November 3, 2010

متن پیاده شده روز چهارشنبه 12 آبان 1389

سلام،

چهارشنبه 12 آبان 89، سوم نوامبر 2010 میلادی

در مورد 10 موضوع امروز صحبت می کنیم.

موضوع اول اینکه بعضی گزارشهایی که به من رسیده نشاندهنده این است که روز گذشته در میدان هفت تیر تهران در حالی که شاید در قرق نیروهای امنیتی بوده، دو نفر موتورسوار جوان به مجسمه آقای مدرس که در شمال میدان هست نزدیک شدند و یک سطل رنگ سبز روی مجسمه ریختند. بعداً حضرات نیروی انتظامی فقط باید مجسمه را می شستند تا از رنگ سبز آنرا پاک بکنند.

نکته دوم اینکه مجید دری دانشجویی که به زندان بهبهان نبعید شده در نامه به خانواده خود نوشته که درمیان مردم مهربان بهبهان احساس تنهایی نمی کند و محبتهای بی دریغ مردم او را بسیار گرم در آغوش گرفته. کاری که مردم در همه شهرهای کوچک مردم با زندانیان سیاسی که به آنجا تبعید می شوند، انجام می دهند. همینطور خبر دیگر این است که فواد سجودی فریمانی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیر کبیر که 45 روز است دستگیر شده و به بند 2 الف زندان اوین که دست سپاه است منتقل شده به دلیل اینکه هیچ خبری از او نیست، نگرانی در مورد سلامت و وضعیتش افزایش پیدا کرده. آقای مهندس محمدرضا فرزین سرتیپ بازنشسته سپاه که در دهه 70 بازنشسته شده و در زمان جنگ معاون قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه بوده دو هفته قبل توسط 9 نفر سپاهی که به خانه وی ریختند و حرمت خانواده او را شکستند دستگیر شده. او که مدرس کارگردانی در دانشگاه علمی کاربردی هم بوده از این کار هم اخراج شده و با توجه به بیماری قلبی و فشار خون که دارد نگرانی نسبت به سلامتی وی افزایش پیدا کرده. آقای کروبی هم به دیدار خانواده مهدی خزعلی رفته بود و در آنجا خواهش کرده که آقای دکتر خزعلی اعتصاب عذای خود را بشکند. جالب است که همسر آیت ا... خزعلی، مادر مهدی خزعلی، گفته که او توسط شوهرش منع شرعی شده از اینکه به دیدار پسرش برود.

نکته سوم اینکه 10 نفر دیگر در مشهد اعدام شدند که در بین آنها بعضی اتباع نیجریه ای و افغانی هم حضور دارند و ماشین اعدام در زندان مشهد همچنان کار می کند.

نکته چهارم اینکه در دانشگاه قزوین احکام انظباطی برای 15 نفر از دانشجویان و یک نفر از هیئت علمی صادر شده، همینطور دو نفر از دانشجویان فعال دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هم اخراج شدند.

نکته پنجم اینکه تجمع و اعتراض دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در مقابل مجلس و در محل دانشگاه ادامه دارد. بیانیه 6 ماده ای دانشجویان منتشر کردند که در آن دعوت کردند که در اعتراض به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران داشجویان دست به اعتصاب بزنند، سر کلاس نروند، بخشهای بیمارستانی کار نکنند و امتحانات را هم لغو بکنند و روزانه تجمع آرام داشته باشند، اساتید و پرسنل دانشگاه هم به آنها بپیوندند. به هر حال آقای باغبانیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر از انحلال قریب الوقوع دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی هم داده که به نظر کمی عجیب و قریب می رسد.

نکته ششم اینکه جایزه های نمایشگاه مطبوعات با تمام شدن آن عمدتاً به روزنامه کیهان تعلق گرفته و هیئت داوران این نمایشگاه شش نفرشان از تحریریه و کارکنان کیهان بودند و جایزه ها را هم بین خودشان قسمت کردند. باید گفت که تکنولوژی شورای نگهبان و کاری که با انتخابات دولتی و فرمایشی می کنند ظاهراً به همه جا سرایت کرده.

نکته هفتم اینکه آقای باهنر وکیل مجلس شورای اسلامی در صحبتی گفته که دولت پول صندوقهای بیمه و بازنشستگی را خرج می کند و 20 هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بدهی دارد. بعد از غارت بانکها حالا نوبت غارت موجودی صندوقهای بیمه و بازنشستگی کارمندان و کارگران توسط دولت رسیده.

نکته هشتم اینکه فعالان حقوق بشر فرانسه از طرق کمیته بین المللی نجات مستقر در برلین اطلاع دادند که نامه ای از سوی دیوان عالی کشور به تبریز رفته، به دایره اجرای احکام که در آن اعدام خانم سکینه محمدی آشتیانی تایید شده و به زودی اعدام خواهد شد. خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نگرانی خودش و اعتراض خودش را به همراه جمعی دیگر از سیاستمدارهای کشورهای مختلف ابراز کردند. نماینده ایران در آژانس آقای سلطانیه هم مسئله پیش شرط غرب را برای مذاکره را بهانه جویی غرب دانسته در ماجرای اتمی و گفته که به این ترتیب ممکن است که بر سر میز مذاکره نروند.

نکته نهم اینکه ماجرای کمک پولی ایران یا رشوه های ایران در افغانستان ادامه دارد. مجله نیوز ویک در گزارش مفصلی ابعاد دیگری را نشان داده از جمله اینکه 50 هزار دلار به وزیر خارجه افغانستان، آقای سپنتا، لای چادر در واقع پیچیده و رشوه داده.

اما بحث آخر ما ادامه بحث ما در زمینه اطلاع رسانی عمومی، آموزش عمومی برای مبارزات بی خشونت است که بخش دیگری از فیلم نگاه نخستین را با همدیگر نگاه می کنیم تا بیاییم سر بحثی که در این خصوص داشتیم و لزوم آموزش همگان برای مبارزات بی خشونت.

در خصوص این بخش از فیلم که شاید مهمترین بخشی است که به مرحله کنونی جنبش ما می خورد حرفهایی که در آن زده می شود، این را بگویم که در واقع استراتژیک نگاه کردن به حرکت ما با توجه به بحران اقتصادی که حکومت به آن دچار شده به ما نشان میدهد که آکسیون های عدم همکاری که از یکی دو روز آینده راجع به آنها صحبت خواهیم کرد با اتکاء به روشهای عدم همکاری با اتکا به بحران اقتصادی که حکومت به آنها دچار شده می تواند مسیری باشد که اعتراضات را به گونه ای شکل بدهد که سرکوب حکومت عملاً برایش بی اثر باشد و هیچ راهی برای سرکوب آنها پیدا نکند و نگاه کردن به این مسیر که وقتی که مردم همکاری خود را دریغ بکنند با حکومت و بتوانند که امور اجتماع را بخوابانند با آکسیون هایی که اجرا می کنند، مسیری است که حکومت را وادار به تسلیم می کند. در این خصوص بازهم روزهای آینده صحبت می کنیم با ادامه بحث راجع به آموزشها ی عمومی و آکسیونهای عدم همکاری.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.

به امید پیروزی ایران و ایرانی.
V