April 13, 2011

متن پیاده شده روز چهارشنبه 24 فروردین 1390


سلام،

چهارشنبه 24 فروردین 90، 13 آوریل 2011 میلادی

در مورد 18 موضوع امروز صحبت می کنیم.

موضوع اول اینکه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا سرانجام 32 مقام ایرانی را مشمول تحریم های اتحادیه اروپا قرار دادند که از جمله این تحریم ها محدودیت صدور ویزا، بستن حسابها و معاملات آنهاست. اسامی این 32 نفر اعلام نشده اما از امثال عزیز جعفری فرمانده سپاه یا نقدی فرمانده بسیج، طائب رئیس سازمان امنیت سپاه، فرماندهان لشگر محمد رسول ا... تهران، وزرای ارشاد، کشور، دادگستری، رئیس قوه قضاییه و معاون او آقای رئیسی و آدمهایی مثل مقیسه، پیر عباسی، صلواتی و یا مرتضوی از کسانی هستند که نام برده می شود از آنها در این لیست 32 نفره.

اتحادیه اروپا اسامی بیشتری را در دست بررسی دارد. آمریکا قبلاً 10 نفر را مشمول تحریم های خودش کرده بود به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب مردم ولی یک لیست 60 نفری را هم در دست بررسی دارد. این را باید گفت به کسانی که فکر می کنند که اگر اسم خود را عوض بکنند در زندانها به اسم بازجو یا قاضی و یا خودشان را پنهان بکنند بدانند که از چشم مردم و زندانیها پنهان نمی مانند و اسم آنها به محافل بین المللی فرستاده خواهد شد و در لیستهای بعدی تحریم های بین المللی قرار می گیرند.

نکته دوم اینکه بهاره هدایت و مهدیه گلرو دو تن از فعالین جنبش دانشجویان و زنان ایران بدون ذکر علت از بند عمومی به سلول انفرادی منتقل شدند.

نکته سوم اینکه مهدی محمودیان روزنامه نگار و فعال حقوق بشری که به 5 سال زندان محکوم شده و در زندان رجایی شهر قرار دارد، به دلیل عفونت ریه و بیماری صرع از نظر سلامتی در وضع نگران کننده ای قرار گرفته و خانواده او عنوان می کنند که امکان معالجه او را مقامات نمی دهند و رسیدگی به وضع او انجام نمی شود.

نکته چهارم اینکه خانواده های زندانیان سیاسی طی نامه ای از وضعیت خانم فخرالسادات محتشمی پور، همسر تاج زاده، ابراز نگرانی کردند چراکه او در زندان است و بارها دست به اعتصاب غذا زده.

نکته پنجم اینکه خانم شیرین عبادی و 9 سازمان حقوق بشر و اتحادیه کارگری در مورد طرح نظارت بر سازمانهای غیر دولتی یا سازمانهای مردم نهاد که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است هشدار دادند و آنرا به منزله نابود کردن جامعه مدنی ایران دانستند.

نکته ششم اینکه یک کمیسیون در مجلس شورای اسلامی که بعد از صحبت آقای خامنه ای برای نظارت مجلس بر خودش تشکیل شده بود ظاهراً کارش را تمام کرده و این طرح اگر به تصویب نمایندگان برسد آنوقت یک هیئت نظارتی بوجود می آید که کارهای نماینده ها، رفتارشان را بخصوص از نظر امنیتی کنترل خواهد کرد و به این ترتیب این مجلس شاید بشود اولین مجلسی که استقلال خودش را به دست خودش قربانی می کند. به قول آقای کروبی که قبلاً گفته بود، وقتی که برای اولین بار مطرح شده بود، که این ننگ را به خودتان نخرید و اگر بخرید این مجلس کاملاً مجلس فرمایشی خواهد شد.

نکته هفتم اینکه صندوق بین المللی پول در گزارش سالیانه خود رشد اقتصادی ایران برای سال 2011 را صفر درصد پیش بینی کرده و تورم را لااقل 22.5 درصد. به این ترتیب ایران اگر به این اعداد برسد در سال جاری در بین 20 کشور خاورمیانه و شمال افریقا به لحاظ رشد اقتصادی رتبه آخر و به لحاظ تورم رتبه اول را پیدا خواهد کرد. با ارقامی که صندوق بین المللی پول منتشر کرده ادعاهای آقای احمدی نژاد مثل 1.5 میلیون شغل در سال گذشته یا 2.5 میلیون شغل در سال جاری به شوخی بیشتر شبیه خواهد بود. جالب است که چندسال است که بانک مرکزی ایران اصلاً ارقام رشد اقتصادی را منتشر نمی کند.

نکته هشتم اینکه یک عضو شورای خانه کارگر تهران گفته که رشد هزینه خانواده های کارگری 33 درصد افزایش پیدا کرده و این در حالی است که حداقل دستمزد قرار است که فقط 30 هزار تومان یعنی کمتر از 10 درصد در سال نود افزایش پیدا بکند.

