October 20, 2010

متن پیاده شده روز چهارشنبه 28 مهر 1389


سلام،

چهارشنبه 28 مهر 89، 20 اکتبر 2010 میلادی

در مورد 8 موضوع امروز صحبت می کنیم.

موضوع اول اینکه آقای هوتن کیان وکیل مدافع و سجاد قادر زاده پسر 22 ساله خانم سکینه محمدی آشتیانی که هفته گذشته به همراه 2 روزنامه نگار آلمانی دستگیر شدند، خبرهایی رسیده حاکی از اینکه تحت فشار بازجویی قرار دارند بخصوص در مورد مصاحبه هایی که پسر خانم محمدی آشتیانی کرده. خانم زهرا رهنورد و خانم شیرین عبادی در دو نامه جداگانه از نسرین ستوده وکیل مدافع آزادی بیان خواستند که اعتصاب غذای خودش را به پایان برساند.

آقای محسن وفایی مسوول نشریه بیان آزاد و فعال دانشجویی در یزد که 11 روز پیش دستگیر شده، کما کان از احوال وی خبری نیست و نگرانی از وضعیت او افزایش پیدا کرده. پزشکان بیمارستان سینا در اعتراض به دستگیری آقای شکوری راد روز گذشته تجمع برگزار کردند و سایت آقای خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران هم فیلتر شد.

نکته دوم اینکه علیرغم همه تدارکات قبلی و سر وصداهای زیاد عاقبت کوه غرید و موشی زایید. سفر آقای خامنه ای به قم به گفته بسیاری از ناظرین یکی از سردترین سفرهای آقای خامنه ای بوده و با وجود آنکه نیروی قدس و جیش المهدی برنامه ریزی کرده بودند و پاره ای از عربها، آفریقاییها، طرفداران مقتدی صدر را آورده بودند جمعاً 30-40 هزار نفر را بیشتر در شهر یک میلیون نفری قم نتوانستند به خیابان بیاورند. این کاملاً نشان می دهد که پول دادن و هزینه کردن و آدم آوردن هم دیگر برای حکومت کار نمی کند و تنها حقوق بگیران خودش، تیپ سوم لشگر محمد رسول ا... تهران و غیره و غیره را باید ببرند تا 30 – 40 هزار نفر جمعیت درست بکنند و انصافاً آفرین به مردم قم که علیرغم اینکه مدارس را تعطیل کردند، حوزه های علمیه را تعطیل کردند، ادارات را تعطیل کردند، 50 هزار تومان هم به شهریه ای که به همه طلاب در قم می پردازد اضافه کرد بلکه با هزینه کردن این پولها که اکثراً هم از محل بنیادهایی که زیر نظر ایشان است و اموال عمومی هست و نه وجوهات مردم بلکه بتواند برای خودش طرفدارانی فراهم بکند و بتواند برای پسرش همانطور که شایع است مشروعیت و یا مرجعیتی دست و پا بکند.

نکته سوم اینکه آقای احمدی مقدم رئیس پلیس نوشتن نامه به آقای احمدی نژاد و پاسخ آقای احمدی نژاد را که گفته بود بهتر است ناجا به کارهای خودش برسد را تکذیب کرده ولی ایشان گفته که دغدغه پلیس این است که نمی خواهد مثل سهمیه بندی بنزین و اتفاقاتی که آن موقع افتاد غافل گیر بشود. شورای عالی امنیت ملی هم بخشنامه ای به مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی کرده و گفته که اخبار مربوط به اعتصاب، بیکاری و اعتراض را نباید منعکس بکنند. به خبرگزاری ایرنا هم که عمدتاً اعتصابات کارگری را منعکس می کرد شورای عالی امنیت ملی اخطار داده.

