March 25, 2011

متن پیاده شده روز جمعه 5 فروردین 1390

سلام
جمعه 5 فروردین 1390، 25 مارچ 2011 میلادی
امروز در مورد 8 موضوع امروز صحبت میکنیم.

موضوع اول اینکه همانطور که روزهای گذشته هم صحبت کردیم بالاخره شورای حقوق بشر سازمان ملل سرانجام با 22 رأی موافق و هفت رأی مخالف و 14 ممتنع، گزارش گروه ویژه را تصویب کرد و بدین ترتیب 47 کشور عضو شورای حقوق بشر رأی دادند به اینکه گزارشگر ویژه ای برای ایران انتخاب بشه، البته 4 کشور در رایگیری اساساً شرکت نکرده بودند.

کشورهای چین، روسیه، کوبا و پاکستان و بنگلادش از کشورهایی بودند که رأی منفی دادند و در واقع به سمت ایران تمایل نشان دادند. اما با این مصوبه، علی رغم همهء تلاشهای جمهوری اسلامی همونطور که دیروز هم گزارش دادیم، حرکت خوب سازمانهای حقوق بشری، دولت های طرفدار حقوق بشر، و بچه های فعال، از دانشجویان اخراجی، شکنجه شده ها و غیره، همگی دست به دست هم دادند تا سرانجام این کار را به انجام رساندند. ایران الان بر سر دو راهی قرار میگیره که اگر گزارشگر ویژه را بپذیره و آن وقت باید در را باز بکند و البته مثل سابق کلکها و حقه بازیهای خودش را خواهد کرد و اگر نپذیرد آن وقت در مقابل سازمان ملل قرار میگیرد.
مراسم چهلمین روز شهادت محمد مختاری، شهید جنبش آزادی خواهی سبز مردم ایران در 25 بهمن، قرار است توسط خانوادهء او در بهشت زهرا از ساعت 3 بعد از ظهر به بعد برگزار بشه.
جواد نوروزی دانشجوی رشتهء حقوق دانشگاه پیام نور شیراز که توسط آقای شمسایی مسوول حراست این دانشگاه روز 14 اسفند به حراست خوانده شده، از بعد از آن توسط وزارت اطلاعات و نیروهای اطلاعاتی دستگیر شده و هنوز از او خبری نیست.
پدر شعید صانع ژاله هم اعلام کرد که پیشنهاد یا بهتر بگوییم حق السکوت 75 میلیون تومانی بسیج را نپذیرفت.
زهرا جباری زندانی سیاسی آزادیخواه که از بیماری حاد قلبی و روماتیسم رنج میبرد گزارشهای رسیده حاکی است که در شرایط بدی و کوما بسر میبرد و سرانجام علی رغم همهء ممناعتهای نیروهای امنیتی و دادستان به یکی از بیمارستانهای تهران منتقل شده است.

نکتهء دوم اینکه سردار محمدرضا یزدی معاون حقوقی و امور مجلس سپاه در مصاحبهء مفصلی که کرده سعی کرده که دایماً فعالیتهای اقتصادی سپاه را شفاف و بدون شبهه اعلام بکنه، او گفته فعالیتهای اقتصادی سپاه بر اساس دستورالعملی است که به تصویب رهبری رسیده و بسیار هم تاکید کرده که همه چیز شفاف و قابل حسابرسی است. جالبه که وقتی فشار روی سپاه زیاد شده که میلیاردها میلیارد پروژه را بدون تشریفات مناقصه از دولت گرفته و به هیچ کس هم حساب پس نمیدهد این جناب سردار یزدی هم سعی کرده انکار بکنه و همه چیز را به گردن رهبری بیاندازد. این روزها خیلی رایج است که همهء اشتباهات و مشکلات و دزدی ها و فسادهایی را که زیر فشار مردم قرار میگیرند به گردن رهبر می اندازند. بخصوص سپاه که از جانب نیروهای داخلی خود سپاه هم زیر فشار هستند.
سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه هم از افزایش فقط 27 هزار تومان به حداقل دستمزد انتقاد کرده و آن را کاملاً ناکافی دانسته است.

نکتهء سوم اینکه محمدرضا فرقانی مدیر کل امور بین الملل جشنهای نوروزی سرانجام اعلام کرده رؤسای جمهوری 5 کشور تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان، افغانستان و عراق به ایران می آیند. نخست وزیر قرقیزستان، وزیر خارجهء عمان و ولیعهد قطر و یک مقام از آذربایجان که هنوز معلوم نیست چه کسی و در چه سطحی هست جمعاً به ایران می آیند که جمعاً 9 کشور است. اگر این حرف نهایی باشه و دیگر عوض نشود میشه گفت پایان این کشمکشهای چندین هفته ای بالاخره از 50 کشور و 20 کشور به این 9 کشور ختم شده و کار به اینجا رسیده. باید دید که آن گروههایی که تهدید کردند از داخل خود اصولگراها دست به اعتراض خواهند زد یا نه.

