March 29, 2011

متن پیاده شده روز سه شنبه 9 فروردین 1390

سه شنبه نه فروردین نود 29 مارچ 2011 میلادی

امروز درباره ده نکته صحبت می کنیم.

نکته اول این که برای آقای مهندس حشمت الله طبرزدی مبارز سیاسی با سابقه، محکومیت هشت سال زندان توسط دادگاه تجدید نظر تایید شد.

نکته دوم این که با مرخصی آقای دکتر احمد زیدآبادی موافقت نشد. ضیا نبوی دوباره به زندان اهواز برگردانده شد. خبری هم از آقای احمد نوری محمدآبادچی وبلاگ نویس هم که در اسفند ماه دستگیر شده نیست که موجبات نگرانی خانواده و فعالین اش را فراهم کرده است.

نکته سوم این که سازمان عفو بین الملل گزارش سالانه خود اش را منتشر کرده . شمار اعدام در سال 2010 اندکی کاهش پیدا کرده است و کشورهای بیشتری به القای حکم اعدام پیوسته اند. اما ایران با 252 اعدام در سال 2010 در رتبه دوم دنیا بعد از چین قرار دارد. البته سازمان عفو گفته این جدایی ان 300 مورد اعدامی است که در زندان وکیل آباد مشهد انجام شده و دولت ایران هرگز آن را اعلام نکرده است. از 527 اعدام گزارش شده در دنیا 252 مورد ان در ایران اتفاق افتاده است. ایران به تناسب جمعیت رتبه اول را دارد و بعد از ایران، کره شمالی، یمن، آمریکا و عربستان سعودی قرار دارند.

مجلس اعلام کرده است که تعرفه گاز بهای خانگی در دست بررسی است. آقای جواد اوجی مدیر عامل شرکت گاز ایران گفته ما شش سناریو به مجلس داده ایم و مجلس گفته که افزایش گاز بها غیر قانونی است اما آنچه در عمل اتفاق افتاده تا ده برابر افزایش گاز بها برای خانوارهای ایرانی است.

نکته پنجم این که کشمکش بر سر دیدار آقای خامنه ای با رهبران این کشورهایی که برای نوروز به ایران آماده اند ادامه دارد. عکس چاپ شده است که این سایت های حکومتی مدعی شده اند که این عکس ها قدیمی است و دیداری صورت نگرفته است. آقای خامنه ای به پارس جنوبی رفته است و بسیاری معتقد اند که ایشان با روسای جمهوری که به ایران آماده اند ملاقاتی صورتی نگیرد. به زودی مشخص خواهد شد که دعوای احمدی نژاد و خامنه ای بر سر این اتفاقات نوروزی تا این حد جدی است یا خیر. سایت های مخالف دولت در حمله جدیدی به آقای احمدی نژاد او و یاران اش را خوارج اش نوین خوانده اند.

نکته ششم این که آیت الله وحید خراسانی باز هم از حکومت انتقاد کرده است. آیت الله مومن با گروهی به دیدار او رفته اند تا اظهارت قبلی اش را تعدیل کند اما ظاهرا آقای وحید پافشاری کرده گفته اشخاص مهم تراند یا اسلام؟ من و آقای خامنه ای تا کی زنده خواهیم ماند؟ و من حرف های بیشتری داشتم که بعدا خواهم زد. البته حرف های ایشان پایگاه حقوق بشری ندارد و بیشتر درباره رواج تبلیغ مسیحیت در قم بوده اما به هر صورت انتقادات او از حکومت شدید تر و علنی تر شده است.

نکته هفتم این که بانک فدرال آلمان به عنوان یک کاور برای ایران عمل می کند . شرکت های هندی نفت ایران را می خرند و پول را به بانک فدرال آلمان می دهند و او پول را به بانک ایران و اروپا می دهد و از آن طریق به ایران منتقل می شود. این موضوع با واکنش مطبوعات و احزاب مخالف آلمان مواجه شده است.

نکته هشتم این که شورای همکاری خلیج فارس شورای انتقالی لیبی را به عنوان دولت این کشور به رسمیت شناخته است.در لیبی جنگ در شهر سرد ادامه دارد و اوباما گفت که اگر آمریکا دخالت نمی کرد حمام خون و آنچه قذافی گفته بود به راه می افتاد. جالب است که اوباما در میان صحبت هایش به ایران هم اشاره کرد و گفت ما در سرف مردم ایران ایستاده ایم.

نکته بعدی این که سوریه کماکان با تظاهرکنندگان درگیر است و تا کنون حداقل 126 نفر کشته شده است، البته دولت فقط مرگ 20 نفر را پذیرفته است. آقای بشار اسد احتمالا ظرف امروز و فردا در نطقی هم وضعیت فوق العاده را لغو خواهد کرد و هم اعضای کابیه را تغییر خواهد داد. به هر حال مبارزه در سوریه و سانسور خبر اش در ایران هنچنان ادامه دارد.

نکته آخر ما ارزیابی سال گذشته است که سمت حکومت را بحث کردیم و سمت جنبش را از امروز درباره اش حرف می زنم.

اولین محور حرکت جنبش درباره سپاه است که به آن می پردازیم اما سوالات زیادی مطرح می شود که برای سیزده بدر چه چیزی در دستور است. آنچه من در پیشنهادات می بینم استفاده از فرصت اعلام شعارهای جنبش است در این روز شادی است.

اندکی صبر سحر نزدیک است

تا فردا شاد پیروز موفق و سرافراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی
V