November 10, 2010

متن پیاده شده روز چهارشنبه 19 آبان 1389


سلام،

چهارشنبه 19 آبان 89، 10 نوامبر 2010 میلادی

در مورد 10 موضوع امروز صحبت می کنیم.

بحث اول ادامه بحث ما در مورد آکسیون اعتراض به گرانی بنزین است که مطرح کردیم در روزهای قبل که کمیته اجرایی مقاومت مدنی مردم ایران دعوت کرده در صورتی که حکومت دست به گرانی بنزین بزند دعوت به تشکیل صف پشت همه جایگاه های ارایه بنزین کرده.

دولت قرار است که از آخر آبان یعنی 11 روز دیگر بنزین را گران کند، هنوز هم معلوم نیست لیتری 400 تومان ، لیتری 670 تومان حتی 800 تومان صحبت شده بود. دولت می ترسد بگوید چه نرخی ولی این دعوت به این است که اگر دولت این کار را کرد با مراجعه به پمپهای بنزین در ساعت معینی مثلاً از ساعت 4 بعد از ظهر به بعد با زدن بنزین کمتری مثلاً 5 لیتر یا یک لیتر برای موتور سیکلت ها ایجاد صف بشود. در تهران 214 جایگاه ارایه بنزین هست که اگر روزانه فقط 10 درصد خودروهای تهران در این ساعت تجمع بکنند برای زدن بنزین صفی در حدود 5-6 کیلومتر در پشت هر کدام از این جایگاه ها تشکیل می شود ضمن اینکه در جایگاه های وسط شهر تعداد بیشتری اتومبیل قرار می گیرند و صفها طولانی تر می شود و به این ترتیب بدون اینکه در معرض خطر زدو خورد یا امثالهم باشد شبیه کاری که در شیلی کرده بودند و ترافیک را کند کرده بودند، با تشکیل صف در جایگاه های عرضه بنزین عملاً ترافیک هم کند خواهد شد، تظاهرات آرام و مسالمت آمیز در تمام سطح تهران و شهرها شکل می گیرد و همانطور که دیروز صحبت کردیم دولت را بر سر آکسیون باخت-باخت قرار می دهد. سوالاتی در این خصوص مطرح شده بعضی ها پیشنهاد دادند، بعضی ها سوال کردند که من به چند تا از آنها امروز پاسخ می دهم، البته نظر خودم را عرض می کنم. یک اصل کلی را بگویم و آن این است که از روز نخست تا الان بیشترین قدرت جنبش در ابتکار عمل فعالین در میدان عمل بوده گاهی هم که با دستورالعمل های متنوع ابتکار عمل بچه ها کم شده نتایج بدی به بار آورده، بنابراین اصل بر ابتکار عمل فعالین است در میدان. بنابراین پاره ای از این سوالات پاسخش از این زاویه داده می شود. مثلاٌ سوال شده که چرا 5 لیتر یا یک لیتر ممکن است دولت به این عدد گیر بدهد بنابراین مثلاً 10 لیتر بنزین بزنیم. کاملاً این ابتکار عمل شما ست و هیچ اصراری هم بر 5 لیتر و 1 لیتر نیست یا 4 بعد از ظهر سوال شده حکومت ممکن است تعطیل کند و بگوید ساعت 5 بزنید، هیچ اشکالی ندارد مهم این است که یک بازه زمانی در واقع استفاده بشود و فشردگی صفها آنجا بوجود بیاید. یا یکی پرسیده بود ما بنزین را پر کنیم بعد تو صف بایستیم، هیچ اشکالی هم ندارد می شود یک باک را پر کرد ولی هرروز مراجعه کرد هرچقدر سر باک خالی است یک لیتر دو لیتر اضافه کرد ، مهم مراجعه مکرر و تشکیل صف است. یا سوال شده که این ممکن است برای تاکسی ها و مسافرکش ها اشکال ایجاد کند که زندگی آنها از این راه می گذرد، اتفاقاً هیچ اصراری نیست که از اقشار زحمت کشی مثل رانندگان تاکسی یا مسافرکشها هم 4 بعد از ظهر بیایند در صف بایستند، اتفاقاً آنها می توانند صبح که خلوت تر هست بنزین بزنند و زندگی خود را بگذرانند و حمایت خود را از حرکت مردم به شکل دیگری نشان بدهند با بوق زدن توی خیابان وقتی صفها تشکیل میشود و حمایت از ترافیکی که ایجاد کردند و امثالهم. در خصوص سوالات و اینکه چگونه در واقع این آکسیون اعتراضی می تواند قدم اولیه محکمی باشد برای طرح آکسیونهای بعدی به سمت فلج سازی حکومت بازهم روزهای آینده صحبت می کنیم.

نکته دوم اینکه سازمان یونسکو روز گذشته اعلام کرده که کنگره جهانی فلسفه در ایران در 21 نوامبر برگزار نخواهد شد. خیلی ها معتقدند که این واکنش به حق یونسکو بعد از اعتراض فلاسفه و دانش آموختگان فلسفه، اعتراض به محدود کردن علوم انسانی از جمله فلسفه در ایران بوده.