نکتهء چهارم اینکه شرکت کومودو که از شرکتهای امنیتی کامپیوتری و در نیوجرسی آمریکاست، اعلام کرده که هکرهایی گواهی دیجیتالی سایتهایی مثل گوگل، جی میل، اسکایپ و یاهو و فایرفاکس را جعل کردند و احتمال زیاد داده که این توسط حکومت ایران انجام شده. پیشنهادی که مطرح شده این است که این سایتهایی مثل فایرفاکس از روی احتیاط آپدیت بشوند و کسانی هم که ممکنه ایمیلشون در خطر برخورد حکومت ایران باشه پسووردهای خودشون را یکبار دیگه عوض بکنند.

نکتهء پنجم اینکه سایت العربیه خبر داده که ایران از شیعیان لبنانی و شیعیان سایر کشورهای منطقه درخواست کرده که عملیات جهادی در بحرین انجام دهند. البته این حرف العربیه که همسو با سایتهایی مثل رجانیوز هستش که صحبت از گروههای استشهادیون کرده بود که کنار اروند رود منتظرند بروند در بحرین عملیات استشهادی بکنند، مجموع اینها صد در صد به زیان شیعیان بحرین است که مظلومانه دارند مبارزه میکنند برای حقوق شهروندیشان، نه میخواهند جمهوری اسلامی درست کنند و نه به دنبال تقلید از آقای خامنه ای یا سپاه پاسداران یا حکومت ایران هستند. تنها و تنها حقوق برابر و مساوی و فضای آزادی میخواهند که این روزها سخت مظلوم واقع شده اند، از یکطرف حاکم بحرین آنها را وحشیانه سرکوب میکنه و میکشه و از طرف دیگر هم با تبلیغاتی که ایران کرده مورد سوء ظن همهء دنیا واقع شده.

نکتهء ششم اینکه سازمانهای حقوق بشری خبر میدهند که کشته های روز گذشته در شهر درعای سوریه در جنوب این کشور بیش از 100 نفر هست. قبلاً صحبت از 15- 25 کشته بود ولی ظاهراً تعداد کشته شدگان به مراتب بیش از اینهاست. دولت سوریه میگه 10 نفر کشته شده اند و اون هم سازمانهای تبهکاری از جاهای دیگر آمده اند و از روی پشت بامها مردم را کشته اند و زده اند. به هر صورت تشییع جنازهء بزرگی بیش از 20 هزار نفر مردم در آن شرکت کردند و امروز از طرف سایتهای مختلف اینترنتی و گروههای مخالف دعوت شده که سراسر سوریه تظاهرات بزرگ برگزار شود. دولت سوریه پیشاپیش به زبان خانم شعبان مشاور آقای بشار اسد، اندکی عقب نشینی کرده یا لااقل وعدهء عقب نشینی داده و گفته که اون قانون وضعیت فوق العاده را که از 1963 برقرار است لغوش را مورد بررسی قرار میدهد. همینطور افزایش حقوق کارکنان بخص دولتی و خدمات عمومی را هم آقای بشار اسد فرمانش را گفته صادر میکنه. باید دید که حرکت امروز مردم سوریه در چه سطح و گستره ای انجام خواهد شد. در این حالت فکر میکنم که بسیار تعیین کننده خواهد بود. رسانه های ایران کماکان در مورد سوریه سکوت کرده اند.

نکتهء دیگر اینکه ناتو پس از یک جلسهء طولانی سرانجام برقراری ممنوعهء پروازی را پذیرفته ولی بدلیل مخالفت ترکیه، حمله به نیروهای زمینی را ناتو به گردن نگرفته و کماکان در دست کشورهای متحد آمریکا و فرانسه و انگلیس است.

اما در ادامهء بحثمان راجع به عملکرد حکومت در مقابله با جنبش چهار محوری را که در استراتژی حکومت راجع بهش صحبت کردیم، دیروز بخش اول را راجع به ایجاد حداکثر ترس و وحشت در حداقل زمان صحبت کردیم.
محور دوم استراتژی حکومت قطع ارتباطات و اطلاع رسانی بود که استفاده از تاکتیکهایی مثل بستن روزنامه ها، بستن وبلاگها و وبسایتها، دستگیری روزنامه نگاران، دستگیری وبلاگ نویسان، دادن حبسهای سنگین به آنها و ایجاد ترس در آنها، پایین آوردن سرعت اینترنت یا مسدود کردن آن، پارازیت فرستادن برروی برنامه های ماهواره ای، و ایجاد ترس و وحشت برای حتی جلوگیری از شعارنویسی و اطلاع رسانی فرد به فرد تاکتیکهایی است که حکومت در این بخش اتخاذ کرده.
در خصوص سایر تاکتیکهای حکومت فردا و روزهای بعد باز هم صحبت خواهیم کرد.

اندکی صبر سحر نزدیک است.
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.
به امید پیروزی ایران و ایرانی
V