December 28, 2010

متن پیاده شده روز سه شنبه 7 دی 1389

سلام
سه شنبه 7 دی 1389 و 28 دسامبر 2010 میلادی

در مورد 10 موضوع امروز صحبت میکنیم.

موضوع اول ادامهء بحث ما راجع به حذف یارانه هاست. کاملاً دیده میشه که حکومت سیاستش بی خبر نگاه داشتن مردم از عواقب حذف یارانه هاست. دستگیری آقای رییس دانا در همین راستاست و بی خجالت حکومت میگه که چون راجع به حذف یارانه ها حرف زده دستگیر شده. همهء اقتصاددانان خوب کشور را هم تهدید کردند که هیچ چیزی نباید راجع به این بنویسند. بنابراین حکومت نمیخواهد مردم بدانند چه اتفاقی قرار است بیافتد. به همین دلیل اولین واکنش مردم، هجوم به بانکها برای گرفتن پولی است که به حساب ریخته شده، کار درستی هم هست، مردم اعتماد به حکومت ندارند،

ممکن است پرداخت این پول متوقف شود، به همین دلیل این ازدحام گاهی منجر به شکستن شیشهء بانک یا کندن دستگاه خودپرداز شده، و این ظرف یکی دو هفتهء آینده طبیعتاً به انتهای این دوره میرسه اما در مورد قدمهای بعدی در واقع، در مورد اونچه که پیش بینی میشه، همونطور که در روزهای پیشین صحبت کردیم، سه موج بحران در راه است. موج اول گرانی کالاهایی است که یارانه اش حذف شده، بخشها انرژی یا آب یا نان و غیره. موج دوم تأثیر گرانی این کالاها برروی تمام کالاهاست که یک تورم لااقل 60 تا 70 درصدی را اقتصاد دانان پیش بینی میکنند که طی چند ماه آینده ایجاد خواهد کرد و تمام کالاها گران خواهد شد. ولی موج سوم که اون سونامی واقعی است درواقع این است که با افزایش قیمت کالاها مردم وقتی قدرت خرید ندارند رکود بیش از پیش حاکم میشه، و کارخانجات تولیدی، بخش کشاورزی، بخش معدن ورشکست میشوند بخصوص اینکه حکومت با تکیه به دلار نفتی و مصنوعاً ارزان نگه داشته شده، به هوای اینکه قیمتها را بتونه کنترل کنه دست به واردات بیش از پیش خواهد زد، و واردات کالاهای با ارز ارزان بیش از پیش کارخانجات و تولیدات داخلی را با ورشکستگی مواجه میکند و امواج بزرگ هزاران و بلکه میلیون نفری بیکار در سطح جامعه خواهیم داشت با فقر و گرفتاری. در بین این سه موجی که بتدریج خواهد رسید و طی چند ماه آینده سراسر جامعه را فرامیگیره، ممکن است حکومت روی سیاست کنترل قیمتها پافشاری بکنه یعنی نغز غرض حذف یارانه، که هدف حذف یارانه آزاد کردن اقتصاد و حاکمیت عرضه و تقاضاست، بلکه بالعکس میخواد بره به سراغ مغازه دار، کارخانه دار و قیمت گذاری بکنه که در این صورت شاهد یک سری کشمکشها هم خواهیم بود که بر بحران اضافه میکنه. به این ترتیب به نظر میرسه، اجرای آکسیونهایی مثل ایجاد صف در پمپهای بنزین یا در نانوایی ها و به این ترتیب شکل دادن تظاهرات در سطح شهرها در این مرحله اجرایی نیست. صبر باید کرد که آگاه سازی از مسألهء حذف یارانه ها که حکومت جلوی اطلاع رسانی را گرفته انجام بشه، مردم در این فاز متوجه بشند اساساً چه بلایی قراره سرشون بیاد، بعد میشود به اجرای آکسیونها متناسب با هریک از این سه مرحله ای که در پیش است پرداخت. در این خصوص باز هم در روزهای آینده صحبت میکنیم.

نکتهء دوم اینکه 350 امضاء تاکنون برای آزادی آقای دکتر رییس دانا اقتصاددان جمع آوری شده و ادامه داره کماکان، در کردستان پس از دستگیری خانوادهء حبیب الله لطیفی، پدرام نصراللهی، هاشم رستمی، زاهد مرادیان از فعالین کارگری، محمود محمودی، سعید ساعدی روزنامه نگار، حمید ملک الکلامی فعال محیط زیست، و یمین چاییچی شاعر و نویسنده، واحد مجیدی ژیان مظفری و مختار زارعی از فعالین سیاسی هم دستگیر شدند. چند هفته پیش در بوکان هم آقای رحمان حسین زاده کتابفروش و علی اسماعیل نژاد فعال مدنی دستگیر شدند. به این ترتیب به نظر میرسه که موج سرکوب و دستگیری مثل همیشه در کردستان بالاگرفته. نسرین ستوده وکیل مدافع آزادی بیان که به جرم جدیدی به عنوان تظاهر به بیحجابی به دادگاه انقلاب برده شده بود، با اعتراض وکلا به اینکه دادگاه انقلاب را صالح برای رسیدگی به این جرم نمیدونستند، قاضی پیر عباسی، قاضیِ کم سواد دادگاه انقلاب، با تشر و تندی برخورد کرده و فعلاً خانم نسرین ستوده را به 5 روز حبس تعزیری فعلاً محکوم کرده و دادگاه هم طبیعی است که عقب افتاده. درسا سبحانی فعال حقوق زنان از هموطنان بهایی ما و از فعالین مبارزه با محرومیت از تحصیل به یکسال حبس تعزیری محکوم شده، اتهامات جدید برای مجید توکلی و بهارهء هدایت دوتن از رهبران جنبش دانشجویی کشور در حال شکل گرفتن هستش، هادی حیدری، محمد شفیعی و علیرضا طاهری از اعضای سازمان جوانان حزب مشارکت آزاد شدند اما در عوض عادل محمد حسینی از همین سازمان جوانان حزب مشارکت روز گذشته دستگیر شد.

