March 9, 2011

متن پیاده شده روز چهارشنبه 18 اسفند 1389

سلام،

چهارشنبه 18 اسفند 89، 9 مارچ 2011 میلادی

خسته نباشید. دست مریزاد. آنچه که مجموعه گزارشها نشان می دهد این است که سه شنبه دوم اعتراضی در سطح کشورعالی بود. آفرین بر زنان مبارز ایرانی که با دعوت گسترده خودشان در سراسر کشور 8 مارچ امسال را به آکسیونی بزرگ و سراسری تبدیل کرد. گزارشهایی که تا الان من توانستم جمع آوری بکنم البته پراکنده و مختلف زیاد است اما از مشهد، بابل، کرمان، ارومیه، تهران، و چند شهر دیگر است که تکمیل آن را خدمت شما عرض می کنم.

نیروهای امنیتی و پلیس، بچه های 15-16 ساله حتی گشت های اخلاقی، به میدان آوردن زنهاییکه برای آن گشتها داشتند، همه و همه با لباس شخصی ها و غیره مجموعه نیرویی بود که حکومت سعی کرد در سطح کشور به میدان بیاورد و با صرف هزینه زیاد، همانطور که روزهای گذشته هم عرض کردم اخبار نشان می دهد که حتی ندارد اضافه حقوق پلیسها را بدهد، سعی کرد که حضور خودش را حکومت در همه جا نشان بدهد. خیلی جا ها بچه ها توانستند با پلیسها دوستی بکنند و در واقع هویتی را به تظاهرات بخشیدند که به نظر من هویت بسیار درستی است. اگر بخواهم خلاصه بکنم هویتی را که به اعتراضات سه شنبه ها بخشیدند مجموع بچه ها در سراسر کشور در سه نکته خلاصه می شود. حضور با اتومبیل و زدن بوق ممتد و در واقع تظاهرات سواره نظام که خودش بسیار گویاست. بند آوردن راهها، هر جا که حضور نیروهای امنیتی سنگین است، حرکت در پیاده روها توام با سکوت و اجتناب از درگیری و در واقع حفظ دیسیپلین مبارزات بی خشونت و پراکنده شدن در سطح کوچه ها، پس کوچه ها و هر جا که امکانش هست شعار دادن و مقابله کردن با سرکوب گرانی که احیاناً برای سرکوبشان آمدند و دفاع از خودشان. این هویت سه گانه درواقع می توانم بگویم که تبدیل به مشخصه سه شنبه های اعتراضی شده که بسیار هم مشخصه درستی است و می تواند با همین روش با حداقل هزینه و اگر الله اکبر گفتن دوشنبه شبها ساعت 10 شب را هم به آن اضافه کنیم می تواند دایماً در تمام هفته ها در سال نوهم تداوم داشته باشد چرا که هم حضور ما را درسطح کشور نشان می دهد و امکان می دهد که به ما بپیوندند و هم اینکه حکومت را وادار می کند که هفته به هفته در وضع فوق العاده بسر ببرد و هیچگاه احساس نکند که در حالت آرامش و یا عادی قرار دارد. ضمن اینکه به میدان آوردن و هزینه کردن نیروهایش هم امکان در کنار ملت قرار گرفتن آنها را ایجاد می کند که فرسایش ایجاد می کند باضافه فرسایش کل حکومت. به هر صورت گزارشها نشان می دهد که در مشهد نیروهای امنیتی در بسیاری از نقاط شهر مستقر بودند از وکیل آباد، امامت، معلم، بلوار سجاد، ملک آباد، احمد آباد، خیابان دانشگاه و میادین آزادی، فلسطین، تقی آباد، در مرکز شهر سه راه راهنمایی کاملاً حالت حکومت نظامی، پارک ملت، اطراف دانشگاه و خلاصه بسیاری از نقاط مشهد. در کرمان با وجود اینکه مردم حرکت مشهودی را انجام نمی دادند اما در سراسر شهر بودند. در ارومیه بچه ها ابتکاری زده بودند و تراکتهای کوچکی را درست کرده بودند و پخش کرده بودند که عکسش را هم در اینترنت گذاشتند. و در شمال کشور بابل و خیلی شهرهای دیگر که کاملاً با حفظ هویتی که در سه شنبه های اعتراضی هست تظاهرات جریان داشت. در تهران نیروها در خیابان انقلاب، میدان انقلاب، خیابان جمالزاده، میدان فردوسی، فلکه صادقیه، میدان پونک، میدان ونک، خیابان تجریش، خیابان شریعی، بلوار میرداماد، میدان مادر بخصوص پای تندیسی که خانم رهنورد ساختند، شهرک غرب، پارک لاله که مادران داغدار اعلام کرده بودند، ولیعصر، میدان ولیعصر، کریمخان و بسیاری از مقاط شهر سعی کرده بودند که حضور داشته باشند که درواقع وحشت آنها را نشان می داد. اینترنت را در بسیاری از نقاط قطع کرده بودند بخصوص در تهران و اخیراً هم قیمت اینترنت پر سرعت را چهارده برابر کردند. در واقع به این امید که مردم منصرف شوند و نتوانند هزینه اینترنت پر سرعت را بپردازند و به این ترتیب بازهم سطح ارتباطات را پایین بیاورند.

