January 5, 2011

متن پیاده شده روز چهارشنبه 15 دی 1389


سلام،

چهارشنبه 15 دی 89، 5 ژانویه 2010 میلادی

در مورد 14 موضوع امروز صحبت می کنیم.

موضوع اول اینکه 4 نفر از زندانیان سیاسی به زندانها و تبعیدهای بلند مدت محکوم شدند. آقای علی عبادی 61 ساله پس از 300 روز انفرادی به 6 سال حبس و 10 سال تبعید محکوم شده. آقای مهدی جلیلی که از زندانیان دهه 60 است به 16 سال زندان محکوم شده، آقای احمد میرزایی که در سال 87 دستگیر شده به 16 سال زندان و 10 سال تبعید محکوم شده و آقای محمد میرزایی هم که در بهمن 87 دستگیر شده به 6 سال زندان و 5 سال تبعید محکوم شده.

جرم آنها هم ارتباط با سازمانهای مخالف اعلام شده. آرش صادقی دانشجوی دانشگاه علامه از زندانیان سیاسی به انفرادیهای 209 منتقل شده و بعد از ضرب و جرح دوباره به بند 350 اوین برگردانده شد. دکتر لطیف حسنی و آیت مهرعلی بیگلو از زندانیان سیاسی تبریز از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زدند در اعتراض به وضعیت غیر انسانی و بلاتکلیفی در زندان. به آنها اتهام ارتباط با گروههای مخالف و مباشرت در جاسوسی را زدند. اخبار جدید رسیده حاکی است که آقای محمد نوری زاد به دلیل بیماری به یکی از خانه های امن وزارت اطلاعات منتقل شده مثل آقای دکتر یزدی یا قبلاً آقای امیرانتظام یا بعضی زندانیان سیاسی دیگر. آقای احمد غلامی سردبیر روزنامه شرق و آقای هادی حیدری کاریکاتوریست روزنامه که آزاد شدند زیر فشار امنیتی ها هر دو از روزنامه شرق استعفا دادند. سه عضو دیگر تحریریه شرق هنوز در زندان هستند.

نکته دوم اینکه خانم زهرا رهنورد با خانواده شهید سهراب اعرابی، شهید جنبش سبز، ملاقات کرده ودر این ملاقات خانم رهنورد گفته که این کشور متعلق به همه ملت از هر طبقه و قشر و یا هر عقیده و اندیشه ایست. خانم پروین فهیمی، مادر سهراب، هم با اشاره به تهدیهایی که به خانواده شهدا می شود گفته که این تهدیدها بر عزم و اراده ما برای ادامه راه فرزندان شهیدمان اثری نمی گذارد.

نکته سوم اینکه 1200 نفر از کارگران مجتمع صنعتی البرز به دلیل عدم دریافت حقوق خود و حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زدند.

نکته چهارم اینکه آقای جنتی دبیر شورای نگهبان گفته که احتیاجی به حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیست. این را باید گفت بی طرفی ایشان در انتخابات که تعیین تکلیف می کند از حالا که چه کسی بیاید و چه کسی نیاد. ضمناً ایشان گفته که من در قوه قضاییه کاره ای نیستم ولی خوب است که این رهبران جنبش را یک ترتیبی بدهند که دستگیر بکنند.

نکته پنجم اینکه مجلس قانونی را که راجع به مجمع عمومی بانکها قبلاً تصویب کرده بود و شورای نگهبان رد کرد، اینطور اصلاح کرد که ترکیب مجمع عمومی بانکها مرکب از رئیس جمهور، معاون برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و دارایی و دو وزیر به پیشنهاد هیئت وزیران باشد. اینجا را در واقع مجلس عقب نشینی کرده اما دست آقای احمدی نژاد را برای تغییر رئیس کل بانک مرکزی بسته و گفته که در واقع ازاین به بعد به پیشنهاد رئیس جمهور، تایید مجمع بانکها و تصویب مجلس، رئیس کل بانک مرکزی منصوب می شود. اگر این قانون از تایید شورای نگهبان هم بگذرد در واقع دست آقای احمدی نژاد را برای برداشتن رئیس کل بانک مرکزی می بندد مگر اینکه به سبک وزرا بردارد و یک سرپرست موقت را بگذارد.

نکته ششم اینکه دفتر آقای احمدی نژاد با اشتباه کاریهایی که کرد در مورد اعلام اسامی چهارده نفر از مشاوران عزل شده رئیس جمهور و دو نفر از آنها آقای مهدی چمران وآقای دانش چعفری اعتراض کردند که اصلاً مشاور رئیس جمهور نبودند، روز گذشته از آقای مهدی چمران عذر خواهی شد که اشتباه شده ولی از آقای دانش جعفری چیزی نگفتند چون با او بیش از اینها لج هستند.