نکته نهم اینکه مرد مرموز 1200 میلیارد تومانی که ماشین آقای احمدی نژاد را به 2.5 میلیارد تومان خریده و درواقع اینطوری حق حساب داده، بسیاری از سایتهای خود حکومت و اصولگراها خواهان شفاف سازی در مورد او و معرفی او شدند. کسی که 1200 میلیارد تومان بدهی به بانکها دارد.

نکته دهم اینکه واردات گاز ایران از ترکمنستان در سال جاری یعنی سال 2011 به 20 میلیارد متر مکعب خواهد رسید. در حالیکه ایران خودش اولین یا دومین ذخایر گاز دنیا را دارد به دلیل تحریم های بین المللی و بی عرضه گی و بی لیاقتی کشور ناچار از واردات گاز به کشور است.

نکته یازدهم اینکه معاون سیاسی وزارت کشور تاریخ 12 اسفند برای برگزاری انتخابات مجلس را اعلام کرد که صحت ندارد و بنابراین حبر قبلی را که به این ترتیب اعلام شده بود تکذیب کرد.

نکته دوازدهم اینکه اقای علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در سازمان بین المللی انرژی اتمی، گفت چون قطعه سازی در معاهده ان پی تی نیست لذا اجازه بازرسی از شرکت ابزارهای برشی تابا را به آژانس نخواهند داد. این شرکت شرکتی است که ظاهراً در آنجا قطعات سانتریفیوژ ها ساخته می شود.

نکته سیزدهم اینکه دفتر آقای احمدی نژاد از آقای منصور ارضی مداح سرشناسی که به همراه جمعی دیگر از مداحها پشتیبان آقای احمدی نژاد بودند و مدتی است با او بد شدند و بخصوص به آقای رحیم مشایی بد و بیراه می گویند، به قوه قضاییه شکایت کردند و متقابلاً آقای ارضی گفته که او هر روز آقای مشایی را لعنت می کند و امثال او که مقابل ولایت فقیه می ایستند باید هلاک شوند.

نکته چهاردهم اینکه سفیر عربستان در مصر در مصاحبه ای که با شبکه الحیات کرده ایران را تهدید به قدرت نظامی و حمله نظامی کرده و گفته ایران قدرت نظامی ما را نباید تست بکند. آقای محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه هم گفته عربستان حق ندارد در امور داخلی دیگران، منظورشان بحرین، دخالت بکند. به این ترتیب تنش و مجادله لفظی بازهم دارد در منطقه بالا می گیرد.

نکته پانزدهم اینکه دو ایرانی و یک بحرینی در بحرین به جرم جاسوسی محاکمه شدند، متهم هستند که از سال 81 تا 89 با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباط داشتند و ادامه محاکمه آنها به هفته آینده افتاده.

نکته شانزدهم اینکه آقای حسنی مبارک دیکتاتور قبلی 82 ساله مصر به دلیل حمله قلبی در بیمارستان شرم الشیخ بستری شده. هفته گذشته دادستان کل مصر او را احضار کرده تا در مورد جنایتهایی که در زمان وی اتفاق افتاده و اموال خود و خانواده اش توضیح بدهد. آقای مبارک هم یک نوار صوتی منتشر کرد و اتهامات را تکذیب کرد.

نکته هفدهم اینکه درگیری ها در سوریه ادامه دارد. ارتش سوریه در بندر بانیاز کماکان مستقر است، به روستای بیضاء در ساحل دریای مدیترانه حمله کرده و کماکان سانسور حبری را سوریه برقرار کرده و جالب است که آقای مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران مطرح کرده که تظاهرات کنندگان در سوریه فتنه گرانی هستند که از جانب خارجی ها پشتیبانی می شوند، غرب، آمریکا و اسراییل این شلوغی ها را در سوریه می کنند. شبیه حرفهایی که در مورد ایران می زنند.

اما بحث آخر ما راجع به ارزیابی جنبش در سال گذشته است. ادامه آن بحثها که آخرین بخش آن در واقع بحث فلج سازی کشور، حکومت در بحران اقتصادی بود که گفتیم سال گذشته آکسیونهایی مثل نپرداختن قبض یا اعتصابات یکروزه یا اعتصابات سراسری جنبش کاری نکرده بود. برای سالی که در پیش است آنچه که واجب است تجهیز جنبش است برای ابتدا نپرداختن مثلاً قبض گاز که به چندین و چند برابر رسیده قبض برق و سایر قبضها، اعتصابات یکروزه برای تمرین مثل در همبستگی با کارگران، در همبستگی با شبکه حمل و نقل، معلمین، دانشجویان و اقشار مختلف و آماده کردن مردم با اتکا به شبکه بندی هایی که در محله ها می شود و آخرین مرحله تداوم ساختن اعتصابات و فلج سازی کامل است. در خصوص برنامه های پیش رو و تجربه کشورهای دیگر در روزهای آینده بازهم صحبت خواهیم کرد.

اندکی صبر سحر نزدیک است. تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید. به امید پیروزی ایران و ایرانی.
V