November 17, 2010

متن پیاده شده روز چهارشنبه 26 آبان 1389

سلام،

چهارشنبه 26 آبان 89، 17 نوامبر 2010 میلادی

در مورد 9 موضوع امروز صحبت می کنیم.

موضوع اول اینکه خانم دکتر رزا قراچرلو و محمد حسین نیری دو تن از وکلایی هستند که بازداشت شدند. قبلاً دادستان تهران گفته بود که دو وکیل دیگر هم دستگیر شدند غیر از سه خانم وکیلی که دستگیر کردند اما اسامی آنها را نگفته بودند اما با اطلاعیه ای که کمیته بین المللی دفاع از وکلای دعاوی و وکلای حقوق بشر منتشر کرده اعلام کرده که این دو نفر خانم رزا قراچرلو عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز و آقای محمد حسین نیری عضو پیشین کمیته حق دفاع همین کمیسیون بودند. به هر حال حمله به وکلای دعاوی، وکلای مدافع بچه های سیاسی، مدافعین حقوق بشر در ایران مدتی است که در دستور امنیتی ها و کودتاچیان قرار گرفته که اعتراض بسیاری از سازمانهای بین المللی و بسیاری کشورها را برانگیخت.

نکته دوم اینکه آقای تاجزاده در ملاقاتی که با همسرش داشته در مورد حرفهای جمعه گذشته آقای جنتی مطالب جالبی را گفته از جمله ایشان برای اولین بار است که به صراحت مطرح کرده که من به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور و مجری انتخابات در واقع می توانم بگویم که چگونه در انتخابات مجلس ششم یک چهارم آرای مردم تهران را آقای جنتی دزدید تا حداد عادل را به مجلس بفرستد. قبلاً این موضوع مطرح شده بود اما این نخستین باری است که آقای تاجزاده صراحتاٌ به عنوان یک شاهد و یک مجری انتخابات در آن دوره این را مطرح می کند. ایشان در مورد آقای جنتی گفته که آقای جنتی برای ما حق حیات قائل نیست چگونه می تواند حق رای قائل شود و با شجاعت آقای تاجزاده مطرح کرده که هیچ زندانی سیاسی التماس مرخصی از احدی ندارد که آقای جنتی گفته مرخصی به آنها ندهید. به هر صورت مقاومت زندانیان سیاسی و ایستادگی آنها در مقابل کودتاچیان و زورگوییها مطلبی است که از جانب نه آقای تاجزاده بلکه بسیاری از بچه های دیگری که این روزها در زندان هستند این روزها به خوبی دیده می شود و تو دهنی محکمی است به کودتاچیان.

نکته سوم اینکه مراجع امنیتی روز گذشته از برگزاری مراسم دعای عرفه در حسینیه ارشاد که چند سال است انجام می شود جلوگیری کردند و همینطور نیروهای انتظامی و امنیتی به دراویش گنابادی در بابل حمله کردند و مدتی است که حملات پی درپی به دراویش گنابادی و سایر فرقه های درویشی در ایران شدت گرفته.

نکته چهارم اینکه کارگران کفش بلا در دفتر مرکزی کارخانه تجمع کردند، اعتراض به مدیریت کارخانه و نگرانی از آینده شغلی خود داشتند با توجه به بحرانی که گریبان این کارخانه را گرفته. نکته جالب در مرود این تجمع این است که حتی بسیج کارخانه هم با آنها همراه بود.

نکته پنجم اینکه خبرگزاری رویترز گزارش مفصلی را دوباره در مورد ویروس استاکس نت منتشر کرده و مطرح کرده که در واقع این ویروس دقیقاً برای سانتریفیوژها طراحی شده و سیستم کنترلی آنها را از کنترل خارج می کند در نتیجه سرعت سانتریفیوژ افزایش زیاد پیدا می کند که حتی ممکن است به انفجار دستگاه ها منجر شود.