نکته سوم اینکه خانم الیس اوربا کارمند سازمان عفو بین الملل در اعتراض به دستگیری نسرین ستوده دست به اعتصاب غذا زده. همینطور در زندان اوین هم رئیس جدید آن آقای حجت الاسلام سوری شروع کرده به ایجاد محدودیت برای زندانیان سیاسی از جمله تلفن بند زنان را قطع کرده، تلفن بند روحانیت را قطع کرده، ورود غذا و مواد غذایی و میوه و اینها را محدود کرده و روز گذشته از ملاقات کابینی خانواده ها با زندانیان سیاسی از جمله محسن میردامادی هم جلوگیری کردند. در گنبد کاووس پنج نفر به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شدند و ماشین اعدام کماکان در جمهوری اسلامی کار می کند، در مشهد زندان جدید قرار است ساخته شود. تنها شغلی که در کشور رایج است زندان داری و زندان سازی است. خوشبختانه نازنین خسروانی هم از بند 209 اوین توانسته با خانواده خود تماس بگیرد و آن نگرانی که معلوم نبود کجاست مرتفع شده.

نکته چهارم اینکه آقای وفادار رئیس اتحادیه صنف طلا فروشان تهدید کرده که بعد از کار کارشناسی مجلس قانون مالیات ارزش افزوده باید اجرا شود و اگر هر مغازه طلافروشی ببندد جواز کسب آن مغازه باطل خواهد شد. به نظرم آقای وفادار مکانیزم مبارزات بی خشونت را نمی شناسد برای اینکه اگر اتحاد مغازه های طلافروشی با همدیگر برقرار باشد و دست در دست هم با هم تعطیل کنند، ایشان و خیلی بزرگتر از ایشان هم نمی توانند جواز همه طلا فروشی ها را باطل کنند. ضمن اینکه ایشان تاکید کرده که 3 درصد مالیات را بروند از خریدار بگیرند که اتفاقاً اعتراض طلا فروشی ها به همین است که همین جوری هم مردم توان خرید ندارند بنابراین گران کردن مجدد بازهم کار را کسادتر خواهد کرد و فشار را بر مردم بیشتر.

نکته پنجم اینکه یک روزنامه افغانی هم تایید کرده که ایران مکرر در مکرر و همواره توی کیسه به مقامات افغانی پول می داده از جمله به وزیر خارجه آقای سپنتا، آقای کرزای و کثیری از مقامات افغانی.

نکته ششم اینکه آقای بیات زنجانی که با زدن تلفن قصد داشته برود و با آقای کروبی ملاقات کند ولی به دلیل اینکه تلفن ها شنود می شود مامورین امنیتی فهمیدند و مانع ملاقات ایشان با آقای کروبی شدند.

نکته هفتم اینکه آقای یوکیا آماهو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که در مجمع عمومی سازمان ملل داده گفته که برای آژانس روشن نشده که فعالیتهای هسته ای ایران صلح آمیز است و ایران باید غنی سازی اورانیوم را مطابق مصوبات آژانس و قطع نامه های شورای امنیت متوقف کند. گزارش سازمان ملل در خصوص انتقال تکنولوژی هسته ای و موشکی از کره شمالی به ایران، سوریه و میانمار که شش ماه بود از ماه می تاکنون چین اجازه نمی داد که این گزارش مطرح شود بالاخره روز گذشته در سازمان ملل مطرح شد. گزارش 15 صفحه ای که طی آن نشان می دهد که فعالیتهای موشکی کره شمالی در ایران و سوریه و میانمار هم ادامه داشته از جمله موشک شهاب ایران بر اساس موشک تودونگ کره شمالی شاخته شده. به هر صورت این ماجراها با انتشار کتاب خاطرات آقای بوش در روز گذشته معلوم شد که ایشان دستور داده بوده حمله به ایران را هم بررسی بکنند و آقای نتانیاهو هم در سخنرانی که داشته اعلام کرده که ایران بزرگترین تهدید دنیاست. البته روزنامه ها آرتص خود اسرائیل نوشته که این ذکر را آقای نتانیاهو همه جا شروع کرده به گفتن که ایران را اصلی ترین خطر قرار بدهد. نکته هشتم اینکه کشور امارات از قول یک مقام اداره خزانه داری آمریکا که همراه وزیر خزانه داری آمریکا رفته به ابوظبی اعلام شده که امارات قصد تخفیف دادن به محدودیت های مالی برای ایران را ندارد.

نکته نهم اینکه جمعی از دانشجویان بسیجی طی نامه ای به آقای خامنه ای اعلام کردند که یک سال زمانی که ایشان به آقای ضرغامی رئیس صدا و سیما داده منتفی شده و ایشان باید تعویض شود. سال گذشته آقای خامنه ای گفته بود که من خیلی ناراحتم ولی یک سال وقت می دهم که اصلاح شود و الان با توجه به اینکه این نامه را جوان آنلاین پخش کرده کاملاً نشان می دهد که یک بخشی از کودتاچیان به دنبال تغییر و تحول و به دست گرفتن تلویزیون هستند.

نکته آخری اینکه فرمانده لشگر ثارا... کرمان خبرگزاری فارس از قول وی نقل کرده که 350 میلیون دلار به گردانهای عاشورا و الازهرا اختصاص پیدا می کند. همینطور یک نویسنده مصری آقای عبدالرحیم علی هم مدعی شده که ایران 400 میلیون پوند مصر یعنی نزدیک 70 میلیون دلار به حزب اخوان المسلمین مصر برای انتخابات کمک پولی کرده.

اندکی صبر سحر نزدیک است. تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید. به امید پیروزی ایران و ایرانی.
V