December 15, 2010

متن پیاده شده روز چهارشنبه 24 آذر 1389


چهارشنبه 24 آذر 89، 15 دسامبر 2010 میلادی

در مورد 8 موضوع امروز صحبت می کنیم.

موضوع اول اینکه آقای رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی که اعتصاب غذای خشک کرده بود به درخواست خانواده بخصوص برادرش آب می خورد اما کماکان به اعتصاب غذای خودش ادامه داده. همینطور آقای همایون جابری از اعضای این سندیکا از کار برکنار شده و به دادستانی انقلاب احضار شده. آقای احمد قابل هم به یک سال و هشت ماه زندان در دادگاه بدوی محکوم شده.

نکته دوم اینکه آقای کروبی به مناسبت سالگرد شهدای جنبش در عاشورای سال گذشته صحبتی را مطرح کرده، سخنرانی و مصاحبه ای کرده که روی سایتهای مختلف منعکس شده که در آن نکات جالبی را مطرح کرده از جمله اینکه ایشان در واقع گفته که حکومت مردم را کشته و حالا طلبکار هم شده و کشتار مردم در سال گذشته را آقای کروبی مایه ننگ نظام دانسته و گفته این کار نظام جمهوری اسلامی را ننگین کرده. حکومت کشتن 8 نفر را به گردن گرفت اما بسیاری از برآوردها، تحقیقات و منابع جنبش نشان داد که در روز عاشورا ی سال گذشته بیش از 36 نفر از عزیزان جنبش به خاک و خون کشیده شدند و توسط عمال حکومت کشته شدند.

نکته سوم اینکه آقای عظیم آقاجانی که در نیجریه دستگیر شده در دادگاه به عنوان عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال محاکمه است. همینطور کشور سنگال هم سفیر خود را از تهران احضار کرده بعد از اینکه گفته توضیحات ایران قانع کننده نبوده در مورد اینکه این سلاحهایی که در نیجریه کشف شده مقصدش شورشیان جنوب سنگال نبوده. سنگال کشوری است که آقای متکی در این کشور بود که برکنار شد و اینطور برق آسا به تهران آمد. در همین ماجرای سلاح در نیجریه و کشورهای غرب آفریقا، کشور گامبیا هم قبلاً با ایران قطع رابطه کرد.

نکته چهارم اینکه داستان آقای متکی کماکان ادامه دارد. در واقع تحلیل ها و بحثهایی که می شود کماکان حاکی از این است که آقای احمدی نژاد با برکناری آقای متکی می خواسته آخرین وزیری را که به آقای خامنه ای گزارش می کرده را به این ترتیب برکنار کند. خیلی از رسانه های ایرانی مطرح کردند که او آخرین کسی است که به جناح محافظه کاران اصولگرا نزدیک بوده و بدین ترتیب این آخرین بازمانده هم از کابینه کنار گذاشته شده. در سطح بین المللی هم تفسیرهای مختلفی شده از جمله روزنامه واشنگتن پست نوشته که احمدی نژاد با این کارها دنبال تحکیم مواضع قدرت خود هست در مقابل جناح های دیگر بخصوص شخص آقای خامنه ای. به هر صورت این کشمکش کماکان ادامه دارد. خبرنگاری که با آقای متکی 42 ساعت قبل از برکناری وی صحبت کرده بوده، متن صحبتها و پاسخهای آقای متکی نشان میدهد که ایشان حداقل تا 42 ساعت قبل هم هیچ خبری نداشته از برکناری خود بنابراین هر اتفاقی افتاده ظرف 40-42 ساعت اتفاق افتاده و این حرکتی که به قول آقای احمد توکلی به دنیا نشان داد که در ایران هیچ عقلانیتی در کشور وجود ندارد اتفاق افتاد که وزیر خارجه را در مسافرت برکنار کردند. در فرودگاه تهران هم تقریباً تمام مدیرکل های وزارت خارجه به استقبال آقای متکی رفته بودند به نشانه اینکه موافقتی با برکناری وی نداشتند و مخالف این حرکتهای آقای احمدی نژاد هستند. به هر صورت همینطور که دیروز هم صحبت کردیم این کار آقای احمدی نژاد بخصوص این اقدام شتابزده در حالی که وزیر خارجه در سفر برکنار شده، کاملاً نشان دهنده حرکت ضد آقای خامنه ای و تودهنی زدن به آقای خامنه ای است بخصوص اینکه اخبار حاکی از این است که از بیت با آقای احمدی نژاد تماس گرفته بودند و تشر زده بودند که چرا آقای رحیم مشایی رفته به اردن دیدن ملک عبدا... من همینجا عذرخواهی هم بکنم که شب گذشته ملک عبدا... را پادشاه عربستان ذکر کردم که اشتباه بوده. به اردن رفته بوده چرا که اردن در اسناد ویکی لیکس تنها کشوری بوده که خواهان حمله آمریکا به ایران نبوده و گویا قصد داشتند که او را به ایران دعوت بکنند با رفتن آقای مشایی، نامه و فرستاده ویژه در واقع ایشان بوده که ماجرا به چقلی آقای متکی ختم شده بود و درگیری هایی که کماکان ادامه دارد.

