October 5, 2010

متن پیاده شده روز سه شنبه 13 مهر 1389

سه شنبه سیزده مهر ماه89 پنجم اکتبر2010 میلادی

امروز درباره 9 موضوع صحبت می کنیم.

موضوع اول اهدای قلم طلایی موسسه جهانی مطبوعات به شرف اهل قلم ایران آقای دکتر احمد زیدآبادی است این جایزه قبلا به دو روزنامه نگار دیگر ایرانی آقای فرج سرکوهی و آقای اکبر گنجی تعلق گرفته بود. آقای زید آبادی کسی است که مورد کینه شخصی آقای خامنه ای قرار دارد و چرا که آقای خامنه ای از هر آدم فهمیده و مقاومی تنفر دارد تا حدی که او را از دیدن زن و بچه اش محروم کرده اند و در دوران بیش از یک سال بازداشت اش مرخصی نداده اند اما مثل کوه ایستاده و در زندان مقاومت کرده است.

همین طور کمپین یک میلیون امضا تغییر برای برابری با خانواده بهاره هدایت ملاقات داشته و گفته اند که بهاره از فعالین کمپین هم بوده و توانسته اند تلفنی هم با او صحبت کنند. بهنام ابراهیم زاده از فعالین کارگری که در بند 209 از هفت مهر دست به اعتصاب غذا زده ، بهنام چهار ماه پیش دستگیر شده است . اتحادیه کارگران بلژیک هم به منصور اسانلو عضویت افتخاری داده اند، قبلا هم اتحادیه های کارگری فرانسه ،انگلیس، هلند، فلیپین و اندونزی هم عضویت های افتخاری خود را به آقای اسانلو داده بودند.

نکته دوم این که کانون معلمان به مناسبت روز جهانی معلم پنجم اکتبر اطلاعیه بلندی صادر کرده که نکات درخوری دارد. از جمله مشکلات نظامی آموزشی، ایدئولوژیک بودن کتاب های درسی و خواست های منطقی مانند رشد جامعه مدنی معلمان، انتخابی بودن مدیران و غیره را مطرح کرده است.

نکته سوم این که برای چندمین روز پیاپی صف های طولانی برای ارز 1070 تومانی که بانک مرکزی گفته به صورت نامحدود در بانک ها عرضه می شود جلو بانک ها تشکیل شده بود و یک شنبه شب تا پاسی از شب ادامه داشتیه همان طور که دیروز هم گفتیم صراف ها به زور نرخ 1080 تومان را در مغازه می گذارند اما عرضه نمی کنند. دولت دست به زور شده و گفته که در هر صرافی یک نماینده از بانک مرکزی می گذارد و تهدید کرده صراف ها را و به نظر می رسد همان طور که قبلا هم صحبت کردیم بحران عدم برابری ریال با ارز های خارجی بحران عمیقی است.

نکته چهارم این که استان ها خوزستان، خراسان، همدان هم به اعتصاب طلا فروشان پیوستند و اردبیل هم وارد سیزدهمین روز اعتصاب خودش شده است. اما اعتراض و تعطیلی این صنف همچنان ادامه دارد.

نکته پنجم این که آقای مدودیف فرمانی صادر کرده است که بانک های روسی هم با بانک های ایرانی کار نکنند و به این ترتیب روسیه هم به تحریم بانکی آمریکا پیوست .

نکته دیگر این که معاون وزیر صنایع گفته است که ویرس استاکس نت 9 گونه ویروس است که تا کنون سه مدل از این ویرس شناسایی شده ست این در حالی است که آقای صالحی رییس سازمان انرژی اتمی گفته تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر ربطی به این ویروس ندارد.

نکته هفتم این آقای احمدی نژاد جلسه ای گذاشته بود با وکلای مجلس اما ظاهرا بیش از صد نفر وکلا به این جلسه نرفتند و هیات رییسه غایب بوده و حتی پشتیبانان دولت مثل آقای تهرانی و حسینیان هم به این جلسه نیامده بودند. آقای علی لاریجانی هم گفته که مسولان حرف های غیر ضروری نزنند و با عث تفرقه نشوند. آقای علی مطهری هم که بر اساس شکایت دولت باید در دادگاه ظاهر شود گفته اگر به رییس جمهور نشود انتقاد کرد او دیکتاتور می شود البته به ایشان باید گفت که سال هاست کسی نمی تواند به رهبری انتقاد کند و او سال هاست که دیکتاتور شده است . به هر صورت آقای علی مطهری در جای دیگر تا آقای احمدی نژاد سر کار است کار ممکلت به سامان نمی رسد که حرف غلطی هم نیست. نکته جالب در این کشمکش ها بعضی حرف های طرفداران احمدی نژاد است سایت های طرفدار ایشان مطرح کرده بودند که دو میلیارد و دویست میلیون کامنت زیر سخنرانی های ایشان ارسال شده است . اعدادی که نشان جهل آقایان است.

اما نکته هشتم این که خبرنگاران سبز گفته اند که رژیم نگران شورش های اقتصادی است و برنامه شامل سه فاز تهیه کرده، فاز اول این که مشکلات اقتصادی را به گردن غرب بیاندازد و اعتراضات مردم را گردن خارجی ها بیاندازد. فاز دوم پاره ای عقب نشینی های محدود بکند و فاز سوم اگه نشد با ماجراجویی در خلیج فارس فضای کشور را در فضای جنگی و نظامی قرار دهد و بقیه مسایل را تحت شعاع قرار دهد که البته باید گفت این حرف ها از دید حکومت گران درست است اما حرکت دینامیک مردم در برابر مشکلات اقتصادی است که این برنامه ها باد هوا خواهد کرد.

نکته آخر ادامه سوالی که از من پرسیده بودند که جامعه در حال فرو پاشی است و در واقع اعتماد در جامعه وجود ندارد و گویی همه چیز در حال فروپاشی است چه می توان کرد؟ مطلب این است وقتی دیکتاتوری همه چیز را در دست بگیرند و همه نهادها را کنترل کنند با فروپاشی خودشان جامعه را به آستانه فروپاشی اجتماعی می برند که در این نقاط حساس جنبش ها می توانند بسیار تاثیر گذار باشند.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد پیروز موفق و سرافراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی
V