نکته هفتم اینکه احکام کهریزکی ها اعلام شد، دادگاهی که اینهمه سرو صدا کرده بودند، آقای رجب زاده فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ به کل تبرئه شد، فرمانده خود بازداشتگاه کهریزک به 35 ماه زندان و 700 هزار تومان جریمه محکوم شده و 6 ماه هم تعلیق از کار که احتمالاً عنقریب آنها هم همه قابل خرید می شود و منتفی می شود. چند نفر خرده پا هم به احکام کوچک و جزیی محکوم شدند اما هیچ خبری از امثال آقای سعید مرتضوی و رادان نیست چه برسد به اینکه خبر از متهمین واقعی مثل مجتبی خامنه ای یا حسین طائب باشد. حتی این متهمین بزرگ مثل مرتضوی به عنوان شاهد هم به دادگاه احضار نشدند.

نکته هشتم اینکه آقای رحیمی معاون اول آقای احمدی نژاد در صحبتی که با آقای فروزنده مدیر عامل بنیاد مستضعفان داشته گفته من این پولها را، در واقع اختلاسهایی که از شرکت بیمه کرده، برای جیبم نکردم و خرج انتخابات کردم با نظر مقام رهبری این کار را کردم و در سال 84 هم 500 میلیون تومان به آقای لاریجانی که کاندیدا بوده کمک کردم و به دیگران. به این ترتیب پای آقای خامنه ای هم در این پرونده سعی کردند که باز بکنند.

نکته نهم اینکه در جلسه اخیر دولت بدگویی وزرا از روءسای دو قوه دیگر، مقننه و قضاییه، به شدت بالا گرفته و وقتی خبر به گوش آقای خامنه ای رسیده ایشان تذکر داده که از این کارها نکنند اما به تذکر ایشان مدتهاست که هیچ کس گوش نمی کند. همینطور در اسناد ویکی لیکس، یکی از سندهاییکه اخیراً منتشر شده، نشان می دهد که داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به یک دیپلمات آمریکایی گفته که احمدی نژاد آماده بود برای آن مبادله سوخت با روسیه و فرانسه ولی زیر فشار داخل نتوانست این کار را بکند، اختلافی که بین آقای احمدی نژاد و بخشهایی از بیت رهبری و شخص آقای خامنه ای آن موقع ها هم به گوش رسیده بود.

نکته دهم اینکه در روابط ایران و افغانستان بحران بروز کرده. فیلمی را شبکه طلوع در افغانستان نشان داده از کشته های افغانی و ماموران مرز داری ایران، همینطور کامیونهای حامل سوخت هنوز هم در مرز ایران و افغانستان منتظر هستند، ایران اجازه خروج این تانکرهای سوخت بیش از 2500 تانکر را نداده و می گوید که اینها میروند و به نیروهای ناتو سوخت می دهند و البته سخنگوی وزرات خارجه ایران گفته به دلیل حذف یارانه ها مشکلی بوده اما رفع می شود. به هر حال 30 درصد سوخت افغانستان از ایران می رود و به این ترتیب دو تا موضوع دست به دست هم این روزها رابطه ایران و افغانستان را بحرانی کرده. اگرچه اخباری دایر بر رشوه دادن به مقامات افغانی از جمله خود حامد کرزای و مقامات در رده های دیگر قبلاً اعلام شده و احتمالاً کماکان هم ادامه دارد.

نکته یازدهم اینکه مدیران مسوول روزنامه وطن امروز و ایران، اولی آقای بذرپاش که از معاونان آقای احمدی نژاد بود و از نزدیکان ایشان و دومی روزنامه ای که به آقای مشایی نزدیک است و روزنامه رسمی دولت است یعنی آقای کاوه اشتهاردی دوباره به دادگاه احضار شدند براساس شکایت مجمع تشخیص مصلحت نظام و اینبار به دلیل توهین و افترا، نشر اکاذیب علیه آقای هاشمی رفسنجانی. دادگاه ظاهراً 26 دی ماه تشکیل خواهد شد.

نکته دوازدهم اینکه آقای علیرضا پهلوی فرزند دوم محمدرضا پهلوی شاه سابق ایران در بوستون در سن 44 سالگی خودکشی کرد. روز گذشته در اطلاعیه ای که دفتر آقای رضا پهلوی منتشر کرد گفته شده که به دلیل افسردگی از مرگ پدر و خواهر و مسایل ایران دست به خودکشی زده.

نکته سیزدهم اینکه آقای مرتضی تمدن استاندار تهران خبر از برخورد با پیروان اوانجلیک پروتستان در واقع در ایران داده و اینکه آنها تبلیغ مسیحیت می کنند و به این ترتیب برخورد با هموطنان مسیحی شدت گرفته.

و نکته خبر آخری که خبر جالبی بنظر می رسد این است که به اعضای شورای شهر قم یکی یک قبر جایزه دادند به دلیل اینکه گورستان جدید قم افتتاح شده و این هم تشویق و جایزه در جمهوری اسلامی.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.

به امید پیروزی ایران و ایرانی.
V