October 9, 2010

متن پیاده شده روز شنبه 17 مهر 1389


شنبه هفده مهر ماه89 نه اکتبر2010 میلادی

امروز درباره یازده موضوع صحبت می کنیم.

موضوع اول این که آقای سعید رضوی فقیه از روزنامه نگاران باسابقه و فعال دانشجویی برای گذارندن چهار سال زندان به اوین فراخوانده شد.

نکته دوم این که ادامه حمایت سینماگران از مهدی عسکرپور مدیرعامل منتخب خانه سینما ادامه دارد و تا الان بیش از 270 نفر امضا کرده اند و در میان اسامی جدید عزت الله انتظامی، مرضیه برومند، کیانوش عیاری و دیگران دیده می شود. از طرف مقابل معاون وزیر ارشاد آقای شمقدری تهدید کرده و همین طور آقای علیرضا سجاد پور مدیر کل نظارت بر سینما از قول یک مقام مسوول امضا کنندگان این نامه راعوامل نفوذی و سربازان دشمن در جنگ نرم خوانده است. مارکی که حکومت به پیشانی همه می زند حالا به پیشانی امثال آقای انتظامی می خواهند بزنند.

نکته سوم این که در تعطیلی بازار طلافروشان در اردبیل وارد دومین هفته خود شد همین طور صنف آهن فروشان به اجرای قانون مالیات بر ازرش افزوده اعتراض کرده و رییس اتحادیه خواستار تعلیق این قانون تا سال آینده شد از طرف دیگر معاون وزیر دارایی صراف ها تهدید کرده است. زبان حکومت در این کشمکش های اقتصادی زبان زور و تهدید بوده اما اصناف مختلف با طمعنینه و هر کدام با روشی اعتراض خود را اعلام می کنند.

نکته چهارم این که وزارت نیرو اعلام کرده است که قیمت آب در طول یک برنامه پنج ساله افزایش پیدا خواهد کرد.

نکته پنجم این که همان طور که پیش بینی می شد تلویزون ایران شب گذشته اعلام کرد دو مظنون اصلی حوادث سنندج در جریان زد وخورد کشته شدند . حکومت برای این که نشان دهد همه چیز را می داند و خیلی مقتدر است وقتی چنین اتفاق هایی می افتد اعلام می کند که مسوولین را کشتیم و بعد البته اسامی مناسب می سازند و اعلام می کنند.

نکته ششم این که آقای علیرضا آوایی رییس کل دادگسستری استان تهران اعلام کرده که هنوز تمام ظرفیت های قانونی حزب های مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی به پایان نرسیده و می توانند این دو حزب به رای دادگاه اعتراض کنند در حالی که قبلا اعلام شده که شعبه 27 رای به ابطلال لغو این دو حزب داده است.

این نشان می دهد که دستگاه قضایی هم دچار سردرگمی است و احتمالا پرونده را از این قاضی می گیرند و به یک قاضی دست نشانده می دهند که یک حکم ابطال از او بگیرند.

نکته هفتم این که وزارت امورخارجه آمریکا از مصر خواست که روابط اش با تهران را گسترش ندهد و به برقراری پرواز بین تهران و قاهره اعتراض کرد و روس ها هم در پاسخ آقای وحیدی وزیر دفاع گفتند که پیش پرداخت ایران را پس می دهند اما هیچ غرامتی نخواهند پرداخت چرا که قطنامه شورای امنیت از مصادیق فرست ماژر در قرارداد ها است و روس ها مسوولیتی ندارند .

نکته هشتم این که لیو شائو بو مبارز حقوق بشر در چین که به یازده سال زندان محکوم شده علی رغم اعتراض و تهدید چین برنده جایزه صلح نوبل امسال شد.

نکته دیگر این که آقای کروبی در صحبت با جوانان حزب اعتماد ملی مطرح کرد که نظامی ها یک عده اوباش را فرستاده اند تا مزاحم او و آقای موسوی شوند و همین طور ایشان پیش بینی کرده که وضع این طور نمی ماند و مطمئنا ملت ایران پیروز می شود.

نکته دهم این که شایعاتی هست که آقای صادق لاریجانی نامه ای برای آقای خامنه ای نوشته و گفته که اگر ایشان مسوولیت شرعی شکنجه هایی زا که زیر نظر آقای نقدی و طائب در زندان ها انجام می شود را نپذیرد آقای لاریجانی استعفا خواهد داد. من شخصا خودم شک دارم که آقای صادق لاریجانی چنین شجاعتی داشته باشد اما اگر درست باشد آقای خامنه ای را سر دوراهی قرار خواهد دادباید کتبی این شنکجه ها را تایید کند. اما حتی اگر آقای خامنه ای هم تایید کند از مسوولیت آقای لاریجانی کاسته نمی شود.

نکته یازدهم این که سفر آقای خامنه ای به قم که آقای احمد خاتمی هم در نماز جمعه دیروز مطرح کرد به موضوع جالبی تبدیل شده است. اولا این که آقای خامنه ای نیاز دارد به قم برود. سپاهی های پشت سراش که روز می خواستند کربلا را بگیرند لشکر کشیده اند قم را فتح کنند تا بلکه بتوانند یک مشروعیتی برای ایشان کسب کنند. البته نه برای عموم مردم چرا که مدت هاست مرجع طبقه متوسط جامعه ایران روحانیت نیست بلکه بیشتر برای آن شش درصد آدم هایی که ایشان قدرا جمع جور کردن آن ها را ندارد.

ظاهرا این سفر برنامه دیگری هم دارد و آن این که ایشان برای پسراش اجازه اجتهاد بگیرد. گفته شده وقتی آن هیات سراغ آقای شبیری زنجانی رفته اند ایشان گفته است من فکر کردم برای گرفتن اجازه اجتهاد برای خود آقای خامنه ای آمدید که متلک بسیار خوبی است. اخباری که از این صفر می رسد خیلی جالب است و گفته شده که دویست طلبه موسسه امام صادق به 40 کیلومتری قم بیاورند که دنبال ماشین آقای خامنه ای بدوند . درست خلاف آن داستان معروف که به علی (ع) نسبت می دهند که مردم را از دویدن به دنبال اسب اش بازداشت ایشان به دنبال این خودنمایی هاست. به اصناف و ادارات و مدرسه ها ابلاغ شده که پلاکارد ها ی خوش آمد تهیه کنند و به امامان جماعت ابلاغ شده بین نمازهای ظهر و عصر روز ورود ایشان نماز شکر بخوانند و پنجاه آیه قرآن و مراجع را هم گفته اند که بیایید در حرم که آن جا از رهبری استقبال کنند که البته آقایان مکارم شیرازی، نوری همدانی و سبحانی پذیرفته اند. اما آقای وحید خراسانی از قم به مشهد می رود و آقای شبیری زنجانی نپذیرفته است و مراجعی مانند صافی گلپایگانی و شیرازی و روحانی هم نپذیرفته اند به حرم بروند و گفته اند حداکثر در دیدار خصوصی ایشان را ببینند.این حمله به روحانیت قم و دیدن نمایش اقای خامنه ای در قم ظرف روزهای آینده جالب است.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد پیروز موفق و سرافراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی V