April 9, 2011

متن پیاده شده روز شنبه 20 فروردین 1390

سلام،

شنبه 20 فروردین 90، 9 آوریل 2011 میلادی

ابتدا عذر خواهی می کنم که چون در سفر هستم، کیفیت برنامه پایین و زمان آن نیز کوتاه تر است.

امروز درباره ی 10 موضوع صحبت می کنیم.


روز گذشته، جمعه، ساعت چهار و چهل پنج دقیقه ی صبح، نیروهای عراقی به پایگاه مجاهدین در اشرف حمله کردند و بنا به اظهارات این سازمان 28 نفر کشته شدند. دولت عراق کشته شدن سه نفر را پذیرفته و پاره از خبرگزاری ها تعداد کشته شدگان را دستکم 10 تن اعلام کرده اند. این جنایت که از سوی دولت عراق انجام شده است، بیش از هر چیزی شاید همراهی با حکومت ایران را نشان می دهد. سازمان عفو بین الملل خواستار رسیدگی بی طرفانه به حمله به یک عده انسان بی دفاع شده است.

جمعی از زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر اعلام کردند که از فردا یکشنبه، در راستای اعتراض به رفتار مقامات امنیتی با خانواده های زندانیان، همراهی با خانم محتشمی پور و محدودیت هایی که بر زندانیان اعمال می شود، دست به اعتصاب غذا خواهند زد. زندانیانی چون عیسی سحرخیز، منصور اسانلو، مجید توکلی، کیوان صمیمی، حشمت الله طبرزدی، رسول بداغی در جمع کسانی هستند که در فهرست امضا کنندگان این بیانیه نامشان آمده است.

خانواده و وکلای مدافع شیرکو معارفی، زندانی سیاسی که قبلا اعلام شده بود قرار است در روز 11 اردیبهشت اعدام شود، اعلام کردند که پرونده در شعبه ی 27 دیوان عالی کشور در دست بررسی است و اگرچه حکم اعدام در دادگاه بدوی و تجدید نظر قطعی شده است اما آن را به دیوان عالی ارجاع داده اند، بنابراین خواهش کردند که تاریخ 11 اردیبهشت از جانب سایت ها و منابع خبررسانی تکرار نشود تا تکلیف در دیوان عالی مشخص شود.

گزارش سالیانه ی حقوق بشر وزارت خارجه ی آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف در سال 2010 منتشر شده و 70 صفحه از این گزارش در مورد ایران است. خانم کلینتون اعلام کرده است که در سال گذشته بیش از 300 نفر در ایران اعدام شده اند. البته بسیاری از منابع معتقدند که اعدام ها می تواند بیش از 500 نفر هم باشد. کلینتون همچنین از عدم توضیح حکومت در برابر مرگ زندانیان در زندان صحبت به میان آورده است. همچنین وزیر خارجه ی آمریکا اهدای جایزه ی مطبوعات یونسکو به احمد زیدآبادی را به وی تبریک گفته است.

انفجار دیگری در خط لوله ی اصلی گاز در مسیر قم تا سلفچگان رخ داده است. مقامات شرکت گاز گفته اند که این انفجار به دلیل فنی نبوده و مشغول بررسی آن هستند.

خانم آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در دیداری که با نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو داشته، ابراز داشته است که ایرانیان پیشتاز آزادی خواهی در منطقه بوده و هستند و اکنون در دفاع از زندانیان سیاسی و مقاومت آنان، دنیا باید تحرک بیشتری نشان دهد.

کشورهای عربی خلیج فارس تصمیم گرفته اند که فشار بیشتری بر ایران بیاورند. البته دود این فشارها بیشتر به چشم شهروندان ایرانی خواهد رفت. آنان تصمیم گرفته اند که کارگران ایرانی را از کشورهایشان اخراج کنند و گزارش هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه عربستان از صدور ویزای حج عمره برای ایرانیان خودداری کرده است.

روز گذشته، بعد از نماز جمعه در کشورهای عربی مجددا مردم دست به تظاهرات زدند. در سوریه گفته می شود که دستکم 13 نفر کشته شدند که پاره ای منابع از کشته شدن 23 تن خبر داده اند. شرکت کردها در تظاهرات در سراسر سوریه چشمگیر بده است. شعار جالب "نه عرب، نه کرد، اتحاد ملی" از زمره ی شعارهایی است که در سوریه سر داده شده است. رسانه های ایران کماکان در مورد سوریه ساکت هستند و چیزی نمی گویند. در یمن هم تظاهرات بیش از چهارکشته به جای گذاشته است. همه ی این تحولات نشان از آن دارد که موج آزادی خواهی به سرعت در منطقه در حال گسترش است.

داستان فیلم "ظهور نزدیک است" کم کم به سریال دنباله داری تبدیل شده است که هر روز درباره اش صحبت می شود. کیهان در سرمقاله ی خود نوشته است که "ظهور نزدیک است یا انتخابات" و مطرح کرده آنهایی که آقای احمدی نژاد را شعیب و یاور امام زمان معرفی می کنند، قبلا هم آقای رفسنجانی را به همین لقب برگزیده بودند. به این ترتیب کیهان تلویحا آقای احمدی نژاد را با آقای رفسنجانی مقایسه کرده است. سازندگان فیلم هم می گویند همین که آقای خامنه ای در این باره سکوت کرده است، نشان دهنده ی تایید این فیلم است. از طرفی پاره ای از روحانیون همچون آیت الله سیستانی و جوادی آملی به این فیلم و مسائل مطرح شده در آن به شدت حمله کرده اند.

سایت "دولت یار" که کاملا پیشتیبان دولت است، مطرح کرده است که اصولگرایان به هر قیمتی نمی خواهند که همراهان احمدی نژاد در انتخابات مجلس نقش جدی داشته باشند و با پول زیادی که به بهانه ی مبارزه با جنگ نرم می گیرند، در حال راه اندازی سایت های مختلف بر علیه دولت هستند. این اشاره ی سایت هوادار دولت در واقع به جریاناتی همچون بسیج و سپاه است که بودجه ی مبارزه ی جنگ نرم دارند. این اولین بار است که گروه های در قدرت به صورت علنی فاش می کنند که با بخش هایی از سپاه و بسیج اختلاف دارند.


اندکی صبر سحر نزدیک است

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی
V