December 12, 2010

متن پیاده شده روز یکشنبه 21 آذر 1389

یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ و ۱۲ دسامبر ۲۰۱۰

در ابتدا به دلیل سفر از کوتاه تر بودن و کیفیت پایین برنامه عذرخواهی می‌کنم.

امروز راجع به ۷ موضوع صحبت خواهیم کرد:

موضوع اول اینکه آقای ماشاالله شمس الواعظین( از روزنامه نگران سرشناس ایران) نیز به ۱۶ ماه زندان محکوم شده است. آقای محمد رضا خاتمی طی نامه‌ای به صادق لاریجانی( رئیس قوه ی قضاییه) دستگیری مجدد آقای شکوری راد را مطرح کرده و بیان کرده که این از فشارهایی است که بر شما گذشته اند و زیر بار این کارها نروید. خانواده ی مجید توکلی، این شرف جنبش دانشجوی، بابت بی‌خبری از حال و سلامت مجید ابراز نگرانی کرده اند. همچنین نگرانی از اعتصاب غذای‌ نسرین ستوده کماکان ادامه دارد.

رضا شهابی( کارگر عضو سندیکای کارگران شرکت واحد) نیز بعد از یک هفته اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد. همینطور محمد نوری زاده از روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده است. از سلامت عیسی سحر خیز نیز اخبار نگران کننده‌ای به گوش می‌رسد که بعد از عمل جراحی، دچار عفونت شده و به وضعیت سلامت و بهداشت او در زندان رجایی شهر کرج رسیدگی نمی‌شود.

نکته دوم اینکه آقای کروبی در مصاحبه‌ای که داشته اند و با لحن و طنز خاص خودشان به نقد صحبت‌هایی پرداخته اند که مخالفین را به لشکر یزید و موافقین را به لشکر امام حسین تشبیه کرده اند. ایشان بیان کرده اند که نکند احمدی نژاد امام حسین است و حسین شریعت مداری نیز ابوالفضل العباس و خانم رجایی هم حضرت زینب هستند. ایشان در ادامه، آقای احمد خاتمی رابا شریح قاضی مقایسه کرده اند. به هر حال در این مصاحبه آقای کروبی عملکرد دولت کودتایی در سیاست خارجی‌ را نیز بررسی‌ کرده و به مشکلات ناشی‌ از آن پرداخته اند، به طوری که کشوری مثل کمور هم بیان می‌کند که ارتباط با ایران برایش هزینه دارد. همچنین آقای کروبی در زمینه ی اقتصاد هم مطرح کرده اند که ۵۰ درصد ازکارخانجات کشور تعطیل هستند و ۵۰ درصد باقی‌ مانده هم با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی اشان کار می کنند. در زمینه ی فرهنگی‌ نیز ایشان بالارفتن آمار اعتیاد در کشور و پایین آمدن سن اعتیاد( حتی تا ۱۴ سالگی) را مطرح کرده اند. همچنین گسترش سیطره ی تملق و چاپلوسی را به عنوان یک شیوه ی مدیریتی در کشور بیان کردند. این مصاحبه ، مصاحبه ی بسیار خوبی است که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنم.

نکته سوم اینکه قرداد ۱۳۰۰ کیلومتر خط لوله ی گاز برای انتقال گاز ترکمنستان به هندوستان به امضا رسید. به این ترتیب ایران که به دنبال خط لوله ی سرخ بود، تقریبا از دایره ی این مذاکرات بیرون رفته است. آقای گری سی‌ مور( مشاور آقای اوباما و هماهنگ کننده ی کاخ سفید) هم بیان کرده است که اگر ایران ثابت نکند که فعالیت‌های هسته ای اش صلح آمیز است، کشور‌های غربی و آمریکا آماده ی تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند و این برخلاف ادعا‌هایی است که حکومت ایران انجام می دهد، حکومت ایران بیان کرده که پیروز شده و مذاکرات ژنف موفقیت آمیز بوده است. سفیر ایران در ترکیه( آقای بهمن حسین پور) به گفته ی توده‌ ی زمان( روزنامه ی انگلیسی‌ زبان ترکیه) بیان کرده که قرار است بنادر ترکیه به جای بنادر خلیج فارس برای ایران کار کنند و به این ترتیب افزایش مبادلات با ترکیه خواهیم داشت که امیدواریم از ۱۰ میلیارد دلار مبادلات فعلی‌ به ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. به نظر می‌رسد که نوبت ترکیه است تا جیب ایران را از هر حیث خالی‌ کند.

نکته چهارم اینکه آقای علی‌ لاریجانی( رئیس مجلس) در مورد سوالاتی که موکلان مجلس برای پرسیدن از رئیس جمهور جمع آوری کرده اند، گفته است که این حق نمایندگان مجلس است و نمی‌توان جلوی این حق را گرفت. همچنین آقای علی‌ لاریجانی بیان کرده است که برخورد با آقای هاشمی‌ رفسنجانی‌ وآقای‌ خاتمی درست نبوده و منظور از خواص بی‌ بصیرت این دو نفر نیستند.

نکته پنجم اینکه قرار است ۳۱۵ واگن از کشور چین خریداری شود و این در حالی‌ است که شرکت واگن سازی پارس در حال ورشکستگی می‌‌باشد و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند. سالهاست که توانایی‌ ساخت واگن در ایران با کیفیت خوب، وجود دارد. سازمان شفاف سازی بین المللی هم در گزارش امسالش مطرح کرده است که در قرار دادهای نفتی‌ ۲۰۰۹ ایران ۱۲ میلیارد دلار رشوه گرفته شده است. البته در مجموع رتبه ی ایران کمی‌ بهتر شده و دلیل آن را هم ارتباط بیشتر ایران با کشور‌های مانند چین عنوان کرده است که آن‌ها نیز آمار درستی از این مبادلات نمی دهند، لذا رتبه ی ایران در مجموع بهتر شده است، اما ارقام نشان می دهد که فساد از سر تا پای کشور بالا می رود و به مراتب بد تر شده است.

نکته ششم اینکه دادستان انقلاب تبریز( آقای موسی‌ خلیل الهی) مطرح کرده است که دو زندانی آلمانی‌ از کلیه ی حقوق زندانیان ایرانی‌ برخوردارند. به قول ظریفی‌ می گفت لابد می توانند اعتصاب غذا کنند یا مفسد فی العرض شوند.

نکته ی آخر اینکه اسناد دیگری از ویکی لیکس منتشر شده است که یک دیپلپمات آمریکایی که اسمش پاک شده، از قول یک شیخ عراقی‌ که اسم او هم پاک شده، گفته است که ما به دعوت ایران به ایران می‌رویم و برایمان ازدواج‌های متعدد موقت ترتیب می دهند و به ما خیلی‌ خوش می گذرد. انصافا باید توسعه ی فعالیت‌های سپاه پاسداران اسلامی را به آنها تبریک گفت.

اندکی‌ صبر سحر نزدیک است

تا فردا شاد، پیروز موفق و سر افراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی
V