کند ولی آقای مجتبی خامنه ای نگذاشته. به هر صورت در انتهای این نامه آقای صادق لاریجانی 3 تا پیشنهاد به آقای خامنه ای داده: یکی اینکه یک معاونت امنیتی در قوه قضاییه تشکیل شود و تمام دادگاه های سیاسی و امنیتی به آن قسمت برود و در واقع از قوه قضاییه بیرون گذاشته شود و مستقیم هم زیر نظرشخص آقای خامنه ای باشد یعنی مسوولیت آن هم گردن ایشان باشد. این دادگاه های سیاسی امنیتی هم مسوولش همین آقای رئیسی پیشنهاد شده. پیشنهاد دوم آقای صادق لاریجانی این است که آقای خامنه ای مسوولیت شکنجه ها و برخورد با خانواده های زندانیان سیاسی و جنایتهایی که اتفاق می افتد شخصاً بپذیرد و اگر هیچکدام از این دو تا را نمی پذیرد ایشان استعفاء بدهد و برود. همینطور گفته می شود که به دنبال نوشته شدن این نامه توسط آقای صادق لاریجانی بخش اطلاعات سپاه که در واقع زیر نظر آقای طائب هست پرونده آقای جواد لاریجانی و فاضل لاریجانی دو برادر دیگر لاریجانی ها را به جریان انداختند. اگر این نامه صحت داشته باشد که جرس قول داده که کلیشه نامه را هم منتشر بکند، سند بسیار مهم و تاریخی خواهد بود از رئیس قوه قضاییه آقای خامنه ای در مورد جنایاتی که اتفاق می افتد و قبلاً هم اتفاق افتاده و دخالتی که بیت ایشان، پسرش و گروه سرکوبگر و آن سازمان امنیت موازی در درون بیت در قوه قضاییه و یک اقلیت ناچیز از سپاه در کل کشور انجام می دهند.

نکته سوم اینکه در پادگان امام علی سپاه در استان لرستان انفجاری رخ داده که به گفته مقامات سپاه ناشی از آتش سوزی و سرایت آن به انبار مهمات بوده. از تعداد کشته ها و زخمی ها آماری ندادند اما گفته می شود بیش از 40 نفر کشته و زخمی شدند. به هر صورت با افزایش نارضایتی در سپاه و آبرویی که از سپاهی ها رفته اخبار بیشتری از این دست را باز هم باید منتظر باشیم از سپاه بشنویم.

نکته چهارم اینکه آقای احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در جمع وعاظ تهران اولاً سعی کرده پاپوش برای آقای خاتمی بدوزد و بگوید که ایشان در جریان ارتباط با فرستنده بی بی سی و روزنامه نگاران از ایران رفته هستند و ثانیاً ایشان که خیلی این روزها اظهار نظر می کند در سیاست خارجی، داخلی، امنیتی، اقتصادی و همه چیز، یک اظهار نظر اقتصادی هم کرده که معلوم می شود که لغت ضرب آهنگ را تازه یاد گرفته و جای غلط هم بکار برده. به هر حال گفته که ضرب آهنگ فتنه اقتصادی شروع شده و منظورش این است که بحران اقتصادی برنامه ریزی شده و کارهایی هم کرده از جمله اینکه مسئله بحران ارز را هم به برنامه ریزی مخالفین نسبت دادند. اما به آقای احمدی مقدم و همه کسانی که می خواهند بحران اقتصادی را فرافکنی کنند باید یاد آوری کرد که اصل مشکل در سوء مدیریت، فساد اقتصادی و ندانم کاریها و گرفتاریهایی است که در درون خود نظام هست. شاخص بورس از 18937 واحد در ابتدای هفته، اول روز یکشنبه 295 واحد، روز دوشنبه 78 واحد و روز سه شنبه 280 واحد سقوط کرد و پیش بینی می شود که تا 15000 واحد یعنی 15% تا آخر هفته سقوط بکند. خیلی ها معتقدند که بورس تهران حبابی است که مصنوعی با کنترل خرید و فروش ها و تزریق از طریق شرکتهای سرمایه گذاری بانکها سرپا نگه داشته شده و این حباب دیر یا زود می ترکد، شاید این روند آغاز شده باشد. همینطور علیرغم فشارهای بانک مرکزی که هر روز هم سعی می کند نرخ ارز را پایین بیاورد اما بحران ارز فروکش نکرده، صفها طولانی تر شده و سه صرافی هم توسط بانک مرکزی بسته شدند. جالب است که ذخیره سازی برای مرغ و گوشت هم دولت اعلام کرده که 30 هزار تن از هر کدام را ذخیره کرده که البته چند هفته مصرف کشور بیشتر نیست شروع شده برای ماجرای حذف یارانه ها. قیمت گاز مایعی که برای سوخت خودروها مصرف می شود پیش بینی می شود از لیتری 5 تومان به لیتری 500 تومان افزایش پیدا کند یعنی قیمت تمام شده در پالایشگاه ها و سهمیه بندی شده فقط به روزی 45 لیتر گاز مایع به جای اینکه هر چقدر تاکسی ها دلشان می خواهد استفاده کنند. همینطور آمار نشان می دهد که کالاهای اساسی طی چند ماه گذشته نزدیک به 30 درصد افزایش پیدا کرده. به این لیست بلند بالای اقتصادی که خیلی خیلی بیش از این هم می شود ادامه داد و باید توجه امثال احمدی مقدم را به آن جلب کرد این را هم باید اضافه کرد که وزیر بهداشت مطرح کرده که ما احتمالاً 80 هزار بیمار ایدزی در کشور داریم که فقط 22 هزار نفر آنها شناسایی شدند و احتمالاً یک انفجار بیماری ایدز خواهیم داشت و امثال برادران علایی که برای کمک به این بیماری در ایران بودند دستگیر و زندانی هستند.

نکته پنجم اینکه کشمکش برای ریاست فراکسیون اکثریت مجلس ادامه دارد و سعی کردند طرفداران دولت آقای علی لاریجانی را کنار بگذارند ولی فکر نمی کنم توفیقی داشته باشند.

نکته ششم اینکه آقای هاشمی رفسنجانی نقل کرده خاطره ای را از آقای خمینی که گفته که دانشگاه آزاد باید غیر دولتی بماند. احتمالاً آقای هاشمی پیشگیری کرده برای اینکه به احتمال زیاد قدم بعدی بیت رهبری و آقای مجتبی خامنه ای وقتی نگذاشتند دانشگاه آزاد گیر احمدی نژاد و دولتی ها بیاید خودشان دور خیز خواهند کرد که دانشگاه آزاد را بگیرند.

نکته آخر مطلبی است که در سایت حقوق دانان جنبش سبز در مورد اینکه چگونه رهبران دولت ایران را می تواند در دنیا محاکمه کرد نوشته شده که فردا راجع به آن بیشتر صحبت می کنیم.

اندکی صبر سحر نزدیک است. تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید. به امید پیروزی ایران و ایرانی.
V