August 26, 2010

متن پیاده شده روز پنجشنبه 4 شهریور 1389

سلام

پنجشنبه 4 شهریور 89، 26 آگوست 2010 میلادی

امروز در مورد هشت موضوع صحبت می کنیم:

موضوع اول: بحث راهپیمایی روز قدس در ادامه بحث های روزهای گذشته است، نکته ای که باید در مورد این روز گفت اینست که حکومت چون خودش باید نمایش خیابانی داشته باشد و شب بتواند در تلویزیونش بگوید میلیون ها نفر در پشتیبانی از حکومت آمده اند، بخشی از نیروهایش را در مسیرهایی که خودش اعلام می کند، ناچار است که درگیر کند. اگر چه در نمایش تلویزیونی شان حکومت مطمئنا فیلم های سال های قبل و جاهای دیگر را هم قاطی اش خواهد کرد ولی همین دلیل هم بسیار بسیار خوب خواهد بود اگر مسیر هایی در مسیرهای حکومت بچه هایی در ساختمان هایی در پشت پنجره هایی باشند، که فیلم بگیرند و فیلم های واقعی طرف دارهای حکومت را روی شبکه اینترنت بگذارند تا دروغ های حکومت معلوم بشود. همین طور سال گذشته حکومت دانشگاه تهران را ریسک نکرده بود و بین 3 تا 5 هزار نفر نیروهای ویژه را از شب قبل برده بود داخل دانشگاه و دورش را هم چادر کشیده بود مبادا چندهزار نفری از مردم وارد دانشگاه بشوند که اگر یادتان باشد سال گذشته نفس آقای احمدی نژاد که سخنران پیش از دستور بود بند آمده بود و امسال هم مطمئنا حکومت می داند که اگر دانشگاه تهران را بی دفاع بگذارد با چند هزار نفر مردم که وارد دانشگاه تهران بشوند سخنران پیش از دستور یا امام جمعه وقتی مقابل بشود با شعار های ضد استبداد دینی و ضد دیکتاتوری مردم ناچار به فرار خواهد شد. به همین دلیل بخشی از نیروهای حکومت معطوف به حفظ و ترتیب نمایش خودشان خواهد بود. و فضا برای حرکت در نقاط دیگر شهر آزاد تر خواهد شد همین ماجرا در خیلی از شهر های دیگر غیر از تهران صدق می کند. راجع به شعار ها از من سوال هایی شده بود، بحث هایی شده بود، طبیعتا به نظر من همان طور که در همه اعتراضات خیابانی جنبش شعار ها از پایین به بالا جوشیده، مطرح شده، بحث شده، و به انتخاب مردم پاره ای از شعار ها محوری شده و مطرح شده، احتمالا امسال هم همین طور خواهد شد، کما اینکه پارسال شعار بسیار کوبنده "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" شعاری بود که در شب های احیا اولین بار من دیدم که در قم و بعضی شهرهای دیگر داده شد و در اینترنت تقریبا مورد توافق همه قرار گرفت و تبدیل به شعار محوری حرکت روز قدس سال گذشته شد. به نظرم امسال هم غیر از این شعار زیبا که بخصوص بخش اولش اگر نفی سیاست خارجی سی ساله جمهوری اسلامی بگوییم هست، بخش دومش زیبایی اش برای تکیه بر حفظ ایران عزیز ماست، غیر از این شعار محوری، احتمالا شعارهایی که تاکید بر اتحاد درون جنبش، تکثر گرایی جنبش، آزادی خواهی جنبش، ضد دیکتاتوری و ضد استبداد دینی جنبش سبز هست، به احتمال زیاد بیش از هر چیزی در روز قدس پررنگ خواهد بود. به هر صورت باید دید که توافق عمومی و حرکت عمومی بر چه مداری خواهد بود.

موضوع دوم: خانه آزادی، هشداری داده در مورد خطر اعدام شیوا نظرآهاری، زن مبارز حقوق بشری و آزادی خواه ایران، که در زندان به سر می برد. همین طور جبهه مشارکت در اطلاعیه ای در مورد بی خبری از وضعیت آقای تاج زاده و آقای نوری زاد ابراز نگرانی کرده، همسران هفت فعال سیاسی که از سپاه و قرارگاه ثارالله شکایت کرده بودند طی نامه ای خواهان پی گیری پرونده شکایت شده اند و از وضعیت همسرانشان ابراز نگرانی کرده اند.

موضوع سوم: خبرگزاری ریانووستی روسیه از قول دو مفسر روسی که از اندیشکده های روسی کار می کنند در تحلیلی آورده که اختلافات سیاسی در هیئت حاکمه ایران ممکن است که به سقوط رژیم بیانجامد.