نکتهء سوم اینکه به دفتر آقای کروبی نیروهای امنیتی حمله کردند و درواقع دزدی آشکار کردند. اموال دفتر را شامل کامپیوتر، میز، صندلی و همه را بار زده اند برده اند، و حتی جالبه که برنج و روغنی که برای تاسوعای سال گذشته بعد از پلمپ دفتراونجا بوده را نیز بارزده اند و برده اند، و کارت ملی آقای کروبی و کپی شناسنامه اش را به پلیس نشون داده اند و گفته اند که از طرف ایشون آمده ایم که بعد از تکذیب آقای کروبی و دوستان ایشون، هیچکس هم رسیدگی نکرده و هیچ پاسخگویی هم ندارند.

نکتهء چهارم اینکه دفتر آقای احمدی نژاد حرف دو روز گذشته ای را که از قول آقای احمدی نژاد نقل شده بود که برگزاری دادگاه آقای رحیمی بهترین راه پایان دادن به شایعات هست را بشدت تکذیب کرده و گفته که آقای احمدی نژاد چنین حرفی نزده و بلکه مرادش این بوده که به شکایت آقای رحیمی علیه دیگرانی که بهش تهمت زده اند، دادگاه باید تشکیل بشه و بهش رسیدگی بشه. با توجه به این چرخش آقای احمدی نژاد و دفاعی که از آقای رحیمی تصمیم گرفته بکنه، به نظر میرسه که در روزهای آینده باز هم باید شاهد باشیم که این نقطهء فساد آقای رحیمی و پروندهء خیابان فاطمی، مرکز برخورد بخشهای مختلف جناح اصولگرا به همدیگه باشه و حتماً خبرهای بیشتری از درون این پرونده بیرون خواهد آمد. آقای پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور هم گفته که در روزهای آینده افراد جدیدی نسبت به این پرونده دستگیر خواهند شد.

نکتهء پنجم اینکه آقای شیخ محمد یزدی در صحبتی که داشته، حملهء شدیدی به آقای مشایی و باندی که دور آقای احمدی نژاد هستند کرده، ضمن اینکه ایشون برای رهبری حتی این حق را قایل شده که تغییر سیستم حکومتی کشور را بده، یعنی اینکه درواقع حرف ایشون این است که قانون اساسی بی قانون اساسی و هر جوری که رهبر دلش بخواد میتونه سیستم حکومتی درست بکنه. ضمناً آقای شیخ محمد یزدی شدیداً به آقای کروبی هم حمله کرده و ناراحته که آقای کروبی دکتر سروش را با ملاصدرا مقایسه کرده.

نکتهء ششم اینکه آقای مصباح یزدی به رادیو تلویزیون به شدت حمله کرده و گفته بی دینی مردم تقصیر رادیو و تلویزیون است. به نظر میرسه که ایشون هم مثل بقیهء بخشهای حکومت دندان تیز کردند برای اینکه به نوعی رادیو و تلویزیون را بگیرند، با توجه به اینکه حکم آقای ضرغامی بعد از 5 سال هنوز تمدید نشده.

نکتهء هفتم اینکه نشریهء فرهنگ در ایران با سردبیری آقای شهریار سرشناس که مدتی غایب بود دوباره شروع به فعالیت کرده و گروهی از اون طرفداران قرائت فاشیستی از دین که قبلاً هم فعال بودند و حول و حوش روزنامهء کیهان بودند و پای قوی ای هم بخصوی در بیت رهبری در جناح آقا مجتبی خامنه ای دارند دور این نشریه جمع شدند و بنابراین باید منتظر یک عرض اندام جدید از طرفداران قرائت فاشیستی از دین باشیم.

نکتهء هشتم اینکه در مجلس در گزارشی که داده گفته که تنها 13 درصد از خصوصی سازی ها واقعاً خصوصی سازی بوده و الباقی به اصطلاح واگذاری به بخشهای شبه دولتی و شبه خصوصی مثل سپاه و غیره بوده.

نکتهء نهم اینکه بعد از اینکه سفیر ایران در آلمان را وزارت خارجهء آلمان احضار کرد، روز گذشته وزارت ایران گفته که ملاقات مادر و خواهر دو زندانی آلمانی که در ایران بسر میبرند، بلامانع است ولی هنوز در تبریز نتوانسته اند که این دو روزنامه نگار را ببینند.

نکتهء دهم اینکه تولید نفت عراق به 2.6 میلیون بشکه در روز رسیده و تا سال 2012 قرار است که به 12 میلیون بشکه در روز برسد و سرمایه گذاری های زیادی در عراق رو به افزایش است اما متاسفانه در ایران همه چیز رو به افول است.

اندکی صبر، سحر نزدیک است
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرفراز باشید
به امید پیروزی ایران و ایرانی
V