February 2, 2011

متن پیاده شده روز چهارشنبه 13 بهمن 1389

سلام،

چهارشنبه 13 بهمن 89، دوم فوریه 2010 میلادی

امروز در مورد 8 موضوع صحبت می کنیم.

موضوع اول اینکه وزارت اطلاعات از تحویل جسد خانم زهرا بهرامی جلوگیری می کند. احتمال زیاد می دهند خیلی ها که خانم بهرامی زیر شکنجه کشته شده باشد و به همین دلیل هم جنازه او را تحویل نمی دهند.

نکته دوم اینکه آقای موسوی و کروبی در حضور آیت ا... بیات زنجانی ملاقاتی با همدیگر داشتند و در این ملاقات این دو نفر خواهان توقف اعدامها در ایران و طی مراحل دادرسی و قوانین کشور شدند. خیلی ها البته معتقدند بهتر است که حکم اعدام در ایران لغو شود برای اینکه ماشین اعدام یکبار برای همیشه در ایران متوقف شود. همینطور آقای موسوی و کروبی از ارتش مصر برای اعلام بی طرفی و مشروع دانستن خواسته های مردم تشکر کردند و حرف جالبی را زدند و گفتند که در مصر به مخالفین اجازه راهپیمایی داده شده تا معلوم شود که کفه کدام جریان در اجتماع سنگین تر است و در ایران هم اگر به مخالفین اجازه راهپیمایی داده شود آنوقت معلوم می شود که کدام جریان کفه سنگین تری دارد.

نکته سوم اینکه وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده که نگران اعدامها و نقض حقوق بشر در ایران است. سخنگوی وزارت خارجه کانادا هم همین نگرانی را ابراز کرده، خانم کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، هم خواهان تعلیق مجازات اعدام در ایران شده و ابراز نگرانی از اعدامها کرده، کمیته روابط خارجه پارلمان اروپا خواستار تحریم آن دسته از مقامهای جمهوری اسلامی شده که در نقض حقوق بشر در ایران دست دارند، خانم مرکل هم از احتمال تحریمهای بیشتر علیه ایران صحبت کرده.

نکته چهارم اینکه شبکه خانواده جعفری، پدر، پسر، همسر و غیره که در ترکیه و ایران فعالیت می کردند و تامین کننده آلومینیوم و فولاد برای صنایع هوا فضای ایران بودند که مشول تحریم آمریکاست، خودشان مشمول تحریم وزارت خزانه داری آمریکا شدند. شش شخصیت حقیقی و پنج شرکت و همینطور دو شهروند ترکیه و سه شرکت ثبت شده در استانبول هم مشمول این لیست جدید تحریم آمریکا شدند.

نکته پنجم اینکه آقای آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابراز نگرانی کرده از ویروس استاکس نت و گفته که آژانس نمی خواهد که راه اندازی نیروگاه به تعویق بیافتد ولی روسیه و ایران باید مراقب باشند و اطلاعات لازم را به آژانس بدهند.

نکته ششم اینکه دادگاه آقای عظیم آقاجانی، عضو نیروی قدس سپاه، که بعد از قاچاق اسلحه در نیجریه دستگیر و به قید ضمانت آزاد شده بود، آغاز شده. البته دو مظنون در این قاچاق اسلحه بودند که اسم نفر دوم اعلام نشد، ظاهراً مصونیت دیپلماتیک داشت و با کوشش آقای متکی از نیجریه خارج شد.

نکته هفتم اینکه آقای حمید بهبهانی، وزیر راه کابینه آقای احمدی نژاد، روز گذشته با 147 رای موافق در مقابل 78 رای مخالف از کار برکنار شد. جالب است که آقای حداد عادل دنبال این بود که بلکه استیضاح او را منتفی کند و یا به تعویق بیاندازد اما وقتی ایشان هم فهمید که وزیر راه و هیچ نماینده دولت به مجلس نیامده دست از این کار برداشت. البته نیامدن وزیر در جلسه استیضاح خلاف قانون است. در جلسه دیروز مجلس آقای لاریجانی مطرح کرد که آقای خامنه ای صحبت کردن روءسای سه قوه علیه یکدیگر را خلاف شرع اعلام کرده و به این دلیل گفت که جواب آقای احمدی نژاد را نمی دهیم ضمن اینکه طعنه ای هم به آقای احمدی نژاد داشت که در واقع کارهای او خخلاف دستورات آقای خامنه ای است. ضمن اینکه مطرح هم شده که احتمالاً این جمعه آقای خامنه ای به نماز جمعه می رود و قابل پیش بینی است که شبیه حرفهایی که مقامات ایران راجع به حرکت مردم در مصر و تونس می زنند احتمالاً خواهد بود و سعی خواهد کرد که مصادره به مطلوب بکند و آنها را به حکومت ایران و مدل انقلاب اسلامی ایران نسبت بدهد، کاری که بسیار بسیار در این روزها خطرناک است.