نکته چهارم اینکه آقای استوارت لوی معاون وزارت خزانه داری امریکا به دو کشور آذربایجان و ترکیه سفر کرده و به آنها دارد فشار می آورد که به تحریم های بین المللی و تحریم آمریکا بپیوندند. همینطور آقای مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی در اروپا و اتفاقی که در فرودگاه هیترو لندن افتاد را تایید کرده و گفته که خلاف مقررات بین المللی است. جالب است که اینجا آقای مهمانپرست طرفدار مقررات بین المللی شده و معلوم هم نیست که کدام مقررات بین المللی. چین هم بعد از نوشته روزنامه واشنگتن پست که از قول یک مقام آمریکایی گفته بود شرکتهای چینی به تکنولوژیهای موشکی و هسته ای ایران کمک می دهند و وسایلی را به ایران می فروشند که مشمول تحریم است، رسماً اعلام کرده که چین به تحریم های سازمان ملل پایبند است و از آنها تخطی نمی کند.

نکته پنجم اینکه 40 روز از کمپین و اعتصاب غذای پناهجویان ایرانی در یونان می گذرد در آتن. به دلیل اینکه یونان تقاضای پناهندگی آنها را رد کرده دست به اعتصاب زدند اما هنوز واکنش جدی از دولت یونان دیده نشده.

نکته ششم اینکه ایران پیشنهاد رئیس جمهوری آرژانتین برای تعیین کشور ثالثی برای محاکمه متهمین انفجار در ساختمان آمیا مقر انجمن همکاری آمریکا و اسراییل در سال 1994 را که به کشته شدن 85 نفر انجامید را رد کرده و به هر حال متهمین این پرونده که اسامی آنها به پلیس بین الملل هم داده شده در بین آنها آقای احمد وحیدی وزیر دفاع فعلی و فرمانده نیروی قدس آن روز سپاه، آقای محسن رضایی فرمانده کل سپاه در آن موقع و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آقای هاشمی رفسنجانی، آقای ولایتی و آقای فلاحیان وزیر وقت اطلاعات دیده می شود.

نکته هفتم اینکه سایت توانا که به همت جمعی از بچه های فعال ایرانی و ایرانی- آمریکایی مدتی است راه اندازی شده و مطالبی را در خصوص تجربه های ملل دیگر، آموزشهای دموکراسی و زمینه های مختلفی گذاشته، برنده پیشنهاد کاندیدای برنده شدن در جایزه سایتی با نوآوریها و آموزشهای نوین شده در بین 5 سایت دیگر که احتمالاً ممکن است به دلیل نوآوریهایی که در این سایت بوده برنده این جایزه هم شود. به هر صورت سایتی است که من هم بارها از قول آن مطالبی که مفید بوده و به کار مبارزات ما می آمده را نقل کردم.

اما نکته آخر اینکه در ادامه بحث ما راجع به اینکه سنجش افکاری نشان می داد که دو تا مشکل احتمالاً در جامعه ما داریم یکی تا حدی نگاه مردم نسبت به عملکرد خارج از ایران و دیگری گرایش آنها به خشونت گرایی و نا امیدی آنها از مبارزات مدنی و مقاومت صلح آمیز مردم که به پیروزی برسد. این مشکلات را چگونه حل بکنیم. برای این من یاد آوری می کنم که استراتژی کلان جنبش در واقع بر چهار محور فلج سازی حکومت، تقویت همبستگی و مقاومت ملی، مشروعیت زدایی از حکومت و ایجاد شکاف در حکومت استوار بوده. قبلاً صحبت کردیم که احتمالاً در هر یک از این زمینه ها ما چقدر جلو رفتیم، اما در مقطع فعلی ما باید بتوانیم توضیح دهیم که استراتژی موجود ما برای مرحله پیش رو چگونه باید حرکت بکند، چگونه در واقع شبکه های اجتماعی و آموزش عموم به عنوان استراتژیهای این مرحله جنبش در چارچوب استراتژی کلان ما می تواند حرکت رو به جلو را تامین بکند و مردم را در مسیری که پیش می گیرند به خودشان متکی و باورمند بکند. در این خصوص باز هم صحبت خواهیم کرد.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سر افراز باشید.

به امید پیروزی ایران و ایرانی.
V