نکته پنجم اینکه دعوای سایتهای وابسته به کودتاچیان مثل مشرق نیوز یا وبلاگ قطعه 26 که آقای حسین قدیانی نویسنده تندرو کیهان آنرا می نویسد با قوه قضاییه بالا گرفته و ماجرا به فیلتر کردن این سایتها و وبلاگها و چندین سایت و وبلاگ دیگر ختم شده. به هر حال کشمکش بین جناح های کودتاچیان، جناح های مختلف پشتیبان دولت یا مشروط پشتیبان دولت، طرفدارهای آقای احمدی نژاد داخل بیت، بیرون بیت، با قوه قضاییه کماکان ادامه دارد.

نکته ششم اینکه عضو کمیسون بهداشت مجلس آقای رضایی مطرح کرده که آلودگی بنزین داخلی درست است، طبیعی هم هست ولی در عوض از خارج بی نیاز شدیم. در واقع ایشان رسماً تایید کرده که بخشی از آلودگی هوای تهران ناشی از بنزینهای غیر استانداردی است که توزیع شده. آقای داریوش قنبری نماینده اقلیت هم در مجلس گفته که فکر می کنم تورم بعد از ماجرای حذف یارانه ها به 70 درصد برسد.

نکته هفتم اینکه مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی گفته فعلاً حراج سه کشتی این شرکت در سنگاپور به تعویق افتاده و قرار است که بدهی را به بانک فرانسوی به نوعی بپردازند اما خبر دیگری بلافاصله بعد از آن آمده که پنج کشتی دیگر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی توسط یک بانک آلمانی به نمایندگی از بانکهای اروپایی توقیف شده و دنبال حراج آنها هستند برای بازپس گیری 300 میلیون دلار بدهی معوقه کشتیرانی جمهوری اسلامی به این بانکها.

و نکته آخر اینکه در پنج شهر خوزستان که اهواز هم جزو آنها هست به دلیل گرده غبار روز گذشته مدارس، ادرات، دانشگاهها و مراکز درمانی تعطیل شدند و به دلیل گردو غبار فراوانی که ظاهراً از سمت عراق می آید و خیلی ها معتقدند به دلیل از بین رفتن پوشش های گیاهی است که در ارتفاعات ایران بوده و البته دلایل دیگری هم دارد که گاهی اینها تا تهران را هم در بر می گیرد و اضافه بر سایر نابسامانی ها این مشکل طبیعی هم به فلج کردن کشور کمک می کند.

اندکی صبر سحر نزدیک است. تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید. به امید پیروزی ایران و ایرانی.
V