October 19, 2010

متن پیاده شده روز سه شنبه 27 مهرماه 1389

سلام
سه شنبه 27 مهرماه 89, 19 اکتبر 2010 میلادی.
در مورد 10 موضوع امروز صحبت میکنیم.
موضوع اول اینکه آقای امین مدنی روزنامه نگار کرد در سنندج دیروز دستگیر شد. از اتهامات ایشون و محل زندانش هنوز خبری نیست. همینطور پدر حامد روحی نژاد دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی که مدتهاست در زندانه, ابراز نگرانی کرده بخصوص اینکه حامد به بیماری ام.اس. هم مبتلاست و در زندان زنجان رسیدگی پزشکی خوبی هم نداره.

همینطور آقای مهدی خزعلی در زندان دست به اعتصاب غذا زده.
نکته دوم اینکه گزارشهای متفاوتی هست از اینکه شعارنویسی در نقاط مختلف تهران افزایش پیدا کرده و به قول یکی از بچه ها نوشته بود که در مرحلهء جدید که جنبش وارد فاز اعتراض به گرانی ها و عدم همکاری ها و آکسیونهای جدید خواهد شد افزایش شعارنویسی درواقع مثل گرم کردن بدن ورزشکار قبل از ورزش است
نکته سوم اینکه آقای کروبی در جمع خبرنگارانی که به دیدنش رفته بودند مطرح کرده بود که به بهانهء این طرح فتنهء اقتصادی که میگویند منظور آقای احمدی مقدم فرماندهء پلیس است که این حرف را زده بود, میخواهند مجوزی درست کنند برای سرکوب مردم و بهانه ای باشه برای حیف و میل اموال عمومی, البته به امثال آقای احمدی مقدم باید گفت که ابتکارات جنبش به گونه ای است که از قشون و آدم کشی و سرکوبهای آنها بخصوص در مبارازات عدم همکاری و آکسیونهای تحلیلی جنبش, کاری برنخواهد آمد. آقای احمدی مقدم به آقای احمدی نژاد نامه ای هم نوشته که اگر حذف یارانه ها میخواهد اتفاق بیافتد پلیس باید , ما باید, در جریان باشیم که بتونیم برنامه ریزی کنیم چون ایشون پشتش به بیت و ستاد کودتا گرم است اینروزها دستش را تو هر کاری هم دراز میکنه و حتی دخالت میکنه, و ظاهرا آقای احمدی نژاد هم نوشته که ناجا بهتر است به کار خودش برسه. این کاملا اختلاف دولت را با نظامی-امنیتی ها و کودتاچی ها که این روزها شدت گرفته نشون میده.
نکته چهارم اینکه آقای علی عسگری نمایندهء مشهد در مجلس هفتم که الان مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام هست, مطرح کرده که "من به آقای هاشمی رفسنجانی اصرار کردم که به نماز جمعه ایشون بره و آقای رفسنجانی گفته که من در نماز جمعه باید حقایق را بگم و نمیتونم بگم و اگر نگویم آنوقت از عدالت ساقط میشوم" . به نظرم این طعنهء خیلی خوبی به آقای خامنه ای و شرایط فعلی است.
نکته پنجم اینکه خبرگزاری فارس روز گذشته از قول دفتر آقای وحید خراسانی , مرجعی که علاقه ای به دیدن آقای خامنه ای نداشته و نداره, نوشته بود که آقای وحید گفته که آقای خامنه ای کارهاش برطبق موازین است, اما دو ساعت بعد, فارس این خبر را از روی سایتش برداشته بود. این نشون میده که دروغی را که بافته بوده احتمالا با فشارهایی که وارد آمده بوده ناچار شده فورا برداره. و بیش از هر چیزی در آستانه ی سفر آقای خامنه ای به قم استناد به مراجع مرده مثل آقای بهجت و اینها شدت گرفته که اونها یک جایی گفته اند که آقای خامنه ای خیلی خوبه و خیلی دینداره. به هر صورت عرض شود که مصباح یزدی هم که مدیحه گوی دستگاه آقای خامنه ای است واقعا مدیحه های خودش را به حدش رسونده و ایشون مطرح کرده که آقای خامنه ای سایهء ائمه است. دوستی هم برای من نوشته بود که بر وزن اون حرفی که درعراق یک زمانی میگفتند که وقتی جمعیت عراق 13 میلیون بود از کسی پرسیده بودند جمعیت عراق چند نفره گفته بود سی میلیون نفر و وقتی گفته بودند چطور همچین چیزی ممکنه, گفته بودند که هفده میلیون هم عکس صدام حسین داریم, و دوستی هم بر وزن همین برای من نوشته بود که جمعیت ایران 150 میلیون نفره چون هفتاد میلیون جمعیت داریم و هشتاد میلیون هم عکس آقای خامنه ای داریم.
