October 29, 2010

متن پیاده شده روز جمعه 7 آبان 1389

جمعه هفت آبان 89 ، 29 اکتبر2010 میلادی

درمورد سیزده موضوع امروز صحبت می کنیم.

موضوع اول این که خانم پریسا کاکایی فعال حقوق زنان و کودکان به شش حبس محکوم شده و کوهیار گودرزی عضو روزنامه نگار و وبلاگ نویس و عضو گزارشگران حقوق بشر که به زودی قرار است آزاد شود از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شده است. کوهیار یکی از بچه هایی است که درتابستان دست به اعتصاب غذا زد.

روزنامه نگاران بدون مرز طی بیانیه احکامی را که برای ژیلا بنی یعقوب، مهسا امرآبادی، رضا مقیسه و وحید کریمی صادر شده و یا دستگیری آنها را محکوم کرده است.

آقای علی شکوری راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با قید وثیقه آزاد شد.

نکته دوم این که کارخانه لاستیک البرز هم چنان در اعتصاب است چرا که کارگران چهار ماه حقوق معوقه از سال 87 دو ماه از سال 88 و عیدی خود را طلب دارند و جالب است یکی از خواسته هاشان این است که مواد اولیه به کارخانه برسد چرا این کارخانه هم مثل بقیه کارخانه جات لاستیک سازی به مواد اولیه از مجتمع های پتروشیمی به ویژه پتروشیمی بندر شاهپور سابق و یا بند امام نیاز دارد.

همین طور 1300 نفر از کارگران نورد و لوله صفا واقع در جاده تهران به ساوه دست به اعتصاب زده اند چرا که دو ماه است حقوق نگرفته اند.

نکته بعدی این که دولت چین به طور غیر رسمی از سه شرکت نفتی خواسته سطح همکاری با ایران را کاهش دهند، بانک دولتی هند هم از شعب خوداش خواسته با ایران کار نکنند و واشنگتن پست در مقاله ای نوشته که مصوبه جدید اتحادیه اروپا صادرات بنزین به ایران را محدود نکرده است.

همین طور گزارش هایی هست که شرکت های بزرگ گفته اند از ایران نفت نمی خرند جز شرکت های ایتالیایی که حتی کمی بیش از سال گذشته خرید کرده اند.

نکته دیگر این که روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته اند که کشورهای "پنج به علاوه یک" بسیار سخت گیرانه تر گذشته به ایران پیشنهاداتی داده اند و گفته اند که ایران باید 1995 کیلوگرم از اورانیوم سه درصد غنی شده اش را تحویل بدهد تا اورانیوم بیست درصد غنی شده بگیرد. سال گذشته این رقم 1200 کیلو بود که با وتوی آقای خامنه ای این کار انجام نشد و بعد که با تلاش برزیل و ترکیه ایران قبول کرد اما کشورهای غربی نپذیرفتند و دور جدید تحریم ها به ایران تحمیل شد.

نکته دیگر این که روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشته که نرم افزاری که برای چینی ها طراحی شده بود برای شکستن فیلتر هادر حال حاضر 12 برابر بیشتر از چین در ایران استفاده می شود و تنها در روز سه شنبه 215 هزار ایرانی ار این نرم افزار فیلترشکن استفاده کرده اند.

نکته ششم این که تلویزیون فارسی یورو نیوز از روزچهارشنبه راه اندازی شد و گفته اند که می خواهند اخبار دنیا را به زبان فارسی پخش کنند.

نکته هفتم این که در شهر مهاباد وزارت اطلاعات بازاریی ها و مغازه دارهایی را اظهار کرده است بیشتر برای این که کسبه ای که اقدام به تعطیلی 23 اردیبهشت در اعتراض به اعدام مبارزین کرد کردند را بترساند.

نکته هشتم این که آقای احمدی نژاد در سیمنار چشم انداز بیست ساله تشکیل شده بود آب پاکی را روی دست ابلاع کننده این چشم انداز یعنی آقای خامنه ای ریخت و گفت برای رسیدن به اهداف این برنامه باید جهان عوض شود. البته آقای ولایتی گفته که اهداف این چشم انداز قابل دسترسی است. آقای حداد هم گفته هفتاد درصد برنامه توسعه توسط دولت اجرا نشده است و تشکیل یک اتاق فکر میتواند اختلافات مجلس و دولت را حل کند که البته بعید است.

نکته نهم این خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش داده که دولت نیجریه سیزده کانتینر مواد منفجره توقیف کرده است که ایران از طریق آفریقا برای حماس فرستاده بوده است. این خبرگزاری گفته که این مواد مفجره است که طالبان استفاده می کند و نتیجه گرفته که ایران به ظالبان هم مواد منفجره داده است.

نکته دهم این که وزیر کار و امور اجتماعی مطرح کرده که تا حالا 500 هزار شغل ایجاد شده و تا پایان امسال این رقم به 1.1 میلیون خواهد رسید. اقتصاددان ها در این آمار تشکیک کرده اند و گفته اند که اقتصادی که 1.1 درصد رشد کرده محال است در آن پانصد هزار شغل ایجاد شود چه رسد به یک میلیون شغل و مدت های طولانی است که دولت از این آمارها می دهد اما وضع اقتصادی مردم روز به روز بدتر می شود.

نکته یازدهم این که دو واحد درس اجباری در دانشگاه ها ارائه می شود با عنوان راهبرد فتنه سبز، اگر چنین کاری انجام شود بهانه خوبی است که بچه ها بحث های آزادیخواهی جنبش سبز در کلاس های مختلف دنبال کنند.

ذیل عنوان شنیده ها گفتم اخباری که کمتر امکان چک کردن و تایید موثق بودن اش وجود دارد را هم با شما درمیان بگذارم.

یکی از این شنیده ها حاکی از این است که شیخ محمد یزدی و احمد جنتی درجلسه ای می خواستند با آقای احمدی نژاد رفع کدورت کنند از آقای رحیم مشایی گله کرده اند و آقای احمدی نژاد مطرح کرده است که من دو آرزو در زندگی ام دارم یکی این که همواره مرید آقای مشایی باقی بمانم و یک دیگری این که ریاست جمهوری او را ببینم.

اما نکته آخر ادامه بحث مان درباره این مرحله جنبش هست که چهار بخش فشار روی سپاه، تشکیل شبکه های اجتماعی، آموزش عمومی مردم برای مبارزات بی خشونت و طراحی آکسیون هایی عدم همکاری مستقر است. در خصوص تشکیل شبکه های اجتماعی گفتیم که هم برای حال حاضر جنبش مفید است و هم برای مرحله گزار به دموکراسی و باید سعی کرد این شبکه بندی ها در سطوح خانواده ها و محلات شکل داد که از گزند حکومت مصون باشد. مسایلی مانند امنیت محله یا رفع اختلافات و یا نان رسانی به فقرا در این دوران گرانی و مسایلی از این قبیل زمینه های مناسبی است که می توان کارهای حکومت را به شبکه های مردمی منقل کرد.

اندکی صبر سحر نزدیک است

تا فردا شاد پیروز موفق و سرافراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی
V