September 1, 2005

هفت اختلاف ، پیشف روی دولت احمدی نژاد پنجشنبه 10 شهریور 1384 گفتگو با محمد محسن سازگارا ، فعال سیاسی

ایران ما – دکترمحمد محسن سازگارا ، فعال سیاسی پیش بینی کرد که دولت احمدی نژاد هفت نوع اختلاف را در کشور دامن خواهد زد.
گفتگو با وی را در زیر بخوانید :

آقای دکتر فکر می کنید اختلافاتی دامنگیر دولت احمدی نژاد شود ؟

اختلاف سیاسی لازمه کار سیاسی است و وجود اختلاف نشان دهنده وجود آرا و افکار مختلف است و البته باید اجازه داد این افکار مختلف با هم رقابت علنی و شفاف داشته باشد.

در شرایطی که دائما اجازه داده نمی شود تا گرایشات مختلف ظهور و بروز پیدا کنند، وضعیت به این سمت میل پیدا می کند که عقیده و نظر یک نفر اعمال ـ شود، و بعد هم مردم را بترسانند که اختلاف نظر ممکن است باعث شود مملکت تکه پاره شود.

آیا این اختلاف ها برای جامعه خطری دارد ؟

خطر جامعه وجود اختلاف نظر نیست بلکه در این است که سعی شود اختلاف نظرها حذف شود و تنها تفکرات و نظرات یکنفر اعمال شود چرا که در دنیای جدید خواست یکنفر نمی تواند همه چیز را برآورده کند و لذا تضادهای اجتماعی بالا می گیرد وضعیت کشور را به شرایط خشونت آمیز و خطرناک می کشاند.

به نظر شما در کار دولت جدید چه کسانی بیشتر به اختلافات دامن بزنند؟ آیا سنتی ها در این پروسه تاثیری دارند ؟

اولین اختلاف دولت احمدی نژاد با هیات موتلفه و جناح سنتی است که به این اختلاف دامن زده شده است.
اگر دقت داشته باشید در جریان انتخابات هم کاندیدای این جناح شخصی دیگری بود و در جریان مجلس هفتم هم بین این جناح امنیتی و جناح سنتی اختلاف نظر وجود داشت و هنوز هم وجود دارد و به اشکال مختلف نمودار می شود . در عین حال توجه کنید که سیاستهای چپ روانه ی دولت نیز باعث تشدید این اختلاف خواهد شد.

نقش گروههای اپوزیسیون خارج از نظام در واکنش به عملکرد دولت احمدی نژاد چه خواهد بود ؟

دومین اختلاف دولت جدید با گروههایی است که عمدتا خواهان تغییر یا اصلاح قانون اساسی اند و یا در موضع گیری هایشان خواستار رفراندوم هستند.

و نقش گروههای اپوزیسیون داخل نظام ؛ مانند مشارکت ، ملی مذهبی ها و ...

در حقیقت نحوه واکنش دولت احمدی نژاد به این تشکل ها عامل سومین اختلاف است . تردیدی نکنید که دولت احمدی نژاد با گروههای موسوم به دوم خردادی و اصلاح طلبان اسلام گرا اختلاف های اساسی خواهد داشت. الان طبق بیانیه هایی که از سوی حامیان دولت صادر شده اصلاح طلبان را خائن خوانده اند.

بنا براین دسته بندی شما ، تکنو کرات هایی مانند کارگزاران راهی به دولت نخواهند داشت ؟!

با انقلاب اسلامی نسل جدیدی از مدیران به بدنه دیوان داری کشور تزریق شدند. این مدیران آنموقع جوان بودند ولی با گذشت بیست و شش سال در سطوح مختلف دستگاه تکنوکراسی کار کرده اند و در انتخابات اخیر هم همه آنها از آقای رفسنجانی حمایت کردند.

با توجه به ترکیب کابینه جدید و نظرات وزیران قطعا اختلاف هایی با مدیران تکنوکرات بروز خواهد کرد. به نظر من فرآیند امور موجب می شود در میان وزیران آقای احمدی نژاد کسانی که عاقلترند با ورود به وزارتخانه ها حرفهای تکنوکراتها را بشنوند و به آنها متمایل می شوند و در نتیجه با سیاستهایی که آقای احمدی نژاد اتخاذ کرده فاصله می گیرند و احتمالا با رییس جمهور دچار چالش می شوند. دسته دیگر هم با تکنوکراتها همدلی نمی کنند به همین حرفهای عجیب و غریب که حقوق منشی را با حقوق مدیر مساوی می کنیم باقی می مانند و با آن دسته از مدیران تکنو کرات درگیر می شوند. بنابراین به عقیده من چهارمین اختلاف بین احمدی نژاد و حوزه مدیران دولتی و تکنوکرات رخ خواهد داد.

گروههای روحانیون نیز در این دسته بندی شما جای می گیرند ؟

احمدی نژاد و دولتش با روحانیون معتبر جامعه و آنهایی که با مردم در ارتباط هستند چالش خواهند داشت. این اختلاف ها شروع شده و در جریان انتخابات با پاره ای از روحانیون برخوردهای تند و تیزی شد و پیشینه امنیتی و مشاوران روحانیونی که آقای احمدی نژاد برای خود انتخاب کرده نشان می دهد که ایشان را کاملا برای منزوی کردن بخشهای سنتی انتخاب کرده اند، بخصوص اینکه روحانیونی چون مصباح یزدی که کمتر وزن سنتی و حوز وی دارد نماد گرایش آقای احمدی نژاد است.
به عقیده من پنجمین اختلاف میان دولت با روحانیت مبارز تهران، جامعه مدرسین قم و بخشهای سنتی تر روحانیت است.

رویکرد احمدی نژاد به استفاده از نیروهای امنیتی و نظامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

ببینید هر چند آنها در ظاهر با احمدی نژاد مسالمه کرده اند اما بزودی اختلاف ها مشخص خواهد شد. من این ششمین و هفتمین موارد اختلاف را در حوزه های امنیتی ـ نظامی با لحاظ رویکردهای دولت جدید می دانم.
البته این اختلافات تا به حال به وجود آمده است ولی بعد از این تشدید خواهد شد و اگر تا به حال برای مردم مخفی بوده بعد از این مشهود خواهد شد.

http://iranema-online.com/guest/files/000712.php