October 10, 2010

متن پیاده شده روز یکشنبه 18 مهر 1389

یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ و ۱۰ اکتبر ۲۰۱۰

امروز درمورد ۱۲ موضوع صحبت خواهیم کرد:

موضوع اول اینکه در آستانه ی ۱۰ اکتبر، روز جهانی‌ مبارزه با حکم اعدام، آماری منتشر شده که در ۶ ماه اول امسال ۱۳۷ مورد اعدام انجام شده و بیش از

۱۰۰مورد هم حکم اعدام در آن صادر یا تایید شده است. سالهاست که ایران در رده های بالای جهانی‌است و به نسبت جمعیتش رتبه اول را دارد.

نکته دوم اینکه روز گذشته نیز بحران در بازار ارز هنوز ادامه داشته و صفهای طولانی در پشت بانکهایی که ارز ارائه می کردند، دیده شده است. در ضمن صرافها هم ارز نمی فروختند. قیمت دلار هم از ۱۰۹۰ تومان هم پایین تر نیامده است.

نکته سوم اینکه ۴۵۰ میلیون دلار تسهیلات بانکی‌ به لبنان، در آستانه سفر آقای احمدی نژاد به لبنان، برای برق و انرژی اختصاص داده شده است که بین وزیر نیروی ایران و وزیر انرژی لبنان امضا شده است. البته تابلوهای زیادی در سطح شهر لبنان وجود دارد که بر آن نوشته شده است لا اهلا و لا سهلاً( به معنی‌ خوش نیامدید) که خطاب به آقای احمدی نژاد گفته شده است. همچنین آقای حسن نصرالله در صحبتهایش از دهنش در رفته است که کمک مالی ایران در جنگ ۶ روزه علیه اسرائیل سبب پیروزی حزب الله بوده است، امری که همه میدانستند که ایران پول و کمک به حزب الله داده است. در ضمن ابراز کرده است که در بازسازی بعد از جنگ نیز ایران به آنها کمک کرده است، همان موقع هم مطرح بود که ایران بابت هر خانه ای که صدمه خورده بود، ۱۲ هزار دلار پرداخت کرده است.

نکته چهارم اینکه کارخانجات رنگ ،به گفته شرکت تعاونی تولیدکنندگان رنگ، با مشکل مواجه شده اند که اساسی‌ترین مشکل آنها مواد اولیه و مشکلات کارخانجات برای انتقال ارز و خرید مواد اولیه است.

نکته پنجم اینکه روز گذشته آقای ژنرال جیمز جونز( مشاور شورای امنیت ملی‌ آمریکا) از کار کنار رفت و آقای تام دونیلن جانشین ایشان شدند، کسی که معروف به ضدیت با جمهوری اسلامی ایران و کره ی شمالی و طرفداری از اسرائیل است. آقای دونیلن قبلا در میز ایران هم کار کرده است و سالها در مناصب مختلف بوده است. به هر صورت مشاور شورای امنیت آمریکا یکی‌ از ۵ نفری است که در شورای امنیت ملی‌ آمریکا در تصمیم گیریهای کلان سیاست خارجی‌ حضور دارد.

نکته ششم اینکه آقای سعیدجلیلی دبیرشورای عالی امنیت ملی را به اجلاس مسولین امنیت چهل کشور که در روسیه برگزار می شود راه ندادند.این درحالی است که تمامی همسایگان ایران در این اجلاس حضور داشتند.

نکته هفتم اینکه آقای صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه ای اعتراف کرده که از این سازمان ونیروگاه بوشهراطلاعاتی به بیرون درز کرده ودرمورد ویروس استاکس نت هم ایشان گفته که امیدواریم هرچه زودتربراین مشکل فایق بیاییم

نکته هشتم اینکه پروژه اتوبان قم-مشهد (که معلوم نیست دلیل احداث چنین اتوبان عظیمی چیست) به شرکت تهران گسترش از شرکت های وابسته به سپاه واگذارشده است.در ارقام این پروژه صحبت از ده هزار وپانزده هزارمیلیاردتومان می شود که نوسانی پنجاه درصدی در پیش بینی هزینه هادیده می شود.این عدم شفافیت همین جایی است که سپاه منافع اقتصادی کلانی می برد وشایدمثل بسیاری از پروژه ها به سرانجام نرساند

نکته نهم اینکه وام سیصدمیلیون دلاری بانک جهانی به ایران برای پروژه فاضلاب تهران متوقف شده است .بانک جهانی در پاسخ به اعتراض وزیر اقتصاد ایران به این اقدام اعلام کرده که دلیل این توقف تحریم های جهانی ایران است که شامل بانک جهانی هم می شود

نکته دهم اینکه گزارشی درایلنا به مناسبت روزجهانی کودک منتشرشده که نشان می دهد سیصدهزار کودک ایرانی امسال از راهیابی به مدرسه محروم بوده اند و بیش از یک میلیون کودک در ایران کودک کار هستند.به این اعدادبایدحدود چهارصدهزار کودک افغانی را اضافه کرکه به مدرسه راه نمی یابند.

نکته یازدهم اینکه برسر حکم انحلال جبهه مشارکت رسوایی قضایی صورت گرفته است.درحالیکه شعبه 27قوه قضاییه بر اساس اسنادی که توسط جبهه مشارکت منتشر شده حکم بر برائت این حزب راداده است پرونده به شعبه 15دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برده شده و این دادگاه حکم انحلال این حزب را صادرکرده است وبرای اینکه ردی از حکم تبرئه مشارکت باقی نگذارد تاریخ حکم انحلال را قبل تر درج می کند.گزارش مشارکت به خوبی رسوایی قوه قضاییه رانشان می دهد وکودتای انتخاباتی را تایید می کند.

نکته دوازدهم اینکه در جلسه ای درسپاه هنگامی که آقای عزیزجعفری فرمانده سپاه می خواسته صحبت کند فردی از قدیمی های سپاه درباره وقایع یکسال گذشته سوالاتی را مطرح می کند و سپس افراد دیگری هم شروع به سوال می کنند که آقای عزیزجعفری ازکوره در می رود و دستور اخراج اینها را از جلسه می دهد

اندکی صبرسحرنزدیک است

به امیدپیروزی ایران وایرانی V