April 8, 2011

متن پیاده شده روز جمعه 19 فروردین 1390


سلام
جمعه 19 فروردین 1390، 8 آپریل 2011 میلادی

امروز در مورد 12 موضوع امروز صحبت میکنیم.

موضوع اول اینکه سازمان جهانی یونسکو جایزهء مطبوعاتی امسال خودش را به آقای دکتر احمد زید آبادی این شرف اهل قلم ایران اهداء کرده است. این جایزه که از معتبرترین جایزه های مطبوعاتی جهان هست به روزنامه نگارانی که در راه آزادی بیان قلم میزنند و سختی میکشند اهداء میشه. با وجود اینکه امسال کاندیداهایی از سراسر دنیا وجود داشتند اما هیات مشاورین داوران آقای دکتر زید آبادی را شایسته ترین فرد برای این جایزه دانستند و دبیر کل یونسکو هم این پیشنهاد را تایید کرد و به این ترتیب در سوم ماه می این جایزهء معتبر به آقای زیدآبادی تعلق میگیره.

احمد زیدآبادی که طی سالیان گذشته بارها و بارها در زندان بوده اینبار به شش سال حبس و پنج سال تبعید به گناباد محکوم شده و بیش از یک و نیم سال است که در زندان بسر میبرد. آقای دکتر زیدآبادی کسی است که آقای خامنه ای شخصاً با او بد است و به همین دلیل هم حتی یک روز مرخصی به او نداده اند.

موضوع دوم اینکه بهمن نصیرزاده، شاعر و معلم آذربایجانی اهل ماکو روز گذشته دستگیر و روانهء زندان شد. او که اوّل خرداد سال گذشته دستگیر شده بود در شهریور ماه گذشته با قید وثیقه آزاد شده بود اما با صدور حکم و نهایی شدن آن دوباره روانهء زندان شد.

نکتهء سوم اینکه سحرگاه پنجشنبه، دیروز، سه نفر در زندان ارومیه به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شدند.

نکتهء چهارم اینکه کارزار بین المللی که برای آزادی بهاره هدایت شکل گرفته بود کماکان به کار خودش ادامه میدهد و بهاره هدایت که دومین جشن تولد خودش را در زندان برگزار کرد 30 ساله شد. دهها نوشته، دهها کار و فعالیت در سطح ایران و همه جای دنیا شکل گرفته از جمله آقای دکتر عبدالکریم سروش هم نوشتهء زیبایی را برای بهاره هدایت قلم زده است.

نکتهء پنجم اینکه سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی بی قید و شرط مهندس حشمت الله طبرزدی شده است. طبرزدی مبارز نستوهی است که سالیانی است که بارها و بارها به زندان رفته. او که 53 ساله و رهبر جبههء دموکراتیک ایران است آخرین باری که الان در زندان هست به 9 سال حبس محکوم شده است.

نکتهء ششم اینکه آقای گیتز وزیر دفاع آمریکا بعد از ملاقات با رهبران عربستان سعودی در ریاض اعلام کرد که ایران در منطقه اخلال میکند و برای این اتهام خودش هم گفت که ما مدرک داریم.

نکتهء هفتم اینکه خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داده از اینکه مقلدین آقای خامنه ای در بحرین از ایران تقاضای کمک کرده اند. قرار است که راهپیمایی ای هم از طلاب غیر ایرانی در تهران مقابل سفارتخانه های بحرین و عربستان برگزار شود.

نکتهء هشتم اینکه آقای سعد حریری نخست وزیر موقت لبنان، ایران را به مداخلهء مفتضحانه در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرده است. او مصادیقی را از دخالت ایران در لبنان، بحرین و کشورهای عربی ذکر کرده، حزب الله ایران که منابع مالی اش از ایران تامین میشه و از جمهوری اسلامی ایران حمایت میشه، طی بیانیه ای نسبتاً شدیدالحنی پاسخ آقای سعد حریری را داده.

نکتهء نهم اینکه آقای معمر قذافی رهبر انقلاب لیبی که با همین عنوان هم نامهء خودش را امضاء کرده طی نامه ای از آقای اوباما خواسته که به عملیات نیروهای ناتو در لیبی خاتمه داده بشه. خانم هیلاری کلینتون روز گذشته پاسخ کوتاهی را به آقای قذافی داده و این نامهء او داد و گفت که آقای قذافی خوب میداند باید چکار کند، باید بلافاصله آتش بس کند، از قدرت کناره گیری کند و از کشور لیبی هم برود.

