October 31, 2010

متن پیاده شده روز یکشنبه 9 آبان ماه 1389

یکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ و ۳۱ اکتبر ۲۰۱۰

امروز راجع به ۷ موضوع صحبت خواهیم کرد:

موضوع اول اعدام ۲۳ نفر در مشهد و در ماه مهر است که بدون اطلاع قبلی‌ و بدون علم عمومی انجام شده است. ماشین اعدام که از مدتی‌ قبل در زندان مشهد شروع شده است و ظاهراً قاچاقچیان مواد مخدر را اعدام می‌کند، کماکان ادامه دارد.

نکته دوم اینکه آقای محمد سیف زاده از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر و از وکلای دعاوی که معمولا مدافع حقوق روزنامه نگاران و زندانیان سیاسی است به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است. آقای کروبی نیز در دیدار از خانواده‌های حسن اسدی زید آبادی و علی‌ جمالی از فعالان تحکیم و ادوار تحکیم جمله ی جالبی‌ را بیان کرده اند که " اگر فتنه مرده است، پس چرا هر روز پشت سر مرده حرف می زنید؟چرا بگیر و به بند‌ها تمامی‌ ندارد و از کوچک ‌ترین حرکت‌ها بیم دارید؟" آقای کروبی تاکید کرده اند که حرکت مردم عمیق تر، وسیع‌ تر و کوبنده تر در جریان است.

نکته سوم اینکه آقای هادوی( اولین دادستان کل جمهوری اسلامی) در نامه‌ای به وزیر اطلاعات در مورد دستگیری پسر و نوه ی خودش نوشته است که نمی‌توان مملکت را دزدانه اداره کرد. ایشان جمله ی جالبی‌ را نقل کرده که وقتی‌ ابن زیاد وارد کوفه شد، گفت من به تهمت می گیرم. در ادامه هم بیان کرده اند که آقای وزیر اطلاعات شما چگونه مردم را دستگیر می‌کنید؟

در واقع جمهوری اسلامی نه حتی با اتهام صرف ، بلکه با احتمال شک و تردید مردم را دستگیر می‌کند.

نکته چهارم اینکه طرح امنیت محله محور که قرار بود در ۲۰۰۰ نقطه ی تهران اجرا شود، روز گذشته در ۸۰۰ نقطه آغاز شد. ظاهراً این طرح برای برخورد با مواد مخدر، اراذل و اوباش و سلاح سرد غیر متعارف و امثالهم است، اما خیلی‌‌ها معتقدند که این طرح برای امنیتی کردن فضا و ایجاد ترس در مردم است، چرا که حکومت نگران واکنش‌های مردم در بحران اقتصادی است که پیش روی مملکت قرار دارد. در همین راستا شب گذشته آقای احمدی نژاد قرار بود راجع به لایحه ی هدفمند کردن یارانه‌ها صحبت کند، چیزی نگفت و صراحتا هم بیان کرد که زمان طرح را اعلام نمی کنم تا مورد بهره برداری دیگران قرار نگیرد. کماکان دولت از قطع یارانه‌ها و افزایش قیمت کالاها وحشت دارد. اجرای طرح امنیت در روز گذشته منجر به ترافیک در برخی‌ از نقاط تهران شد و برخی‌ حرکت‌ها مانند شعاردادن مردم در خیابان ولی‌ عصر بر علیه حکومت، نیز گزارش شده است.

نکته پنجم اینکه سایت رهبری در گزارشی که از سفر ۱۰ روزه ی آقای خامنه‌ای داده است، تلویحا گله کرده است که آقای احمدی نژاد و هیئت وزیران در روز پنج شنبه به قم نرفته و در عوض در تهران با آقای مورالس مشغول بازی‌ فوتبال بوده است. همچنین در این سایت و در نامه‌ای که از دفتر رهبری به مردم قم نوشته و از آنها تشکر کرده، در ابتدای نامه بخشی از آیه ی ۳ سوره ی مائده ی قرآن را نقل کرده است که شیعیان معتقدند که این آیه در خصوص مساله ی جانشینی پیامبر، نازل شده است. به همین دلیل است که خیلی‌‌ها معتقدند که آقای خامنه‌ای در این سفر تلویحا یا تصریحا به دنبال جانشینی پسرش( مجتبی خامنه ای) بوده است که البته گزارشات رسیده از قم حاکی‌ از آن است که توفیقی در جلب نظر مراجع برای پسرش نداشته است.

نکته ششم اینکه انحلال دانشگاه علوم پزشکی‌ ایران، به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌ اعلام شده است و اموالش به دانشگاه شهید بهشتی‌ و دانشجویانش به دانشگاه تهران و بخش بزرگی‌ از تاسیسات و امکاناتش هم به دانشگاه علوم پزشکی‌ کرج واقع در استان جدیدالتاسیس البرز واگذار شده است. مشخص نیست چرا یک دانشگاه و نهادی که فعال بوده و کار می کرده باید به این صورت و بین ۳ نهاد مختلف تکّه پاره و تقسیم شود. ظاهراً این اتفاق با دستور و تصویب معاونت نیروی انسانی‌ ریاست جمهوری انجام شده است.

