November 21, 2010

متن پیاده شده روز یکشنبه 30 آبان 1389

یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ و ۲۱ نوامبر ۲۰۱۰

امروز راجع به ۱۰ موضع صحبت خواهیم کرد:

موضوع اول اینکه گزارشهای رسیده، حاکی‌ از آن است که یارانه‌های نقدی( ۸۱ هزار تومان به حساب هر خانوارریخته شده است) به حساب خانواده‌های زندانیان سیاسی ریخته نشده است. اگرچه این پول برای بقیه‌ها به هیچ دردی نمی خورد و حق برداشت ندارند و مبلغش هم گره‌ای از کار مردم باز نمی کند، اما نفس این عمل مهم است و تنگ نظری حکومت وترسشان از زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان را نشان می دهد.

نکته ی دوم اینکه ۲۵۰ نفر از کارگران لوله سازی اهواز ۱۸ ماه است که حقوق نگرفته اند و جلوی استانداری خوزستان تجمع کردند.

همچنین لطف الله نظر زاده (کارگر ریخته گری ایران خودرو) هم که اخراج شده بود و او را به کار برنگردانده بودند، دست به خودکشی‌ زد و فوت کرد.

نکته ی سوم اینکه جمعی‌ از فعالان دانشجویی فراخوانی، برای اعتصاب سراسری در تمام دانشگاه‌ها و به مناسبت ۱۶ آذر ،انجام داده اند.همچنین اعلام کرده اند که جزئیات بیشتر را بعدا اعلام خواهند کرد. در این رابطه و توضیح بیشتر آن روزهای آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نکته چهارم اینکه آقای مهندس موسوی در نامه‌ای خطاب به دانشجویان، ماه آذر را متعلق به دانشجویان دانسته و با طعنه آقای خامنه‌ای را با فرعون مقایسه کرده اند. همچنین بیان کرده اند که وقتی‌ راه اطلاع رسانی را می‌بندند، یکی‌ از بهترین راه‌های مبارزه با آن دانشجویان هستند که پیام آوران جنبش سبز هستند. آقای مهندس موسوی در این نامه به هوشیاری و حفظ آرامش در آکسیون‌های پیش روی تاکید کرده اند، و اینکه باید هوشیار بود، چرا که ممکن است حکومت بخواهد درگیری مصنوعی درست کند و اسم فتنه سرخ، سبز و...روی آنها بگذارد و جنبش که از ابتدا تا به حال به دور از خشونت بوده، بازهم باید هوشیارانه عمل کند و در همان راستا حرکت کند و از مسیر مبارزات بی‌ خشونت جدا نشود. در ضمن ایشان انتقادات تندی را هم از وضعیت اقتصادی کشور بیان کرده اند و تاکید کره اند که می خواهند با تحمیل گرانی بر مردم، بی لیاقتی و فساد خود را جبران کنند.

نکته پنجم اینکه دولت نیجریه اعلام کرده که مقصد ۱۳۰ کیلوگرم هروئین خالص(که در نیجریه پیدا شده و از ایران بارگیری شده است) اروپا بوده است. در این ماجرا ۳ نفر را هم بازداشت کرده اند. جالب است که همین چند روز پیش آقای جواد لاریجانی در سازمان ملل اعلام کرد که اعدام‌هایی که در ایران انجام می شود، اکثراً مربوط به قاچاقچیان است و ایران در صف مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر قرار دارد و از این سخنان چند روزی نمی گذرد که محموله ی قاچاق از ایران که سپاه پاسداران در آن دست دارد، در نیجریه کشف می شود و اعلام هم می شود که مقصدش اروپا بوده است.

نکته ششم اینکه روزنامه ی واشنگتن پست به سخنان اخیر وزیر دفاع آمریکا(آقای گیت) نقد کرده و گفته آنقدر صحبت از اینکه حمله ی نظامی نباشد،نکنید، چرا که این مسئله باعث خواهد شد که ایران به تحریم ها هم توجهی نکند. واشنگتن پست گفته که در سال ۲۰۰۳ که چشم انداز حمله ی نظامی را می دید، جا زد و نباید وزیر دفاع آمریکا این تیغ را به این شکل از گردن ایران بردارد. در واقع حرفهای که آقای گیت زده بود پاسخ به نخست وزیر اسرائیل بود که اصرار کرده بود که باید به ایران حمله ی نظامی شود که آقای گیتس هم در جواب گفته بودند که تحریم‌ها کافی‌ است و کار آمد است.

نکته هفتم اینکه آقای محمد باقر صدیق(معاون سازمان محیط زیست) اعلام کرده که در آتش سوزی که در جنگلهای گلستان پیش آمده و یک هفته است که ادامه دارد، هنوز آتش خاموش نشده و تا الان حدود ۲هزار هکتار جنگل سوخته و از بین رفته است و تخریب جنگل در نقاط دیگر نیز به دلیل آتش سوزی ادامه دارد. همچنین آلودگی هوای تهران نیز به دلیل پدیده ی وارونگی هوا و عدم تحرک جوی به شدت افزایش پیدا کرده و در چند روز گذشته به حد غیر قابل قبولی رسیده است.