نکتهء دهم اینکه آقای حسینی وزیر ارشاد کابینهء دولت آقای احمدی نژاد در دیدار نوروزی که با پرسنل وزارت ارشاد داشته اعلام کرده که برای سال جاری بودجهء خاصی را کنار گذاشتند تا هر کس که به اسلام اعتقادی ندارد از وزارتخانه کنار گذاشته شود و با او تسویه حساب شود و از وزارتخانه برود. این شاید برای هزارمین بار باشد طی 32 سال گذشته که بارها و بارها مسوولین جمهوری اسلامی در وزارتخانه های مختلف صحبت از تصفیه و پاکسازی وزارتخانه از غیر مومنین به اسلام کردند و یکبار این آقایون از خودشون نپرسیدند که کارمندان دولت به اون باوری ندارند.

نکتهء یازدهم اینکه آقای علی سیجانی کارگردان فیلم جنجال برانگیز ظهور نزدیک است مطرح کرده که شخص آقای خامنه ای این پروژه را هدایت میکند و آقای احمدی نژاد هم خودش پذیرفته که شعیب صالح است و ضمناً سپاه پاسداران اسلامی بخشهایی از هزینهء تولید این فیلم را برعهده داشته است. این فیلم جنجال برانگیز بر اساس روایات غیر معتبر مورد قبول شیعیان مدعی است که آقای خامنه ای سید خراسانی است و آقای احمدی نژاد شعیب صالح و این دو نفر از یاران امام زمان هستند و بنابراین امام غایب شیعیان به زودی ظهور خواهند کرد. بسیاری از علمای قم و مراکز معتبر دینی شیعه هم این روایات را مجعول دانسته اند و هم این نوع انتصابات را و با تکلفهای زیادی که در این فیلم فاقد وجاهت دانسته اند.

اما نکتهء آخر ادامهء بحث ما دربارهء عملکرد جنبش در سال گذشته است. همانطور که در روزهای گذشته صحبت کردیم استراتژی مرحله ای جنبش بر اساس تمرکز روی ایجاد شکاف و فرسایش در سپاه قرار داشته است. همچنین گسترش کمی و کیفی جنبش، گسترش شبکه های محلی و خانوادگی و فلج سازی بر اساس بحران اقتصادی پیش رو.
در خصوص دو محور اول و عملکرد جنبش در سال گذشته و در قبال آنها روزهای گذشته صحبت کردیم اما در خصوص شبکه های محله ای و خانوادگی چند نکته را باید در نظر گرفت.
نکتهء اول اینکه حکومت در مقابله با جنبش سبز آزادیخواهی ایران، سعی کرده که به تمام شبکه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی موجود کشور ضربه بزنه که در واقع به عنوان بازوها و پاهای حرکت جنبش نتوانند مورد استفاده قرار گیرند. تمام سازمانهای دانشجویی، زنان، حقوق بشری، کارگری، معلمی، تشکلهای هنری، فرهنگی و غیره مورد هجوم امنیتی های حکومت قرار گرفته و بسیاری از فعالین آنها به زندانهای طویل المدت محکوم شده اند.
نکتهء دوم اینکه به همین دلیل در این مرحله برای جنبش واجب است که بتوان شبکه بندی در سطح محله ها و خانواده و فامیل بوجود آورد و سپس به محلهای کار سرایت داد چراکه اینجاها نقاطی است که هیچ حکومتی امکان ضربه زدن به آن را ندارد.
شبکه هایی که میتواند از 3 نفر تا 7 نفر حداکثر باشند، همدیگر را پیدا کنند و بشناسند، و سه کار را در دستور خود قرار دهند: مطالعه، بخصوص دربارهء تجربیات کشورهای دیگه و مبارزات بی خشونت و مدنی، خبررسانی و چه به دیگران و چه از طریق اینترنت به داخل و خارج از کشور، و هماهنگی و آماده سازی برای اجرای آکسیونهای جنبش مثل همین سه شنبه های اعتراضی که به شکل غیر متمرکز در سراسر شهرها و نقاط مختلف انجام میشد، یا تحریم قبضها و نپرداختن ها و اعتصابات و غیره و غیره
اما نکتهء آخری در خصوص شبکه بندی جنبش نقشی است که رسانه ها و ابزارهای اینترنتی میتوانند بازی کنند بخصوص رسانه هایی مثل فیس بوک که میتوانند شبکه سازی هم بکنند. در این خصوص فردا باز صحبت میکنیم.

اندکی صبر، سحر نزدیک است.
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.
به امید پیروزی ایران و ایرانی
V