نکته ششم اینکه اخبار متناقضی در چند روز گذشته راجع به پرداخت نقدی یارانه ها مطرح شده که آخرین خبر این است که به جای ده استان تنها در سه استان خراسان شمالی, جنوبی و خراسان رضوی قرار است که 81 هزار تومان نقدی به حساب مردم ریخته بشه اما نمیتوانند برداشت کنند تا زمانی که دولت بخواهد و گفته شده این برای دو ماه است اما رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها گفته که معلوم نیست برای چه مدتی است. به هر صورت سردرگمی در اجرای این طرحی که تا به حال هفت ماه هم به تاخیر افتاده کاملا دیده میشه. ضمنا دولت رسما پذیرفت که دلار دو نرخ داشته باشه چون یک نرخ 1050 تومان که گاهی هم تا 1045 میارندش, نرخ رسمی دولته که الان فقط به مسافر تا سقف دوهزار دلار با بلیط و پاسپورت داده میشه و یک نرخ هم نرخ آزادی است که از 1090 تومان پایین تر نیامده و احتمالا این نرخ دوم که واقعی تر هم هست از این پس نوسان خواهد داشت.
نکتهء هفتم اینکه آقای صالحی رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده که بودجه اختصاص داده شده و اکتشاف در معادن اورانیوم پروژه هاش شروع شده بخصوص در جنوب و مرکز ایران. این همان مشکلی است که از ابتدای کار هم خیلی ها از متخصصین گفته بودند که ایران با فرض اینکه غنی سازی اورانیوم را با همهء مشکلاتی که در سطح بین المللی بوجود آمده انجام بده بعدا چون سنگ معدن اورانیوم نداره نمیتواند خوراک نیروگاه بوشهر و یا نیروگاه دیگر را تامین کند و وقتی بخواد سنگ معدن وارد کنه اون وقت دنیا بهش نمیفروشه به دلیل تحریمها, و در نامیبیا هم که ایران سرمایه گذاری کرده بوده ظاهرا در معادن اورانیوم, نامیبیا به ایران نه سنگ معدن اورانیوم میده و نه حتی حساب کتاب سرمایه گذاری ایران را پس خواهد داد.
نکتهء هشتم اینکه آقای نوری المالکی که در تهران هست به گفتهء تلویزیون العالم, تلویزیون عربی صدا و سیمای جمهوری اسلامی, با آقای مقتدا صدر ملاقات کرده ولی معلوم نیست در تهران یا قم, محلش گفته نشده, و فشار ایران برای این است که آقای مقتدا صدر با کرسی هایی که در پارلمان داره با آقای مالکی وحدت بکنه , که تا اینجا ایشون زیر بار نرفته و خواهان مشارکت آقای عیاد علاوی در دولت آقای مالکی شده. با توجه به حملات دو روز گذشتهء آقای عیاد علاوی به ایران به نظر میرسه که آقای علاوی هم در این فشارها و سناریوی ایران جایی نداره و دلخوری داره. به هر حال باید دید که آیا این مشکل عراق حل میشه یا نه.
نکته نهم اینکه روزنامه ابتکار مطلب جالبی نوشته بود. نوشته بود که ما خوشحالیم که معدنچیان شیلیایی که در زیر زمین گیر افتاده بودند نجات پیدا کردند, فکری هم به حال ما بکنید که روی زمین گیر افتادیم. همینطور یکی دیگه از بچه ها هم برای من نوشته بود که آقای رحیمی معاون اول رییس جمهور چند روز پیش گفته بود که ما صادرات بنزین را آغاز کردیم. دیروز مدیر کل گمرک اعلام کرد که من هیچ خبری از صادرات گمرک ندارم, و این دوست ما نوشته بود که به نظر میرسه آقای رحیمی در دروغگویی گوی سبقت را از آقای احمدی نژاد ربوده و حق ایشون ضایع شده چون رییس جمهور دولت کودتایی باید هرکی دروغگوتره باشه بنابراین این کار به آقای رحیمی میرسه.
نکته آخر ادامهء بحثی است که دیروز داشتیم در مورد سنجش افکاری که نشون میده گرایش مردم نسبت به اینکه نیروی نظامی در ایران دخالت بکنه و بتونه حکومت را سرنگون کنه افزایش پیدا کرده. این علامت بدی است, البته از یک جهت میشه اون را مثبت دیدش و اون اینه که حجم نفرت مردم از حکومت, مخالفت مردم با حکومت و خواسته اشون بر اینکه حکومت سرنگون بشه افزایش پیدا کرده اما حداقال دو تا علامت نگران کننده به ما میده. یکی اینکه گرایش به خشونت و راه حل نظامی را نشون میده افزایش پیدا کرده و دوم اینکه ناامیدی مردم از اینکه خودشون میتونند کاری بکنند را نشون میده, و یک چشمشون ممکنه به خارج از کشور باشه. بنابراین اگر این دو محور را بگیریم یعنی اینکه کار روی تاکتیکهای مبارزات بی خشونت کارگر میتونه بیافته و حکومت را به زیر خواهد کشید هیچ کس جز مردم ایران نمیتونه حکومت را پایین بکشه و هیچ ربطی به هیچ دولت خارجی نداره که و این خود مردم هستند که میتونند سرنوشت ایران را رقم بزنند, کار روی این دو محور باید جدی تر در دستور کار ما قرار بگیره و بتوانیم برای مردم بهتر توضیح بدیم. بتوانیم در چهارچوب استراتژی کلان جنبش و استراتژی های مرحله ای و تاکتیک های پیش رو نشون بدیم جنبش چگونه از جایی که ایستاده حرکت میکنه و از نقطه آ به نقطه ب که نقطهء پیروزی هست میرسه. در این خصوص در روزهای آینده باز هم صحبت میکنیم.

اندکی صبر سحر نزدیک است
تا فردا شاد, پیروز, موفق و سرافراز باشید
به امید پیروزی ایران و ایرانی
V