اما بحث آخر ما در خصوص ادامه اخبار مصر است. روز گذشته خوشبختانه آن حرکتی که مصریها خودشان لغت خوبی برای آن گذاشتند و گفتند تونسامی یعنی سونامی که از تونس آمده یا بعضی ها به آن جنبش خشم لقب دادند، روز گذشته مانو مخالفین قدرت و شدت بیشتری گرفت، خبرگزاریها صحبت کردند که اختمالاً یک میلیون نفر در قاهره یا یک میلیون نفر در کل مصر در چندین شهر، چند صد هزار نفر حداقل در میدان التحریر قاهره جمع شدند. خبرگزاریها گفتند که سه نسل از مردم مصر حضور داشتند، خیلی از مردم که صحبت کردند با خبرگزاریها و خبرنگاران گفتند که چون احساس امنیت هم می کنند به دلیل اینکه ارتش اعلام کرده بود که به مقابله مردم نخواهد آمد، جمعیت آمدند و پیش بینی می شود که بازهم در تظاهرات بعدی جمعیت بیشتر شود. بعد از تظاهرات در پاره ای از نقاط مثل بندر پور سعید یا در بخشهایی از اسکندریه گزارش شده که لباس شخصی هاییکه امنیتی های مصر هستند با چاقو و تیغه های تیز به مردم حمله کردند که ارتش ناچار به مداخله و جدا کردن آنها شده. در واقع به قول یکی می گفت که روشهای ایران را دارند یاد می گیرند. به هر صورت بعد از این قدرت نمایی مخالفین، آقای مبارک در نطقی که کرد یک قدم دیگر عقب نشست و گفت که در انتخالات سال آینده که در نوامبر برگزار می شود دیگر کاندیدا نخواهد بود و آن ماده 67 قانون اساسی را هم اصلاح خواهد کرد، از مجلس می خواهد که اصلاح بکند که دیگر محدودیت برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری باشد. واکنش مردم به این قدم آقای مبارک این بود که شعار دادند برو بیرون و تقریباً همه خواهان این هستند که آقای مبارک همین الان باید استعفا بدهد و کنار برود برای اینکه بد سابقه است، بارها به مردم قول داده و عمل نکرده. به هر صورت از حالا گروهای مختلف مخالف، بچه های فیس بوکی و جناحهای مختلف دعوت کردند برای روز جمعه که نماز جمعه هم در سراسر مصر هست، مردم یک مانور بزرگ دیگری انجام بدهند و آنرا روز وداع نامگذاری کردند، کنایه از اینکه آقای مبارک در این روز باید خداحافظی کند و برود.

یک سری واکنشها هم در دنیا پیدا شده از جمله روزنامه نیویورک تایمز افشاء کرده که فرانک وایتزنر سفیر سابق آمریکا در مصر که شخصاً با آقای مبارک هم رفیق است و به عنوان فرستاده ویژه آقای اوباما به مصر رفته به آقای مبارک تاکید کرده نه خود ایشان و نه پسرش جمال مبارک نباید در انتخابات آتی بیایند و دارد او را به رفتن ترغیب می کند. آقای اردوغان، نخست وزیر ترکیه، مطرح کرده که تمام مشکلات از طریق صندوق رای باید حل شود و آقای مبارک باید به درخواست مردم گوش بدهد. پنجاه سازمان غیر دولتی مصر از آقای مبارک خواستند که به خواست مردم احترام بگذارد و از سمت خودش کناره گیری کند و مانع از خشونت و خونریزی بیشتر شود. آقای جان کری رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا هم گفته که بهتر است آقای مبارک با ارتش و جامعه مدنی و مخالفین توافق بکند برای تشکیل دولت موقت هر چه زودتر. خانم کلینتون هم گفته که امیدوارم مصر به دموکراسی واقعی ختم بشود حرکات فعلی آن و نه به دموکراسی های قلابی مثل ایران. آقای اوباما هم بعد از صحبت نیم ساعته تلفنی با آقای مبارک، در یک نطقی که می شود گفت بیشتر مبهم ولی تا حدی هم محتاط بوده مطرح کرد که انتقال از همین حالا باید شروع شود و البته به جوانان مصری هم گفت که صدای شما را ما می شنویم و الگویی است برای خیلی ملتهای منطقه. رهبر سابق اخوان المسلمین آقای محمد مهدی عاکف و رهبر فعلی آن آقای محمد عدی هم حرف جالبی زدند و آن هم این است که اخوان المسلمین از حساسیتی که بر می انگیزد در دنیا، مانوری که آقای مبارک می کند که اگر من بروم اسلام گراها می آیند، آگاه است و در واقع حضور غیر محسوسی در تظاهرات دارد که زیرکی آنها را نشان می دهد. در همین رابطه باید گفت که انصافاً اظهار نظر های مقامات ایرانی که به دروغ سعی می کنند حرکتهای مصر را با انقلاب اسلامی مقایسه بکنند، در این مقطع بسیار بسیار زیانبار است برای حرکت مردم مصر و اسراییلیها را به واکنشی وادار می کند که آنوقت دنیا را مردد می کند در اینکه مبارک زودتر برود. خانم نادی گیلای، کمیساریای حقوق بشر، هم گفته که به نظر می رسد که تا الان 300 نفر در حوادث مصر شهید شدند. در اردن هم پادشاه دولت را عوض کرده و خواهان اصلاحات شده.

اندکی صبر سحر نزدیک است. تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید. به امید پیروزی ایران و ایرانی.
V