October 7, 2010

متن پیاده شده روز پنجشنبه 15 مهر 1389

سلام

پنجشنبه 15 مهر 89، 7 اکتبر 2010 میلادی

امروز در مورد 11 موضوع صحبت می کنیم:

موضوع اول: ادامه بحث ما در مورد فرایندی ست که در آن دیکتاتوری ها شروع به اضمحلال می کنند و یک نوع فروپاشی اجتماعی متصور می شود.

همان جور که روزهای قبل هم صحبت کردیم، وقتی نظام های دیکتاتوری تمام نهادهای مدنی را داغون می کنند و از بین می برند و سعی می کنند که هر شخصیتی را از راه بردارند و خودشان جای همه روابط اجتماعی بنشینند و دیکتاتوری ها شروع می کنند و در سرازیری می افتند و شروع به اضمحلال می کنند بخصوص زمانی که ازشان مشروعیت زدایی می شود، و شروع به ریزش می کنند به نظر می رسد که همه چیز در جامعه در حال ریزش است و سنگ روی سنگ بند نیست و این آن فرایندی است که در جامعه ما هم مشاهده می شود و به نوعی خبر خوبیست اما قسمت مهمش اینست که آنچه که اهمیت دارد اینست که بتوانند مردم در عمل جایگزین اجتماعی برای دیکتاتوری بسازند. دیروز مثالی زدم در مورد تلویزیون و دستگاه تبلیغات رسمی حکومت که چگونه مردم وقتی بهش اعتماد ندارند برای خودشان و در روابط بین خودشان برایش جایگزین ساخته اند، می شود مثال های دیگری هم زد مثل امنیت محله که در خیلی نقاط تهران و شهر های دیگر اتفاق می افتد وقتی که مردم به پلیس اعتماد ندارند و پلیس را دزد و رشوه گیر و نهایتا بی لیاقت می دانند خودشان پول روی هم می گذارند و کیوسک می گذارند و کسی را استخدام می کنند و امنیت محله را حفظ می کنند همین طور است مثال هایی مثل دستگیری از فقرا، سالمندان و بخصوص بی نیازی از قوه قضاییه فاسد و رشوه گیر است و ابزار دست دیکتاتوریست، مردم معمولا سعی می کنند کارهای دعاوی خودشان را بیاورند بیرون از قوه قضاییه و بین خودشان حل و فصل بکنند. اینکه چگونه این عمل به طور طبیعی اتفاق می افتد، امریست که در خیلی کشور ها دیده شده است، اما اینکه چگونه می شود برای آن سازمان دهی کرد، و باز هم کاری که در بسیاری کشور ها در مسیر سقوط دیکتاتوری ها کردند و گذار را به دموکراسی و نظام بعدی آسان کردند، بحثی است که روزهای آینده باز هم بهش می پردازیم.

موضوع دوم: خانم نسرین ستوده این وکیل مدافع آزادی بیان در تماس تلفنی کوتاهی که با همسرش داشته اعلام کرده که از سوم مهر ماه در اعتصاب غذا به سر می برد.

موضوع سوم: جایزه قلم طلایی موسسه جهانی مطبوعات روز گذشته در هامبورگ به دکتر احمد زیدآبادی این شرف اهل قلم ایران تعلق گرفت. آقای گنجی که خود در سال 2006 این جایزه را دریافت کرده، از طرف آقای زید آبادی این جایزه را دریافت کرد.

موضوع چهارم: سینماگران مقاومتشان در مقابل وزارت ارشاد و حرف های وزیر و معاونش ادامه دارد و لیستی که دارد امضا می شود زیر آن بیانیه یک خطی سینماگران که ما پشت مدیرعامل منتخب مان ایستاده ایم، روز گذشته اسامی جدیدی را داشت، مثل آقای مخملباف، خانم معتمد آریا، و کسانی دیگر مثل آقای مسعود کیمیایی و عباس کیارستمی و جالب است که بعضی از این آقایون به حکومت نزدیک هستند یا اینکه در انتخابات از آقای احمدی نژاد پشتیبانی کرده بودند. این اتحاد مثال زدنی سینماگران ما می تواند برای همه بخش های جامعه پشتیبانی از نهادهای منتخبشان مثال زدنی باشد.

موضوع پنجم: رئیس کل دادگستری استان تهران لغو انحلال جبهه مشارکت را تکذیب کرده است، به نظر می رسد قاضی حکمی داده و برحسب معمول قوه قضائیه احتمالا پرونده را از آن قاضی خواهند گرفت و به قاضی دست نشانده ای خواهند داد و حکم را عوض خواهند کرد یعنی آن چیزی که بارها دیده شده و استقلال قضات در قوه قضاییه جمهوری اسلامی افسانه ای بیش نیست. همین طور دادستان تهران هم به دنبال اعتصاب بازاری ها و بستن بازار، بازاری ها را تهدید کرده و صحبت از اخلال در امنیت کشور کرده و گفته که قوه قضاییه برخورد می کند، کیهان هم در سرمقاله دیروز خودش داستان مفصلی را ذکر کرده بود و شش تا هفت نفر را بدون اینکه اسم ببرد، گفته که این ها در قاچاق میلیاردها تومان طلا دست دارند و پشت این ماجراها هستند و خلاصه از این پرونده سازی های کیهان و دنباله روی از کیهان توسط سایت های کودتاچی ها که بنظر می رسد می خواهند فضایی درست کنند و بعد برخورد امنیتی نظامی بکنند و اگر حکومت این کار را بکند در واقع آتش به انبار پنبه انداخته، چرا که بازار نشان داده که در مقابل برخورد های امنیتی نظامی می ایستد و اتحاد خوبی دارد. جالب است که این برخورد با بازاری ها و این اتفاقاتی که دارد می افتد و شکلی که دارند می دهد به این سرکوب در این مرحله برای کسانی که خودشان را نمایندگان بازار معرفی می کنند سر بزنگاه مثل هیئت موطلفه ساکتند و هیچ چیزی در حمایت از حقوق بازاری ها نمی گویند.