آقای کلهر مشاور فرهنگی آقای احمدی نژاد که خودش یک نیمچه مشاعی است و نزدیکان آقای احمدی نژاد محسوب می شود روز گذشته در مصاحبه ای که با خبرگزاری مهر داشته شروع به انتقاد از دولت آقای احمدی نژاد کرده و از جمله گفته طرح مسکن مهر به جایی نمی رسد، همان طرحی که پولش را سپاه و شرکت های سپاه گرفته اند به اسم مسکن سازی و خوردن و همین طور هم بحث احزاب و تعطیلی احزاب انتقاد کرده و به هر صورت عجیب است که این آدم بسیار نزدیک به آقای احمدی نژاد هم شروع به انتقاد از او کرده لابد جهت باز را از جایی دیده که این طور زبان انتقاد گشوده است.

موضوع چهارم: منابع عربی خبر می گیرند که آقای مقتدی صدر از ایران به لبنان می رود علت این قهر کردن او با ایران اینست که در ایران زیر فشار قرار داده برای ائتلاف با آقای نوری المالکی که آقای مقتدی صدر زیر بار این نمی خواهد برود قبلا هم دیداری با ایادعلاوی که برنده انتخابات عراق بوده داشته برای تشکیل دولت ائتلافی.

موضوع پنجم: رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی ای که در جمع سفرای فرانسه در سراسر دنیا که در پاریس اجتماع کردند داشته هشدار داده که اگر مذاکرات با ایران بر سر مسئله ی اتمی باز هم به بن بست برسد فشار های بیشتر به ایران باید تحمل بکند و تجهیز کشور های همسایه ایران شدت خواهد گرفت. به هر صورت این تهدیدات از جانب اروپا و امریکا روز گذشته باعث شد که شرکت لیون دل باسل هلندی که شرکتی است که تکنولوژی پتروشیمی به ایران می فروخته و با شرکت پتروشیمی ایران همکاری داشته اعلام کرد که با ایران دیگر همکاری نخواهند کرد و قطع رابطه تجاری خواهند کرد.

موضوع ششم: روزنامه فایننشیال تایمز لندن در گزارش تکان دهنده ای که از وضعیت اعتیاد در ایران داده مطرح کرده که سال گذشته یک کیلو شیشه که از بدترین انواع مواد مخدر سینتتیک است 125 هزار دلار قیمت داشته و امسال به ده تا پانزده هزار دلار کاهش پیدا کرده است. این ارزانی مخدر که بسیار هم مطرح است که تجارت، قاچاق و تولیدش در دست بخش هایی از سپاه است از نکاتی است که در آلوده کردن جوان های کشور ما متاسفانه نقش بسیار مخربی دارد.

مجله نیوزویک هم در بررسی که از صد کشور دنیا کرده در حوزه آموزش، بهداشت، سطح زندگی، محیط زیست ایران در رده ی هفتاد و نهم در بین صد کشور دنیا قرار گرفته است. کشور اول فنلاند است بعد هم در چند کشور اسکاندیناوی قرار دارند و آمریکا در رده یازدهم و انگلیس در رده دوازدهم قرار گرفته است.

موضوع هفتم: آقای باقر خرازی دبیر کل حزب الله قم که برادر زن مسعود خامنه ای هم هست در سخنرانی داشته و مطرح کرده که صهیونیست ها در رده های بالای کشور نفوذ کردند از جمله ایشان مطرح کرده که خیلی از مقامات کشور از یک ده کوچک در نزدیکی لاریجان آمل هستند و به احتمال زیاد منظورش برادران لاریجانی است همچنین گفته همسر یکی از مقامات بالا که نزدیک به رهبری هست، انگلیسی هست که حتما منظورش آقای محمدی گلپایگانی رئیس دفتر آقای خامنه ای است. این اظهارات آقای باقر خرازی احتمالا منجر به جنجال های جدیدی خواهد شد. اما نکته آخر اظهار نظر سه تا از مقامات ارشد دولت آقای احمدی نژاد است که من بحث در مورد آن ها را می گذارم برای فردا. یکی وزیر اطلاعات است که انصافا حرف هایی می زند که اسباب خنده و مضحکه است. یکی وزیر نفت و دیگری هم آقای رحیم مشایی که دنبال گرفتن خسارت های جنگ اول و دوم است. این بحث راجع به صحبت های این سه مقام ارشد را می گذاریم برای فردا.

اندکی صبر سحر نزدیک است
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید
به امید پیروزی ایران و ایرانی V