نکته ششم اینکه رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 این روزها در ایران در جریان است. اولاً جالب است که اسم ایران هم تبدیل شده به ولایت یعنی به جای دفاع از آسمان ایران دفاع از آسمان ولایت اسم این رزمایش هست و نکته مهم این است که آنچه که از ریز این رزمایش آدم دنبال می کند فقط یکسری کارهای موشکی و راداری است که مطرح می شود در حالیکه مدتهاست به دلیل کهنه و فرسوده و قدیمی شدن هواپیماهای ایران آسمان ایران بی دفاع شده و توازن استراتژیک بین ایران و حتی کشورهای کوچک منطقه بهم خورده و جالب است در شرایطی صحبت از دفاع از آسمان ایران میکنند که فردا قرار است که آقای احمدی نژاد درکنفرانس امنیت دریای خزر شرکت بکند و قراردادی که آماده شده برای امضاء به گونه ای است که ایران تلویحاً این تقسیم بندی دریای خزر را که بیش از 11 درصد دریا را به ایران نمی دهد تایید خواهد کرد. این را باید به آقای مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه گفت که ایشان در قبال کاری که چین کرده و اسم جعلی برای خلیج فارس گذاشته گفته که ما سفیرش را صدا کردیم و در مورد تمامیت عرضی و حاکمیت ملی کوتاه نمی آییم. باید به ایشان به عنوان سخنگوی وزارت خارجه و سایر مقامات کشور گفت که چگونه است که در دریای خزر که موضوعی است که کاملاً به تمامیت عرضی ما ربط دارد کوتاه آمدید و آقای احمدی نژاد عازم امضای قراردادی است که در واقع غیر مستقیم این تقسیم بندی و این حق را از ما می گیرد و این تقسیم بندی را به رسمیت می شناسد و حق حاکمیت ما در دریای خزر را به موجب قراردادهای 1920 و 1941 در واقع از ما سلب می کند. آقای گیتس وزیر دفاع آمریکا هم در صحبتی که در روزنامه وال استریت ژورنال برای مدیران اجرایی آمریکایی داشته مطرح کرده که در واقع مسئله حمله به ایران را منتفی دانسته در شرایط فعلی، سعی کرده که کاملاً کنار بگذارد و صحبت از اثرگذاری تحریمها کرده و اینکه در ایران آقای خامنه ای تردید کرده به حرفهای آقای احمدی نژاد در خصوص اینکه او گفته که این تحریمها هیچ تاثیری ندارد. البته فکر می کنم این بخش های ارزیابی آقای گیتس کاملاً اشتباه است و اطلاعات نادرستی ایشان از ایران ارایه کرده برای اینکه در واقع این خامنه ای نیست که متمایل شده که تحریم نباشد بلکه بیشتر برعکس احمدی نژاد است که می خواهد یکجوری باب آشتی را باز کند و در آن لابی که درقدرت درایران هست، پیچ در پیچی که بوجود آمده جایی ندارد این حرف را ببرد.

نکته هفتم اینکه سفر سوم آقای خامنه ای به قم هم اتفاق افتاد. در سفر اول ایشان ده روزه به قم رفتند دوباره یک روز رفت و برای بار سوم هم ایشان یکروزه به قم رفته و به دیدار آقای شبیری زنجانی و جوادی آملی رفته در واقع بازدید پس بدهد اما خیلی ها معتقدند که به دلیل آزردگی که این آقایان پیدا کرده بودند و برخوردهای بدی که در ملاقاتهای نیمه عمومی کرده بودند با ایشان، آقای خامنه ای می رود که درواقع از دلشان در بیاورد ضمن اینکه ایشان دنبال آن پروژه مدیریت حوزه و احتمالاً جا انداختن پسر خود نیز هست و کماکان دنبال کسب مشروعیت هم برای خودش هست.

نکته هشتم اینکه نمایندگان مجلس در برنامه پنج ساله ای که این روزها در دستور کار مجلس قرار دارد دولت را موظف کردند که مالیات بر ارزش افزوده را بتدریج در طول اجرای برنامه توسعه پنج ساله به 8 درصد برساند و سالی یک درصد هم اضافه شود و نهایتاً به 10 درصد این مالیات برسد که عد د خیلی بالایی خواهد شد.

نکته آخر اینکه در جزیره کیش نیروی انتظامی حکم کرده بود که مغازه ها 12 شب باید تعطیل بکنند که با مقاومت هم مغازه دارها و هم مردم مواجه شدند و بعد از 2-3 روز کشمکش ناچار از عقب نشینی شدند و کاملاً دیده شد که وقتی مردم می ایستند و بر موضوعی پافشاری می کنند مامورین امنیتی و انتظامی چاره ای جز عقب نشینی ندارند.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.

به امید پیروزی ایران و ایرانی.
V