موضوع ششم: داستان ارز ادامه دارد و سایت خبرآنلاین نزدیک به آقای علی لاریجانی مطرح کرده که به هر نفر هزار دلار فقط با کارت ملی فروخته می شود و به هر مسافر هم دوهزار دلار، در واقع ارز را سهمیه بندی کرده اند برخلاف چیزی که رئیس کل بانک مرکزی یا آقای احمدی نژاد گفتند، که ما میلیاردها دلار داریم و می ریزیم در بازار و هر که هرچقدر بخواهد می تواند بخرد ولی کاملا معلوم شده که محدودیت آقایون باعث شده که سهمیه بندی بکنند. به هر صورت الان بین مردم اجاره کارت ملی 10 هزار تومان قیمت پیدا کرده و کسانی می روند ارز را می خرند و به قیمت گران تر می فروشند.

موضوع هفتم: کسی برای من نوشته بود که در شرکت دریا ساحل وابسته به قرب نوح از زیرمجموعه های قرارگاه خاتم الانبیاست مدیر عاملی به نام سردار پاسدار محمدعلی نظارت از سال 85 پروژه ی مخزن دو منظوره پروپان در جزیره خارک را گرفتند ولی به دلیل بی لیاقتی مدیرعامل و دستگاه مدیریت سپاه این پروژه به انجام نرسید و ورشکسته شد و پرسنل این شرکت بیش از پنج ماه است که حقوق نگرفته اند و هیچ کس هم پاسخگو نیست. این داستانی است که در بسیاری از پروژه های کشور اتفاق افتاده یعنی سپاه با اعمال نفوذ کار را گرفته و پیش پرداخت ها را خورده و سوء استفاده و فساد صورت گرفته و چون نه لیاقتش را داشتند و نه اهلیت را، پروژه ها نیمه کاره مانده و پرسنل هم سرگردان شده اند، جالب است که در همین حال آقای سردار محصولی که خودش به سردار دارندگی معروف است و یکی از کسانی است که در بسیاری از این فسادها متهم است، در صحبتی گفته که بعد از جنگ بعضی از مسئولان به اشرافی گری روی آوردند. احتمالا منظورش آقای هاشمی رفسنجانی است و معلوم نیست که چرا دولت حداقل برای این قبیل تبلیغاتش یک کسی را که کمتر از آقای محصولی انگشت نما باشد جلو نمی فرستد.

موضوع هشتم: روز گذشته دو تا اظهار نظر از دو تا بخش دولت، همزمان بیرون آمده که یکی مرکز آمار ایران بود که بهار امسال نسبت به بهار سال 88 قیمت زمین 36.7 درصد و قیمت مسکن 20 درصد افزایش داشته و در همان روز آقای نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد که با توجه به وام و قرض الحسنه که دولت داده، قیمت مسکن هیچ افزایشی نداشته است. البته به احتمال زیاد حرف مرکز آمار ایران بسیار درست تر از حرف وزیر مسکن است.

موضوع نهم: آقای هاشم صباغیان از اعضای نهضت آزادی ایران آزاد شد اما نگرانی در مورد دیگران مخصوصا آقای دکتر یزدی با توجه به مریضی ایشان ادامه دارد.

موضوع دهم: وزیر دفاع اعلام کرده که بر سر سیستم های اس 300 می خواهند با روس ها مذاکره بکنند اما به احتمال زیاد التماس آقای وزیر دفاع و هیئتشان فایده ای نخواهد داشت و روس ها این سیستم موشکی را به ایران نخواهند داد.

همین طور 20 تن مواد منفجره در مرز افغانستان جاسازی شده در وسایل آشپزخانه و موادغذایی و کارتن اسباب بازی، کشف شده توسط پلیس هرات که از ایران به آنجا حمل می شده است.

موضوع یازدهم: آقای حمید بقایی یکی از مشاوران خارجی آقای احمدی نژاد کسی بوده که در مصر با مصری ها صحبت کرده و قرار گذاشته اند که این پرواز تهران قاهره را برقرار کنند و در واقع وزارت خارجه ایران را دور زده اند علیرغم اینکه آقای خامنه ای گفته بود که چنین کاری را نکنید. جالب است که این آقا می خواسته شیخ الازهر را هم ببیند ولی به بهانه مشغله شیخ الازهر حاضر نشده که ایشان را ببیند.

اندکی صبر سحر نزدیک است
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید
به امید پیروزی ایران و ایرانی
V