نکته ی هشتم اینکه خانم زهرا الهی( رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس) در راهروی مجلس و در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اینکه نتوانستند قطع نامه‌ای علیه ایران در زمینه ی حقوق بشر تصویب کنند، پیروزی بزرگی برای ملت ایران است.جالب است که این خانم وکیل که رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس هم هست، این حرف را ۲ روز بعد از تصویب قطع نامه عنوان کرده است.ظاهراً ایشان بعد از اینکه وارد مجلس شده و وکلای دیگر به او گفته اند که اشتباه کرده، با خبرنگاران صحبت کرده و خواهش کرده که موضوع را ندیده بگیرند و منعکس نکنند.

نکته نهم اینکه گزارش کارگروه شورای نگهبان برای رفع اختلاف بین مجلس و دولت به آقای خامنه‌ای داده شده و خلاصه ی این گزارش این است که دست مجلس بیشتر بسته شده و اختیارات مجلس را به خصوص در حوزه ی نظارت استصوابی شورای نگهبان، اختیارات رهبری، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام محدود کرده اند و مجلس در این حوزه‌ها حق دخالت ندارد. همچنین زمان دولت را برای اینکه لوایح و مصوبات مجلس را انجام دهد طولانی تر کرده اند. ضمناً مجموعه پیشنهاداتی که کرده اند که حتی امکان مسایلی که بین مجلس و شورای نگهبان مطرح می شود در مجمع تشخیص مصلحت نظام منعکس نشود. درواقع نشان می دهد که راه حل و بررسی‌ آقایان چقدر مقطعی و به وضعیت فعلی‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام نگاه می کنند که آقای رفسنجانی‌ در راس آن هستند که با دولت یا شورای نگهبان اختلاف دارد. به نظر نمی رسد که راهکارهایی که کارگروه شورای نگهبان به آقای خامنه‌ای داده اند، اگر هم آقای خامنه‌ای هم جرات کند که اینهارا ابلاغ کند ، بتواند مشکل بین دولت و مجلس را حل کند.

نکته آخر اینکه جلسه ی اجلاس دو روزه ی رهبران ناتو به پایان رسید و ۳ مصوبه ی اصلی‌ از این اجلاس بیرون آمد که نقشه ی ۱۰ سال آینده در آن ترسیم شده است.یکی‌ دفاع موشکی و سایبری برای کشورهای عضو پیش بینی‌ شده است. یکی‌ هم مربوط به خروج نیروهای ناتو از افغانستان است که از سال ۲۰۱۱ آغاز می شود و تا سال ۲۰۱۴ هم به پایان خواهد رسید. از ۱۵۰ هزار نیروی خارجی‌ که در افغانستان است و ۱۰۰ هزار نفر آن نیروهای آمریکایی‌ هستند، باید در طول این ۳ سال باید از افغانستان خارج شوند و امنیت افغانستان را به دولت افغانستان واگذار کنند. نکته ی سوم هم به ایران برمی گردد. آن هم مساله ی سپر دفاع موشکی است که بدون نام بردن از کشور خاصی‌ بیان شده است که تصویب شده است که سپر دفاع موشکی به وجود آید و آنچه در اروپا تعبیه شده، به سیستم آمریکا هم متصل شود که قبلا تعبیه شده است.اما هم امریکاییها و هم رئیس جمهور فرانسه، آقای سارکوزی، به صراحت اعلام کرده اند که درست است که از کشور خاصی‌ اسم برده نشده است ولی‌ تهدید اصلی‌ را ایران می دانند و این سپر موشکی به بهانه ی تهدید ایران انجام شده است. قبلا دبیر کل ناتو گفته بود که ضرورت ندارد که از کشور خاصی‌ اسم برده شود . جالب است که ترکیه این پرنده‌ای را که قبلا دبیر کل ناتو هوا کرده بود، خرج ایران کرده و گفته که ما مخالفیم که اسمی برده شود و در واقع خسته که به ایران بفروشد که ما مدافع ایران بوده ایم و نگذشته ایم که نام ایران مطرح شود. اما همانطور که گفتم امریکاییها و آقای سارکوزی به صراحت از ایران نام بردند. از نکات دیگر این اجلاس این بود که تاکید کردند و از کنگره ی آمریکا خواستند که پیمان استارت ۲ را هم هر چه زودتر تصویب کند که کاهش سلاح‌های هسته‌ای روسیه و آمریکا را در پی‌ خواهد داشت.

اندکی‌ صبر سحر نزدیک است

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سر افراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی
V