بچه های 15-16 ساله بازهم در بین آنها با وسایل مختلف دیده میشد که خواهش من این است که اگر می توانید از آنها عکس بیاندازید. اگر می توانید به آنها نزدیک شوید و با آنها رفاقت کنید، کاری که بچه های صربستان می کردند. چند نفر دورشان را می گرفتند، حرف می زدند و بعد عکس می گرفتند، کار بسیار خوبی است برای اینکه این عکسها را می شود به دنیا نشان داد که کنوانسیون حقوق کودک که کودک سرباز را زیر 18 سال را به شکل نظامی ممنوع می کند وخود ایران هم امضاء کرده، می شود در مجامع بین المللی مطرح کرد.

به هر صورت در مورد آنچه که سه شنبه دوم اعتنراضی بوجود آورد و تاثیراتی که می گذارد و آمادگی برای سه شنبه آینده که چهارشنبه سوری هست بازهم روزهای آینده صحبت می کنیم.

نکته دوم اینکه سایت کلمه خبر داده از اینکه آقای موسوی و خانم رهنورد در منزل هستند و در حبس خانگی و زندانی در منزل خود هستند ولی منابع دیگر هنوز این را تایید نکردند ضمن اینکه خانواده آقای کروبی در سایت سحام نیوز مطرح کردند که قطعاً آقای کروبی و خانم کروبی در منزل نیستند و علی کروبی کماکان در زندان است و نکته درستی را مطرح کردند که وقتی می شود مطمئن شد رهبران جنبش و خانم هایشان در منزل هستند که خانواده هایشان بتوانند در محل منزل با آنها ملاقات کنند و آنها هم بتوانند به راحتی ارتباط بگیرند. رئیس اتحادیه بین المللی بین المجالس هم در نامه ای خطاب به آقای علی لاریجانی از زندانی شدن آقای کروبی و همسرش ابراز نگرانی کرده و خواهان آزادی آنها شده.

نکته سوم اینکه آقای رفسنجانی با اعلام کاندیداتوری آقای مهدوی کنی، روز گذشته استعفای خودش را اعلام کرد و با 63 رای آقای مهدوی کنی در سن 80 سالگی برای مدت دو سال به ریاست مجلس خبرگان انتخاب شد. اگرچه کل مجلس خبرگان بی خاصیت ترین مجلسی است که شاید در تاریخ همه کشورها بوده باشد و بنابراین رئیس آن هم خاصیتی ندارد اما کنار گذاشتن سمبلیک آقای رفسنجانی کاملاً کشمکشهای سیاسی را که در ماه گذشته بر سر ایشان در گرفته بود به نقطه انتهایی رساند. با توجه به اینکه آقای مهدوی کنی چند دقیقه بعد از همین انتخاب شدن هم به دلیل کسالت از مجلس گذاشت رفت می شود حدس زد که اجلاس خبرگان که سالی دو بار تشکیل می شود بیشتر در دست شیخ محد یزدی و احمد خاتمی و این نایب رئیس ها و این افراد خواهد بود. به هر صورت فکر می کنم که آقای مهدوی با این کارش اشتباه سیاسی بزرگی را در آخر عمر کرد و در واقع یک نفرینی برای خودش خرید چرا که از این مجلس می خواهند در جلسات بعدی مجتبی خامنه ای را به عنوان رهبر بیرون بیاورند.

نکته چهارم اینکه آقای ابراهیم علیزاده، وزیر کار، مطرح کرده که 8 میلیون کارگری که در کشور هست که خیلی از منابع می گویند 7.5 میلیون و جالب این است که این آقای وزیر کار اکثراً آمار نمی داند و می گوید که آمار را دیگران و معاونان من خواهند گفت، گفته که نیمی از آنها یعنی 4 میلیون فقط حداقل دستمزد یعنی 303 هزار تومان را دریافت می کنند و کشمکش بر سر حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار ادامه دارد، صحبت از این است که حداکثر در سال آینده به 350 تا 360 هزار تومان برسد در حالیکه خط فقر یک میلیون تومان در ماه است و کارگران خواهان دریافت حقوقی بسی بیش از این هستند.

نکته پنجم اینکه در دانشگاه صنعتی شاهرود برای روز دوم دانشجویان اعتصاب غذا کردند و به گرانی پنج برابری غذای سلف سرویس اعتراض دارند امری که در سال آینده در همه دانشگاه ها اتفاق خواهد افتاد.

نکته ششم اینکه مدیر عامل ایسنا برکنار شده و احتمالاً یکی از اطرافیان حسین شریعتمداری بجای او خواهد آمد.

نکته هفتم اینکه هیئتی به ریاست آقای رحیم مشایی تقاضای ویزا از آمریکا کرده که بیاید به سازمان ملل برای روز زن.

و نکته آخر اینکه آقای اوباما رئیس جمهور آمریکا برای یک سال دیگر تحریم ایران را تمدید کرد.

اندکی صبر سحر نزدیک است.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.

به امید پیروزی ایران و ایرانی.
V