نکته ی آخر ادامه ی بحثمان در باره ی استراتژی جنبش در مرحله ی کنونی است. اگر خاطرتان باشد، مطرح کردم که در چهارچوب استراتژی کلان جنبش که مبتنی‌ بر همبستگی‌ و مقاومت ملی‌، مشروعیت زدایی از حکومت، ایجاد فرسایش در میان کودتاچیان و فلج سازی حکومت است، گفتیم که در مرحله ی کنونی استراتژی پیشنهادی برای جنبش میتواند بر ۴ محور بنا شود. تمرکز بر سپاه برای ایجاد شکاف و فرسوده کردنش به عنوان اصلی‌ ترین ماشین سرکوب حکومت، تشکیل شبکه‌های اجتماعی که هم کارهای حکومت را به مردم منتقل کند و هم به پیشبرد اجتماع کمک کند، به خصوص در سطح محله‌ها و خانواده ها. بحث سوم آموزش عمومی و بحث چهارم بحث بر آکسیون‌های عدم همکاری متناسب در این مرحله است. در مورد آموزش عمومی می‌توان به فیلم، کتاب و مقاله اشاره کرد که به راحتی‌ به مردم آموزش داده شود. فکر می‌کنم برای شروع، بهترین کار فیلم نخستین نگاه است که به بخش اولش نگاه کنید. قبلا هم این فیلم را معرفی‌ کرده بودم ولی‌ دوباره خدمتتان ارائه می‌کنم.

. گزارشی از فیلم:

۴نفر در این فیلم نمایش داده می شوند:1)فردینان مارکوس، 2)آگوستو پینوشه، 3) اسلوودان میلاسوویچ و 4)

اینها مردانی قدرتمند هستند که در یک چیز اشتراک دارند: همگی‌ آنها با مقاومت مدنی بدون خشونت از قدرت کنار گذشته شدند.

چگونه اتفاق افتاد؟

زمانی‌ اتفاق افتاد که مردم با همدیگر در مقابل قدرت سرکوبگر دست به مقاومت زدند. در فلیپین آن را قدرت مردم نامیدند. معمولا آن را مقاومت مدنی می خوانند. سلاح بی‌ خشونتی است که مردم معمولی‌ آن را بر علیه رهبران سرکوبگر بکار می برند. مقاومت مدنی نیاز به مشارکت تعداد زیادی از مردم دارد، ولی‌ فقط تعداد زیاد مردم کافی‌ نیست. مشکل فعالیت‌های بی‌ خشونت این است که در آنها لزومی برای نظم شدید،آموزش، استراتژی و برنامه‌ریزی و بکارگیری افراد و سایر موارد لازم برای یک جنبش احساس نمی‌شود. مبارزات بی‌ خشونت نمی‌تواند بطور خود جوش اتفاق بیفتد و باید سیستماتیک باشد.

چگونه آغاز می شود؟

وقتی‌ شرایط غیر قابل تحمل می شود مردم خود را سازمان می دهند. بعضی‌ اوقات رهبران اتحادیه ها یا گره‌های حقوق بشر یا نهادهای مذهبی‌ پیشقدم می شوند یا همهٔ آنها باهم دست به اقدام می زنند. مهمترین نکته در این مبارزه جلب توجه دیگران است، مبارزه در گوشه‌ای که توجه کسی‌ را جلب نکند،کوششی بیهوده و بی حاصل است. اگر مبارزه می‌کنید باید تا آنجا که می توانید توجه مردم را به انگیزه و هدف خود جذب کنید. در آغاز بی‌ میلی، ترس و تصور بر شکست ناپذیری دشمن از مشکلات اصلی‌ هستند. در شیلی ۱۰ سال طول کشید تا دموکراسی خواهان مخالف حکومت توانستند بر بی‌ میلی و ترس غلبه کنند.

حال،چطور اعتراضات را سازمان دهیم؟

تظاهرات خیابانی می تواند بسیار موثر باشد، اما تنها یکی‌ از روشهای مقاومت مدنی است، در واقع یکی‌ از صدها تاکتیک این مبارزات است. اگر تظاهرات خیابانی به صورت برق آسا و پراکنده نباشد گاهی برای پلیس سرکوب بسیار ساده خواهد بود. تظاهرات خیابانی می تواند شما و طرفدارانتان را در معرض خطر قرار دهد، تا وقتی‌ که نتوانید تودهٔ انبوهی از جمعیت را سازمان دهید و تاکتیک دیگری را هم به خدمت بگیرید، اینگونه تظاهرات عمومی کم اثر م یشود و شما را هم ساده جلوه می دهد.

همانطور هم که قبلا این فیلم را برایتان معرفی‌ کردم، سعی‌ می‌کنم در ۲، ۳ شب آینده در ۲، ۳ قسمت این فیلم را دوباره خدمتان معرفی‌ کنم. متن کامل آن را هم در فیس بوک، یوتیوب و سایت خودم قرار خواهم داد. امکان ارسال این فیلم را ندارم و فقط وقتی ضمیمه ی برنامه‌ها می شود، شما می توانید آن را ببینید. در واقع با شروع این فیلم و استفاده از این فیلم به معرفی‌ سایر مطالبی که قبلا معرفی‌ کرده بودیم و احتمالا مطلب جدیدی که به فارسی ترجمه شده، می‌پردازیم. همهٔ اینها به این خاطر است که باید یک هدف اساسی‌ را در آموزش عمومی دنبال کرد و آن این است که باید به مردم نشان داد که مبارزات بی‌ خشونت استراتژی ها و تاکتیک‌های خودش را دارد و زنجیره‌ای از اعمال است که در ارتباط با هم کودتاچیان را سرنگون می‌‌کند. این هدف اساسی‌ را در شب‌های آینده هم دنبال خواهیم کرد.

اندکی‌ صبر سحر نزدیک است

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سر افراز باشید

به امید پیروزی ایران وایرانی
V